شهرکرد/

شیدای شیرین یك همایش پر شهد

آنها كه نوروزها به استان چهارمحال و بختیاری می آیند، بدون شك با شیرینی دلچسبی پذیرایی می شوند كه ترد و سفید و پر مغز است.

گز، شهد شیرین شهری است در آستانه دو كوه بلند، كه سالهاست این شیرینی را به كام مردم دلچسب تر كرده اند.
گز، شیرینی پر مغزی است و هر چه گز، پر مغز تر باشد طرفداران آن نیز بیشتر خواهد بود.
گز، محصول تلاش و كوشش گذشته تاریخی مردمانی است در 70 كیلومتری مركز استان چهارمحال و بختیاری به نامبلداجی كه هنرشان شادكامی و شیرین كامی مردم است.
از دیر باز در تمام جشن ها، شادی ها و اعیاد خاص، گز، همواره یكی از شیرینی های مورد علاقه مردم در استان چهارمحال و بختیاری بوده است.
این محصول شیرین و خوش كام، از انگبین گیاهی، آرد شیرینی پزی، سفیده تخم مرغ، شكر، مغز بادام، پسته، گردو تهیه می شود و سابقه تهیه این شیرینی از 30 سال پیش در شهر بلداجی آغاز شده و تا به امروز نیز ادامه دارد.
این شیرینی در نوع های آردی، لقمه ای، ساده و با مغز پسته و بادام 10 تا 30 درصدی تهیه و روانه بازار می شود و بیشتر گز تولید شده به كشورهای خارجی و استانهای همجوار صادر می شود.
هم اكنون، تولید گز در شهر بلداجی شهرستان بروجن به عنوان سوغات استان چهارمحال و بختیاری شهرت جهانی دارد كه احداث خوشه های صنعتی به منظور فراهم شدن تمامی مراحل تولید گز نیز باعث افزایش بازده و افزایش كیفیت محصول می شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اینكه شهر بلداجی پایتخت گز ایران در این استان واقع شده و به منظور دستیابی به رویكرد صادراتی علمی برای افزایش تولید و صادرات این محصول، شهركرد میزبان همایش ملی گز شد.
علی اصغر عنابستانی افزود: این همایش، فرصتی برای هم اندیشی صاحبان علم و فن و فعالان حوزه گزسازی در زمینه ارتقا كیفی محصولات و توسعه بازارهای هدف صادرات را فراهم كرده است.
وی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت استان چهارمحال و بختیاری در این محصول و تبلیغات و بازاریابی كه در این زمینه در كشور انجام شده است، گز استان چهارمحال و بختیاری، باید به عنوان یك برند ویژه ایرانی در جهان مطرح شود.
عنابستانی افزود: هم اكنون، 100 واحد تولید گز سنتی و 23 واحد تولید گز صنعتی در شهر بلداجی فعال است كه به طور میانگین 13 هزار تن گز در این واحد ها تولید می شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینكه در سال گذشته چهار هزار تن گز از این استان صادر شده، تصریح كرد: طبق پیش بینی ها باید سالانه 30 هزار تن گز تا سه آینده در استان چهارمحال و بختیاری تولید شود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری، از دریافت 84 مقاله در نخستین همایش ملی گز در این استان خبر داد و گفت: از مجموع مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش نزدیك به 71 اثر برتر انتخاب شده است.
رحمان كرمی افزود: از این تعداد 12 مقاله قرائت و چهار مقاله به عنوان ذخیره برتر پذیرش شده است و 48 مقاله نیز به صورت پوستر تهیه و در روز همایش ارائه شد.
وی اظهار داشت: این مقالات در سه بخش اقتصادی، بهداشت و كیفیت و اجتماعی فرهنگی و در 18 محور تهیه و ارسال شد.
كرمی تصریح کرد: نقش خوشه ها در صادرات گز، بررسی كارایی روش های سنتی و صنعتی تولید، استاندارد سازی و بهبود روش های تولید، برند سازی در صنعت گز، نقش فناوری های نوین در بهبود كیفی، روشهای ارتقای ماندگاری گز، تركیبات، بهداشت و سلامت گز، فرهنگ سازی، اشتغال، پیشینه تاریخی، فرهنگی و اجتماعی و گردشگری و سوغات از مهمترین محورهای این همایش دو روزه است.
معاون بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: كمیته های علمی، اجرایی و تبلیغات تمامی زیرساختهای لازم برای برگزاری نخستین همایش ملی گز با رویكرد صادرات را فراهم كردند.
رحمت اله صفری افزود: همایش ملی گز در سه بخش اقتصادی، بهداشت و كیفیت و اجتماعی فرهنگی و در 18 محور برگزار شد.
هم اكنون، تولید كننندگان گز بلداجی 13هزار كیلوگرم انواع گزهای سكه ای، لقمه ای، شكلاتی، رژیمی، زعفرانی و آردی را تولید و روانه بازار مصرف می كنند.
گز بلداجی، به دلیل كیفیت بالا و مرغوبیت آن بهترین گز ایران است كه علاوه بر تامین نیاز داخلی كشور به كشورهای عربی و اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر شده است.

40درصد از گز تولیدی بلداجی به سایر كشورها صادر می شود و گزسازان بلداجی با تولید با كیفیت، مرغوب و بهره مندی از گز انگبین و عسل طبیعی در تولیدات گز تاكنون نشان های كیفیت بین المللی و دو نشان برتر كیفیت كشورهای آلمان و سوئیس را كسب كرده اند.

شهر بلداجی، از توابع شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری، و در 35 كیلومتری شهر شهرکرد؛ مركز این استان قرار دارد که مركز تولید گز در کشور و یا به اصطلاح « پایتخت گز ایران » محسوب می شود و کمتر مسافر و گردشگری است که از سوغات « گز » این شهر، چشم پوشی کند. /س

برچسب ها: شیرین ، همایش ، شهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.