ناشناخته ترین حس های بدن

لمس کردن، گرسنگی و ... حس هایی از بدن هستند که غالبا با آن ها آشنا هستید ولی در بدن انسان حس هایی وجود دارد که هر روز مورد استفاده قرار میگیرد اما هیچ اطلاعی از آن نداریم.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، بدن انسان وجه نمایان و آشکاری دارد که همه با آن برخورد داریم اما در کنار این ظاهر بخشی دیگر به نام باطن وجود دارد که حس های مانیز در آن قرار دارد. حواس 5گانه را همه ما آشنایی داریم اما حس های دیگری نیز در بدن هستند که هر روز با آن برخورد دارید اما شاید از این احساس ها باخبر نباشید.

**حس کنترل دست و پا   

این حس به معنای کنترل کردن دست و پا است. با کمک این حس شما متوجه می شوید که هم اکنون دست و پای شما در کجا قرار دارد همچنین اعصاب دستور را به این حس ارسال می کنند و آن است که دست را تنظیم خواهد کرد. مشکلی که برای این حس به وجود می آید از کار افتادن آن است که در این صورت حتی بلند کردن یک لیوان آب هم می تواند سخت ترین کار دنیا باشد.

** حس گذر زمان

زمان هر ثانیه به سرعت در حال گذر است ولی توجه خاصی به آن نداریم و آچنان که باید از این زندگی درس هایی را نخواهیم گرفت. "Chronoception" حسی است که به شما گذر زمان را نشان می دهد. این حس خیلی کمتر خودش را نشان می دهد ولی بعضی روزها هست که حس می کنیم زمان بسیار آهسته می گذرد یا اینکه خیلی سریع روز به پایان می رسد. این دقیقا زمانی است که شما در حال احساس گذر زمان هستید.

** خاراندن

شاید به نظر شما قرار گرفتن خاراندن در این لیست بسیار عجیب باشد اما نکته ای که باید یادآوری کنیم این است که آیا تابه حال به دلیل ایجاد خارش دقت کرده اید؟ جواب شما احتمالا این است که بگویید پشه ای دست پوست را نیش زده و به خارش انداخته است اما در اصل خاراندن یکی از حس های بدن است که نشان می دهد قسمتی از بدن شما یک مشکلی دارد. معمولا در نقاطی خارش ایجاد میشود که مشکلی دارند به همین علت این حس دستوری به مغز ارسال می کند تا فرمانده بدن در مورد این قسمت دستور بگیرد.

** حس تعادل

حتما در کردکی راه رفتن روی جدول های خیابان را تجربه کرده اید که نیاز به حفظ تعادل دارید به همین علت در این قسمت حس تعادل وارد ماجرا می شود و شما را ثابت نگه می دارد. "Equilibrioception" حسی است که بعید به نظر می رسد اسم آن را هم شنیده باشید دقیقا احساس تعادل در بدن است. این احساس به وسیله ابزارهای داخلی گوش کنترل می شود.

** حس قطب نما

بسیاری از انسان ها به حسی به نام قطب نما مجهز هستند که البته یکی از حس های کاربردی به شمار می آید. این حس باعث می شود افراد بتوانند راه خود را به خوبی پیدا کنند. حتی برخی که استفاده بیشتری از این حس خود می کند به سرعت متوجه می شوند که رو به کدام یکی از جهات جغرافیایی ایستاده اند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار