رودهن/

اطلس ژئوتوریسمˈ دماوند تهیه شد

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در امور اکتشاف با برتر دانستن ارزش شن و ماسه از طلا، از تهیه اطلس ژئوتوریسم دماوند خبر داد.

ˈبهروز برناˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن گفت: شهرستان دماوند به لحاظ تنوع مواد معدنی شرایط ویژه ای دارد، بطوری که در دامنه های این قله از دیرباز معادنی چون اکسید به عنوان مواد اولیه تولید آلومینیوم یافت شده است.

وی افزود: اطلس ژئوتوریسم دماوند، با توجه به موقعیت ژئوتوریسمی و شرایط خاص استان تهران و شهرستان دماوند تهیه شده است.

معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در امور اکتشاف، وجود معادن حاوی ˈشن و ماسه های سازندیˈ در شهرستان دماوند را فرصتی مهم و ارزشمند برای توسعه صنعت این منطقه دانست و افزود: در حقیقت ارزش شن و ماسه در استان تهران بالاتر از طلا است.

وی ادامه داد: در استخراج و تولید معادن شن و ماسه نیاز به تکنیک فنی آنچنانی نیست، به همین منظور دماوند می تواند به قطب تولید شن و ماسه استان و کشور تبدیل شود.

برنا افزود: همچنین کمربند ˈپلی متالˈ دماوند نیز از مناطقی همچون قزوین، کرج و تهران عبور کرده و خود را به بام ایران می رساند، در این کمربند معدنی ذخایری نظیر طلا، نقره و ... نیز دیده می شود.

وی اضافه کرد: کمربند معدنی دیگر کشور نیز از دماوند شروع و تا نقاطی همچون ایوانکی، سمنان، نیشابور و فریمان تداوم دارد، بطوری که در این رگه معدنی موادی همچون پتاس سنگی، گچ نمک و لیتیوم مشاهده شده است.

برنا گفت: لیتیوم از جمله مواد معدنی است که در جهان رو به توسعه کنونی و در مسیر فناوری امروز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و در آینده ای نزدیک صنعت ساخت انواع پیلهای سوختی قابل شارژ در تسخیر ماده لیتیوم خواهد بود./س


برچسب ها: اطلس ، ژئو توریسم ، دماوند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.