بيرجند/

انجام 23 هزار هکتار عملیات احیای مراتع

استاندار خراسان جنوبی افزایش گازهای گلخانه ای، گرمایش زمین و تخریب سرزمین را از جمله بحران های بشر در قرن حاضر دانست و گفت: تمامی این بحران ها ناشی از عملکرد نسنجیده انسان و استفاده بی رویه از منابع طبیعی و محیط زیست است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران  بیرجند

 قهرمان رشید در همایش بزرگداشت دهمین سال اجرای پروژه بین المللی ترسیب کربن در محل دفتر مطالعات وزارت امور خارجه تصریح کرد: در دهه های اخیر با رشد پرشتاب صنعت و فناوری، لزوم حمایت از مناطق روستایی بیشتر نمایان گردید و خوشبختانه در برنامه های توسعه پنج ساله جمهوری اسلامی ایران نیز نگاه ویژه ای به روستاها به عنوان محور توسعه وجود دارد. 

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی دارای  15 میلیون هکتار مساحت و 730 هزار نفر جمعیت است، گفت: در این استان برغم وجود 460 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان ، وزش بادهای 120 روزه سیستان ، خشکسالی های 14 ساله و کمبود منابع آب، در چند سال اخیر نگاه ویژه به توسعه روستاها از سوی دولت صورت گرفته است.

وی ادامه داد: اجرای طرح توسعه بخش کشاورزی با اعتباری معادل 275 میلیارد تومان در سال 91، تشکیل صندوق های توسعه بخش کشاورزی استان و شهرستان با سرمایه دولتی و تولیدکنندگان بخش کشاورزی حدود 45 میلیارد تومان، گازرسانی به روستاهای استان، اجرای طرح هادی روستا و اصلاح و احیای مراتع تنها بخشی از اقدامات موثر در جهت توسعه روستایی است.

وی با اشاره به اینکه توسعه روستاها مسئله ای مهم و نیازمند نگاهی جامع نگر در بخش های مختلف اقتصادی،زیست محیطی و اجتماعی است، بیان کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار می بایست مسائل اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی توأماً در نظر گرفته شود لذا بر این اساس پروژه ترسیب کربن با رویکرد مشارکت مردمی محلی شکل گرفت. 

وی با بیان اینکه پروژه ترسیب کربن برنامه ای مشترک بین دولت جمهوری اسلامی ایران، برنامه عمران ملل متحد (GNDP) و تسهیلات جهانی زیست محیطی (GEF) است، افزود: فاز اول آن از نیمه سال 2003، در دشت حسین آباد غیناب سربیشه واقع در استان خراسان جنوبی آغاز و با به پایان رسیدن فاز اول در سال 2009، فاز دوم آن از آغاز سال 2010 میلادی به مدت پنج  سال با اعتباری بالغ بر دو میلیون دلار در سطح 40 روستا در مساحت 200 هزار هکتار به تصویب رسیده است.

وی بیان داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران، فعالیت های گسترده ای را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای آغاز نموده که در این میان، پروژه ترسیب کربن به منظور کاهش گازهای گلخانه ای  یکی از آنها به شمار می رود.

وی ادامه داد: تشکیل گروههای توسعه روستا، اولین قدم در راستای بسیج جوامع محلی می باشد که پروژه ترسیب کربن هم در فاز اول و هم در فاز دوم بر آن تاکید دارد.

وی یادآور شد: بطور کلی تا کنون، 63 گروه توسعه در 37 روستای منطقه تشکیل شده که 14 گروه زنان، 17 گروه مردان، 32 گروه مختلط در قالب هزار و 841 عضو تحت پوشش تا کنون 606 میلیون ریال نیز پس انداز کرده اند.

انجام 23 هزار هکتار عملیات احیای مراتع

استاندار خراسان جنوبی به فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته با مشارکت گروه های توسعه روستایی منطقه در این پروژه اشاره کرد و افزود: اجرای حدود  23 هزار و 610 هکتار عملیات احیا شامل نهال کاری، بذرکاری، مدیریت چرا، حفاظت وقرق و مدیریت هرزاب ها  با مشارکت مردم از دستاوردهای مهم پروژه است.

رشید، تعمیم دستاوردهای این پروژه به شش استان کشور شامل تهران، کرمان، البرز ، مرکزی، سمنان و بوشهر را از دیگر موفقیت های این پروژه دانست.

وی یادآور شد:هر چند خشکسالی های چهارده ساله اخیر در استان، اجرای طرح های اشتغالزا را به عنوان چالشی مهم تحت تاثیر قرارداده است اما با عنایت به موفقیت پروژه و وجود نیروی انسانی متخصص این آمادگی وجود دارد تا این پروژه در کلیه مناطق روستایی استان تعمیم داده شود.

وی ایجاد مرکز آموزش بین المللی توانمندسازی جوامع محلی و توسعه روستایی در خراسان جنوبی را ازدیگر پیشنهادات اجرایی برای آینده دانست./س

برچسب ها: ترسیب ، بیابان ، کربن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.