علی‌اکبر ولایتی در دانشگاه تربیت مدرس:

بی‌توجهی به نتیجه علمی نظرسنجی باعث شکست اصولگراها می‌شود

کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری با بیان اینکه در 16 سال وزارتم سخت‌ترین کارها را نیز انجام دادم، گفت: باید در انتها شخصی کاندیدا شود که از لحاظ کیفیت، مشروعیت، کارایی و صلاحیت، بالاترین رای را در نظرسنجی آورده باشد، زیرا با بی‌توجهی به نتیجه علمی نظرسنجی، شکست اصولگراها حتمی است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "علی‌اکبر ولایتی" کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان در دانشگاه تربیت مدرس که عصر امروز برگزار شد، درباره نحوه عملکرد و محور سیاسی انجمن بیداری اسلامی اظهار داشت: سیاست آن خارج از دستورات رسمی و محور سیاسی دولت و وزارت خارجه است. با توجه به بین‌المللی شدن دنیا، ما به بلندگوهایی برای بیان بی‌قید و شرط و آزادانه خواسته‌ها و دیدگاه‌های آرمانی کشورهای اسلامی نیاز داریم.
 
ولایتی افزود: همان‌طور که سپاه صلح در آمریکا به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد و پزشکان بدون مرز یا عفو بین‌الملل به عنوان انجمن‌هایی جدا از سیاست دولتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، گاهی عفو بین‌الملل علیه انگلیس نیز رای می‌دهد، اما باز هم دست‌هایی از دولت در پشت آن سازمان است.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در زمان قبل از انقلاب انجمن‌هایی مانند انجمن قلم وجود داشت که تحت نفوذ چپی‌ها بود، اما با نیم‌نگاهی به شاه و دوری از بدگویی به ترویج بی‌دینی و حمایت از کتاب‌ها و رسانه‌هایی با این مضمون می‌پرداخت.
 
وی افزود: کنفرانس بیداری اسلامی متشکل از 75 کشور است و برای احیای ارزش‌ها و نجات کشورهای اسلامی از دام استبداد و تمدن‌های عاریتی تنها با انجام کارهای فرهنگی به اهداف خود دست می‌یابد، همان‌طور که انقلاب اسلامی ایران توانست به پیروزی برسد و به فرموده امام خمینی(ره) خاستگاه انقلاب از حوزه‌های علمیه بود.

ولایتی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در اولین کنفرانس اسلامی که در 27 شهریور 90 آغاز شد فرمودند؛ انتظار داشتیم انقلاب مصر بعد از انقلاب ایران به ظهور برسد نه اینکه 30 سال طول بکشد، اما مانند یک بذر به زمان نیاز داشت تا به یک درخت تبدیل شود.
 
کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری ادامه داد: کنفرانس بیداری اسلامی جدای از سیاست دولت با دعوت از استادان دانشگاه، علما، زنان عرصه علم و جوانان دانشجوی کشورهای اسلامی به عنوان یک شخصیت حقیقی و نه به عنوان یک شخصیت حقوقی به کار خود می‌پردازد.
 
وی با اشاره به گستردگی تبلیغات کشورهای غربی در جهان اسلام، این امر را به عنوان یک ضعف تلقی کرد و اعلام داشت: وقتی رسانه‌های کشورهای اسلامی با استفاده از تولیدات خبری CNN، BBC و رویترز به کار خود به کار خود می‌پردازند همین مشکلات به وجود می‌آید.
 
ولایتی ادامه داد: مصداق این مسئله نامه یک جوان مصری است که نوشته بود هنگام آمدن به ایران مرا از تهاجم شیعیان ایران به ورود افراد اهل سنت می‌ترساندند، اما با شرکت در مجمع بیداری اسلامی و گشت آزادانه در مراکز فرهنگی ایران به تبلیغات دروغین غرب پی بردم.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ما به کلمه حق و ارزش‌های اسلامی معتقدیم و خواهان رشد کشورهای اسلامی هستیم، تصریح کرد: هرگز کشورهای اسلامی با قدرت گرفتن جای خود را با کشورهای استبدادی جابجا نخواهند کرد، زیرا تفکر ما این است که انسان، انسان است و همان‌طور که آن‌ها برای کفرشان تبلیغ می‌کنند، ما باید برای اسلام تبلیغ کنیم.
 
وی در اظهارات خود مبنی بر اینکه در هیچ جا میکروفون بازی را که ایران در اختیار افراد می‌گذارد، قرار نمی‌دهند، افزود: علی‌رغم حضور بی‌شمار در مجامع بین‌المللی رسمی ناظر آن بودم که هر جا سخنان به ضررشان بود از پخش آن جلوگیری کردند.
 
ولایتی در ادامه بیان کرد: در یکی از کنفرانس‌های بیداری اسلامی به هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد چند مصری علیه سوریه (ابتدای درگیری سوریه) شعار دادند، اما با توجه به در دست داشتن ریاست جلسه برای آنان منعی به وجود نیاوردم و در مقابل شعار مصریان، جوانان لبنانی به پاسخگویی پرداختند و البته بعد از سخنان عرفان‌الحق (پدر معنوی طالبان) در تاکید طالبان به عنوان یک بیداری اسلامی بچه‌های تاجیک به پاسخگویی بلند شدند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در توضیح عملکرد حوزه بیداری اسلامی گفت: در این میتینگ‌ها اغلب 70 درصد اهل سنت و تنها 30 درصد شیعه هستند، ما حتی از فرقه‌های افراطی دعوت کردیم تا با داشتن پیوند و پیروی از سیاست‌های روشنگری، ترویج دین و ایجاد وحدت روزافزون میان کشورهای اسلامی به اهداف خود نزدیک شویم.
 
وی در ادامه با پاسخ به پیشنهاد دانشجویی مبنی بر اینکه به صحبت‌های انتخاباتی بپردازیم، بیان کرد: صحبت کردن در مورد مسائل انتخاباتی خلاف قوانین است، اما می‌توانم به سؤال‌های شما در این رابطه پاسخ دهم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به بعضی نظرسنجی‌های اعلام شده اظهار کرد: نظرسنجی‌های بی‌پایه اساس ندارد، اما اگر نظرسنجی‌ها بر پایه اصول علمی انجام شود ما براساس آن تصمیم‌گیری می‌کنیم و عقل حکم می‌کند کسی کاندیدا شود که رای بیشتری می‌آورد.
 
ولایتی در ادامه سخنان خود گفت: باید در انتها شخصی کاندیدا شود که از لحاظ کیفیت، مشروعیت، کارایی و صلاحیت، بالاترین رای را در نظرسنجی آورده باشد، زیرا با بی‌توجهی به نتیجه علمی نظرسنجی، شکست اصولگراها حتمی است.
 
وی در پاسخ به اینکه برای تشکیل کابینه احتمالی خود از چه حزب گروهی استفاده می‌کنید، بیان داشت: با توجه به سخنان رهبری در انتخاب افراد با صلاحیت و کاردان به عنوان رئیس‌جمهور و کابینه مایل به استفاده از نیروی کارآمد و افراد پای‌بند به نظام و امتحان داده شده هستم و از افراد اهل تملق و واداده و کسانی که به جای کار برای مردم ایجاد تنش و اصطکاک می‌کنند، دوری می‌کنم.
 
کاندیدای احتمالی دوره یازدهم ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر کاندیداتوری قطعی و یا کناره‌گیری‌اش ادامه داد: با توجه به ائتلاف‌های سه نفره، پنج نفره یا منفرد که بر اساس احساس مسئولیت شکل گرفته قرار بر این است که به یک همگرایی برسیم تا افرادی که از ابتدا رأی زیادی نمی‌آورند کناره‌گیری کرده و با هدف عدم تقسیم رأی، یک تا سه نفر به عنوان کاندیدای حتمی اعلام شود.
 
ولایتی در ادامه با توجه به داشتن ستاد تبلیغاتی برای نماینده‌های احتمالی ریاست جمهوری گفت: قرار بر این است هر کس در گوشه‌ای فعالیت کرده و با جذب طرفدارانش در انتها به نفع کاندیدای هم ائتلاف خود که رأی بیشتری دارد کنار برود و تا اینجا نشان داده که این ائتلاف بیشترین رأی را جذب کرده است.
 
وی در بیان موضع خود نسبت به فساد اجتماعی و اقتصادی و بی عفتی گفت: رئیس جمهوری که مسئولیت اجرایی دارد باید بدون مفسده و برای کنترل فساد در ادارات جامعه از بازرسان و نیروی اطلاعات به عنوان یک عیون استفاده کند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بازرسی در گذشته ساده‌تر بود، اما امروزه هم با سؤالات و قرار گرفتن میان مردم می‌توان به این هدف رسید، البته این ربطی به این دولت ندارد، بلکه در تمام دولت‌های قبلی هم با توجه به تأکیدات رهبری و برپایی جمع‌هایی برای رسیدگی به این مسئله کاری از پیش نرفته است.

ولایتی در ادامه سخنان خود افزود: نمی‌شود با وجود فساد در ادارات و سازمان‌ها به کار مردم رسیدگی کرد. هر کس که در رأس دولت قرار گرفت باید فردی شجاع و با اراده باشد.
 
وی درباره ملاک حجاب در کشور بیان کرد: برای رسیدن به ملاک حجاب می‌توان به کتاب "حجاب" شهید مطهری مراجعه کرد که ملاک حجاب با توجه به سخنان قرآنی در آن گفته شده و صرف نداشت چادر و بودن پوشش مناسب حجاب کامل است.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: حساب موضوع فحشا و مواد مخدر از حجاب جدا است و برای درمان آن باید کار فرهنگی شود و از فیلم‌هایی که به طور غیرمستقیم تبلیغ اشرافی‌گری و بی‌بندوباری می‌کند، جلوگیری شود که این نیازمند نظارت اجرایی قوی است.
 
ولایتی درباره نقش هاشمی در فتنه 88 بیان کرد: ما که اطلاعات یا قوه قضاییه نیستیم تا در مورد افراد قضاوت کنیم، اما با توجه به نظرات رهبری که در نماز جمعه روز 29 خرداد اعلام شد هر کسی را می‌توان طبق آن تفکیک کرد که آیا فردی در مقابل فتنه موضع درست گرفته است یا نه.
 
وی در ادامه تصریح کرد: طبق سخنان مقام معظم رهبری آقای هاشمی یک فرد مورد احترام در دنیای سیاست و یکی از اعضای خبرگان است.
 
کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت نهم و دهم یک دولت پرکار بوده و نظیر چنین دولتی را در گذشته نداشتیم و باید هم نکات مثبت و هم منفی را در نظر بگیریم، اظهار داشت: دولت در مورد سیاست یارانه و تعدیل اقتصادی که در قانون برنامه چهارم و پنجم آمده ضعف داشت و طبق قانون مجلس باید 30 درصد یارانه را صرف منابع می‌کرد تا به رکود نرسد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بخشی از مشکلات اقتصادی را مربوط به تحریم دانست و اذعان داشت: در زمان تصدی وزارت خارجه دنبال آن بودم که تحریم را دور بزنم و مهمات را که از گندم مهم‌تر بود، تهیه کنم؛ به دلیل رد قطعنامه از سوی ایران، هر چیزی که کارایی دوگانه داشت جزو تحریم‌ها حساب می‌شد و ما مجبور بودیم سلاح‌های خود را از کشورهایی مثل لیبی تهیه کنیم که فردی را هم برای استفاده از آن‌ها برای ما می‌فرستادند.
 
وی درباره مذاکره با آمریکا گفت: بنده مسئول روابط خارجی نیستم و نمی‌توانم دخالت کنم، ولی اگر مأموریتی از جانب قوه مجریه و یا از طرف مقام معظم رهبری به من اذن شود، هر کاری از دستم برآید دریغ نمی‌کنم، همان‌طور که در 16 سال وزارتم سخت‌ترین کارها را نیز انجام دادم.
 
ولایتی در رابطه با مهم‌ترین مشکل اقتصادی مردم که همان معیشت است، افزود: باید هدف‌ها را اولویت‌بندی کنیم، اولویت اول هم اختصاص به بیکاری مردم دارد. می‌توان با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی در کوتاه‌مدت، گرفتاری مردم را حل کرد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با جلوگیری هاشمی از ورود وی به کابینه آیت‌الله خامنه‌ای در زمان تصدی ریاست جمهوری اعلام کرد: این حرف صحت ندارد؛ آمدن من با سفارش امام خمینی(ره) بود؛ ایشان می‌گفتند اگر تو عوض شوی مردم و کشورهای دیگر فکر می‌کنند سیاست ما عوض شده است.
 
ولایتی در پاسخ به اینکه چرا به بیان برنامه‌های خود تا سال 1400 نمی‌پردازید، گفت:‌ ما بر اساس چشم‌انداز 20 ساله و سیاست کلی و برنامه پنج‌ساله در قسمت‌هایی مثل علم، فناوری، سیاست، دفاع، فضا و هسته‌ای به برنامه‌ریزی 1404 رسیده‌ایم و تنها در اقتصاد است که ضعف داریم.
 
وی در ادامه گفت: دولت به مهم‌ترین مسئله که واگذاری سازمان‌ها و ادارات به بخش خصوصی بوده بی‌توجهی کرده، مثلاً هنگامی که در بورس مخابرات را می‌خواستند بفروشند در عرض پنج دقیقه از طرف یک سیستم دولتی به فروش رسید، یعنی از جیب دولت رفت.
 
ولایتی در پایان اشاره کرد: همه بیمه‌ها غیر از بیمه مرکزی و همه بانک‌ها غیر از بانک مرکزی و ملی و چند تای دیگر باید خصوصی شود. 90 درصد چیزهایی که دولت متصدی آن است باید به بخش خصوصی واگذار شود و ما می‌توانیم با کم کردن سالی 10 درصد از بودجه دولت از فروش نفت و اختصاص به محصولات غیرنفتی، اقتصاد خود را قوی‌تر کنیم.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: ولایتی ، انجمن ، بیداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار