غارنوردی سفری ماجراجویانه در راستای ارضای هیجانات

غارها حفره ای در زمین یا در دل کوه هستند که ساخته طبیعت و یا حتی دست کن انسان های اولیه بوده اند فضاهایی تاریک که آب شکل و شمایلی به آن ها بخشیده ، سفری ماجراجویانه که تنها تماشاچی خود غارنورد است.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، جواد نظام دوست رئیس انجمن غارنوردان کشور در این خصوص گفت: غارها از نظر تاریخی، دیرینه شناسی و زمین شناسی به عنوان پدیده ای جالب مورد توجه بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی هستند.

وی افزود: بیش از 1500-1600 غار در کشور وجود دارد که شامل غارهای افقی، رودخانه ای، چاه، دیواری و بادی که توسط باد یا حتی دریا به وجود آمده اند.

وی ادامه داد: غار رودافشان در 103 کیلومتری استان تهران یکی از سهل الوصول ترین غارهای کشور است ستون هایی که درون غار رودافشان وجود دارد هر سانتی متر مکعب تشکیلات آهکی آن حدود 100 سال طول می کشد تا ساخته شود.

رضوان دوست عضو انجمن غار نوردان و غارشناسان کشور نیز غاز رودافشان را از دو جنبه دارای اهمیت دانست و گفت: غار رودافشان با داشتن بزرگ ترین دهانه که جایگاه دوم را در بین غارهای ایران دارد با ابعاد 10در60 متر و داشتن تالاری با ابعاد 140 متر طول، 95 متر عرض و 40 متر ارتفاع سقف تا اسفند سال 1390 بزرگ ترین تالار را در بین غارهای ایران داشت.

وی افزود: یکی از ویژگی های این غار آهکی بودن است تالار و دهانه آن بر اثر فرسایش آب به وجود آمده و آثاری که از سکوهای سنگی درون غار به دست آمده نشان می دهد که در زمان های بسیار دور انسان هایی درون این غار زندگی می کرده اند.


همچنین جانورانی نظیر موش، خفاش، سوسک و چکنده ها و چکیده هایی هم درون این غار وجود دارند.

وی ادامه داد: به دلیل گران بودن وسایل غار نوردی و نبود تکنیک های لازم و عدم ترویج این رشته توسط مربیان غارنوردی ، قدمت زیادی در کشور ندارد.

رضوان دوست خاطر نشان کرد: بسیاری از غارها دور از دسترس هستند و این امر مشکلات فراوانی را برای غارنوردان و غارشناسان به وجود می آورد و بنابراین بسیاری از غارنوردان برای فعالیت ها و اکتشافات خود نیازمند حمایت های سازمان های میراث فرهنگی و محیط زیست هستند تا غارهای بیشتری را در کشور شناسایی کرده و با روش علمی و صحیح به اکتشافات و پژوهش های خود ادامه دهند./ز

 گزارش از هراتيان

برچسب ها: غارنوردی ، هیجانات ، حفره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار