علی اکبر ولایتی در دانشگاه تهران:

اگر کسی زبان بین‌الملل را خوب بداند به راحتی می‌تواند یک رئیس جمهور موفق باشد

علی اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه اسبق کشورمان گفت: اگر کسی دارای دیپلماسی خوب در عرصه بین‌الملل بوده و زبان بین‌الملل را خوب بداند، با توجه به همبستگی مسایل اقتصادی و سیاسی در عرصه جهانی، به راحتی خواهد توانست یک رئیس جمهور موفق باشد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "علی اکبر ولایتی" کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست بررسی تحولات خاورمیانه که عصر امروز در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد، درباره چگونگی تحلیل تحولات خاورمیانه اظهار داشت: در مرحله اول ضروری است که مشخص کنیم کلمه خاورمیانه بر چه اساسی ساخته شده است.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری ادامه داد: کلمه خاورمیانه کلمه‌ای است که انگلیسی‌ها بر اساس دوری و نزدیکی با منافع خودشان ساخته‌اند.

ولایتی افزود: انگلیسی‌ها به لحاظ اینکه منطقه خاورمیانه همیشه مرکز ادیان و تمدن‌های بزرگ بوده، همواره در صدد نفوذ در این منطقه بوده‌اند؛ بعد از نفوذ انگلیسی‌ها در حال حاضر آمریکایی‌ها با طراحی طرح خاورمیانه بزرگ به صورت مکرر تلاش می‌کنند کشورهای منطقه خاورمیانه را تحت سلطه خود قرار دهند.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری در خصوص چگونگی شکل‌گیری رژیم صهیونیستی در منطقه تصریح کرد: در کل دو نظریه وجود دارد؛ از یک سو این نظریه است که صهیونیست‌ها ساخته و پرداخته غرب هستند و به صورت ابزار مورد استفاده منافع غرب قرار می‌گیرند و رژیم جعلی صهیونیستی هم توسط کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها ساخته شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این نظریه وجود دارد که صهیونیست‌ها کشورهای غربی را ابزار دست خود قرار داده‌اند و این خواسته (تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی) مربوط به خود صهیونیست‌ها بوده است و در جهت منافع خودشان است.

وزیر امور خارجه اسبق کشورمان در خصوص تحولات اخیر خاورمیانه افزود: در منطقه خاورمیانه تحولی رخ داد که غربی‌ها آن را "بهار عربی" نامیدند، ولی از نظر کشورمان ایران این تحول، نوعی "بیداری اسلامی" است.

ولایتی تصریح کرد: تحولات مصر و تونس ساخته و پرداخته غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها است، چرا که در حال حاضر در مصر، "محمد مرسی" به شدت تحت فشار است تا منافع غربی‌ها را تأمین کند.

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری با تأکید بر متفاوت بودن اوضاع سوریه گفت: کشورهای غربی در قضیه سوریه دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند، چرا که بر این باور بودند که به راحتی همانند "حسنی مبارک" در مصر خواهند توانست "بشار اسد" را از بین ببرند و افراد مورد نظر خود را جایگزین کنند که با حمایت ایران و مقاومت دولت بشار اسد، با شکست روبرو شدند.

وی در پاسخ به این سؤال که مذاکرات دولت ترکیه با "عبدالله اوجالان" رهبر پ‌ک‌ک مبنی بر خروج آن‌ها از ترکیه، چه تأثیری بر منافع ملی ایران دارد، گفت: هر چقدر منافع کردها در ترکیه تأمین شود به نفع ما است و ما از مذاکرات دولت ترکیه با کردها استقبال می‌کنیم.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه چرا ایران از انقلاب مردم بحرین حمایت می‌کند، گفت: با توجه به خواسته اصلی مردم بحرین مبنی بر داشتن حق رأی در پارلمان برای هر یک نفر بدون توجه به گرایش مذهبی (سنی یا شیعه)؛ منطقی است که این خواسته مورد حمایت ایران باشد، چرا که قبلاً هر سه شیعه به اندازه یک سنی رأی داشت.

وزیر امور خارجه اسبق کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه دیپلمات ارشد چه نقشی در انتخابات ریاست جمهوری آینده می‌تواند داشته باشد، گفت: اگر کسی دارای دیپلماسی خوب در عرصه بین‌الملل بوده و زبان بین‌الملل را خوب بداند، با توجه به همبستگی مسایل اقتصادی و سیاسی در عرصه جهانی، به راحتی خواهد توانست یک رئیس جمهور موفق باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا به صورت مستقل وارد انتخابات نشدید و با گروه موسوم به 1+2 ائتلاف کردید، گفت: کشورمان دارای 75 میلیون جمعیت است و طبعاً با 75 میلیون سلیقه متفاوت در کشور روبرو هستیم، بنابراین باید با سعه صدر تلاش کرد تا با حداقل مشترکات به توازن و همگرایی رسید. مسایل و مشکلات کشور را باید اولویت‌بندی کنیم و بر اساس زمان‌بندی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت راهکار مشخصی را انتخاب کنیم.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار