المانيتور:

لغو تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران، راه رسيدن به توافق در مذاکرات پيش‌رو

پايگاه اينترنتي المانيتور با طرح چند پرسش درمورد تحريم هاي ايران به بررسي احتمال دستيابي به توافق در زمينه پرونده هسته اي ايران پرداخته و خواستار لغو تحريم هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين پايگاه اينترنتي در تحليلي به قلم "شهير شهيد ثالث" نوشته است: آيا دولت اوباما قادر است به درخواست ايران عمل نموده، تحريم هاي يکجانبه آمريکا را از روي ايران برداشته، و راه رسيدن به توافق بر سر مسئله هسته اي ايران را هموار نمايد؟ 

"در آخرين دور مذاکرات بين ايران و گروه موسوم به 1+5 که در اوايل ماه آوريل در آلماتي پايتخت قزاقستان صورت گرفت، ايران دو درخواست را به عنوان شروط لازم  براي رسيدن به هرگونه توافقي مطرح نمود: اين دو درخواست عبارت بودند از شناسائي حق ايران به داشتن فن آوري صلح آميز هسته اي و ديگري خاتمه دادن به تحريم ها.

در اين خصوص، "اَندرو پارازيليتي" سردبير و مدير اجرائي المانيتور، در مقاله منتشر شده در شماره اوت-سپتامبر 2012 ژورنال سروايوال وابسته به انستيتوي بين المللي مطالعات استراتژيک، مي نويسد که اغلب تحريم هاي اعمال شده بر روي ايران توسط کنگره آمريکا قابل لغو هستند.

از اين رو شايان توجه است که در واقع رئيس جمهور آمريکا بايد همزمان با چانه زني با ايران، چانه زني با کنگره را نيز مدّ نظر قرار دهد.

چشم پوشي هاي محدود و موقتي اي اوباما چيزي نيست که انتظارات ايران را برآورده نمايد پس بايد بدنبال راهکارهاي موثرتري بود.

سعيد جليلي، رئيس تيم مذاکره کننده هسته‌اي اواخر ماه جاري با کاترين آشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و نماينده گروه ۱+۵ ديدار و گفت‌وگو خواهد کرد. 

يک منبع آگاه از روند مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ به پرس تي‌وي گفته است که سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران، در نشست آتي منتظر دريافت پاسخ پيشنهادهايي خواهد بود که تهران در نشست گدشته آلماتي به گروه ۱+۵ ارائه داد.

دفتر کاترين آشتون پيشتر اعلام کرده بود که نشست بعدي ايران و گروه ۱+۵، ۲۵ ارديبهشت (۵ مي) در شهر استانبول ترکيه برگزار خواهد شد. 

دفتر کاترین اشتون همچنین ا اعلام کرد که این گفتگو‌ها ادامه آخرین دور از مذاکراتی است که در آلماتی ( در تاریخ پنج و شش آوریل ) برگزار شد. 

نمايندگان تهران و گروه 1+5 شامل روسيه، چين، فرانسه، انگليس، امريکا به علاوه آلمان، تاکنون در چندين دور مذاکره، به مسائل مختلف از جمله برنامه انرژي هسته‌اي ايران پرداخته‌اند که مذاکرات پيشين آلماتي در ۱۶ و ۱۷ فروردين (۵ و ۶ آوريل) و ۸ و ۹ اسفند (۲۶ و ۲۷ فوريه) از جمله اين گفت‌وگوها به شمار مي‌آيند.

امريکا، اسرائيل و هم‌پيمانان آن‌ها همواره ايران را به پيگيري اهداف نظامي در برنامه انرژي هسته‌اي خود متهم مي‌کنند.

امريکا و اتحاديه اروپا با تکرار اين ادعاي تاييدنشده، تحريم‌هاي غيرقانوني را به طراحي واشنگتن عليه ايران وضع کرده‌اند.

ايران ضمن رد اين ادعاها، همواره تاکيد کرده است به عنوان يکي از امضاکنندگان متعهد پيمان منع گسترش تسليحات اتمي (ان‌پي‌تي) و يکي از اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، از حق استفاده از فن‌آوري هسته‌اي براي دستيابي به اهداف صلح‌آميز برخوردار است.

افزون بر اين نمايندگان آژانس بين المللي انرژي اتمي چندين بار از تاسيسات اتمي ايران بازديد کرده‌اند، اما هيچ مدرکي دال بر انحراف در برنامه هسته اي ايران نيافته‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
mohammad
۲۰:۲۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
خوب بود
آخرین اخبار