فارس/

رونق کشاورزی و گردشگری فارس با تکمیل سد تنظیمی- انحرافی ملاصدرا

طرح سد تنظیمی - انحرافی ملاصدرا دراستان فارس با 85 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و بهره برداری از آن رونق کشاورزی و گردشگری مناطقی از شمال این استان را به همراه دارد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، نماینده مجری طرح سد تنظیمی- انحرافی ملاصدرا در استان فارس گفت: شهر یاسوج که پیش از این پیوسته با مشکل نوسانات برق مواجه بود، با ساخت51 کیلومتر خط انتقال به نیروگاه ملاصدرا متصل شده است و به تبع آن مراکز صنعتی شهرستان یاسوج درساعات پر مصرف روز نیز از برق پایدار و بدون نوسان برخوردار شده اند.

عبدالرضا شهابی بیان کرد: نیروگاه ملاصدرا می­تواند در تمام فصول سال، بدون هرگونه محدودیت متاثراز شرایط پایین­دست، همساز با نیاز شبکه سراسری برق مورد بهره ­برداری قرار گیرد.
وی ادامه داد: ممانعت از تخریب آبگیرهای سنتی کانال های آبیاری در اثر جریان سیلاب گونه خروجی از نیروگاه با دبی 52 متر مکعب بر ثانیه از دیگر اهداف این طرح است.
به گقته این مسوول تنظیم آب خروجی از نیروگاه برق آبی و تحویل بهنگام نیازهای آبی کشتزارهای دشت کامفیروز از جمله اهداف این طرح است.
شهابی ادامه داد: این سد از نوع بتنی با طول تاج 170 متر، از بستر رودخانه 10 متر ارتفاع دارد و 2 و 8 دهم میلیون متر مکعب آب را در خود نگه می دارد.
وی افزود: این طرح در شمال غربی شیراز، حد فاصل سدهای درودزن و ملاصدرا و در مجاورت روستای سربست بر روی رودخانه کـُـر درحال ساخت است .
زمان شروع اولیه این طرح سال 1386 بود و آغاز به کار مجدد طرح در سال 1390 صورت گرفت و با اتمام این طرح، دریاچه سد تنظیمی در دشت سرسبز کامفیروز و در کنار آزادراه شیراز – اصفهان به جاذبه گردشگری تبدیل می شود./س

برچسب ها: رونق ، کشاورزی ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.