اخبار ویژه روزنامه‌های شنبه

از دعواي دو نهاد دولتي بر سر اداره مهدکودک تا لنکرانی و کاپشن احمدی‌نژادی!

پیامد اشغالگری آمریکا نفوذ فزاینده ایران در عراق بود،تحرکات نوه رفسنجانی پس از افشاگری یکی از مسؤولان کشور،تعيين تيم ويژه رسيدگي به مصوبه 55هزار ميلياردي دولت،برای کاندیداتوری ‌هاشمی تا امروز صبر کنید،زن ایرانی‌الاصل رئیس شد،برکناری سخنگو به خاطر سوءرفتار،با هنر و روايتش از رئيس دولت،،اتفاقي نادر در صحنه انتخابات ايران،جزئيات تازه از پرونده كهريزك،درخواست تجمع مقابل منزل غلامحسين الهام،پشت پرده تعويق ثبت نام ولايتي،جمع آوری كتاب "صراحت نامه"ي آيت‌الله هاشمي از نمايشگاه،از مهمترین اخبار ویژه روزنامه های امروز هستند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  اخبار ویژه روزنامه های امروز را می توانید در اینجا بخوانید.   

*کیهان:   

گویا‌نیوز: جمهوری اسلامی تاج‌زاده را هم شیرفهم کرد!

هوشمندی حاکمیت باعث شده تا حتی کسانی مانند تاج‌زاده در خدمت انتخابات به بازی گرفته شوند و از هتل 5 ستاره اوین تحلیل شرکت در انتخابات به بیرون بفرستند.

این مطلب را پایگاه اینترنتی گویانیوز وابسته به محافل ضدانقلاب منتشر کرده و نوشته است: حاکمیت (رهبری) توانسته با تحمیل فراموش‌سپاری جنبش سبز، حتی تندروترین اصلاح‌طلبان را شیرفهم کند و به آنها بقبولاند که انتخابات برای حکومت وسیله‌ای است برای نمایش مشروعیت آن، نشان دادن رعایت سازوکارهای دموکراتیک در عمل، حذف محترمانه (و در صورت لزوم غیرمحترمانه) محافل نق‌زن، و اثبات این امر مهم که در حکومت اسلامی، آرای مردم محترم شمرده می‌شوند.

گویانیوز خاطرنشان می‌کند: اصلاح‌طلبان مراسم پرشور هل دادن خاتمی و هاشمی‌رفسنجانی به طرف میدان به راه انداخته و کار این شور به آنجا کشیده که مصطفی تاج‌زاده زندانی زندان اوین بساط ستاد تبلیغات انتخابات پهن کرده و از زندان اوین «تحلیل و راهکار» به سراسر ایران و جهان صادر می‌کند، تا به ایرانیان و جهانیان نشان دهد اوین «پنج ستاره» شده است. آنچه در هیاهوی شلتاق‌های مشائی، و شور اصلاح‌طلبان داخل و خارج، کمتر مورد توجه و عنایت قرار گرفته است،هوشیاری هوشمند آیت‌الله خامنه‌ای در این چالش‌ها و دعواهاست.

این سایت وابسته به اپوزیسیون ضمن مرور بیانات ماه‌های اخیر رهبرمعظم انقلاب درباره انتخابات و دعوت به حماسه سیاسی و پایبندی به قانون نوشت: او با همین چند فراز تکلیف امت اسلامی و احمدی‌نژاد و امثال خاتمی را روشن کرد و خط و ربط لازم پیش پای‌شان گذاشت.

همین نوع برخوردهای «هوشمندانه» سبب شده‌اند که چهره‌های اصلاح‌طلبی ابایی از شرکت در انتخابات مهندسی شده نداشته باشند، با این خیال که «حضورشان موقعیت سیاسی‌شان را تثبیت خواهد کرد»، همین نوع «هوشمندی»، اصلاح‌طلبان را به کارهای شگفت‌انگیز (مثل کارهای تاج‌زاده) یا حرف‌های حیرت‌آور شکوری‌راد وا داشته است، کسی که همراه با حزبش تصور می‌کرد؛ «نسبت به انتخابات مجلس هیچ ‌چیز تغییر نکرده و هیچ چشم‌اندازی برای تغییر وجود ندارد، بنابراین موضع ما هم تغییری ندارد و همچون انتخابات مجلس نهم نباید در انتخابات کاندیدا معرفی کنیم»، اما ظرف مدتی کوتاه گفت «... در یک فرایند دموکراتیک در داخل حزب و در داخل مجموعه اصلاح‌طلبان براساس تحلیل مجموعه‌ شرایط حاکمیت، اردوگاه رقیب و اصلاح‌طلبان به موضع جدید شرکت در انتخابات با نامزد حداکثری می‌رسند.»

گویانیوز در پایان می‌نویسد: می‌بینید که اصلاح‌طلبان با زبان بی‌زبانی چگونه به نقش خویش به عنوان «زینت‌بخشی به انتخابات به عنوان پاره پنجم پازل انتخاباتی حاکمیت» صحه می‌گذارند و نشان می‌دهند که این گروه‌ها و زوائدشان در داخل و خارج از کشور را استادانه بر سر سبابه مبارک نشانده است. در هوشیاری این هوشمند همین بس که اصلاح‌طلبان در داخل کشور و اصلاح‌طلبان چپ‌‌نما و معتدل صورت در خارج از کشور را در مسیری مهندسی شده راه می‌برد.

سال 88 روی اسلام خط کشیدیم ولی امسال ...!

رئیس‌شورای مرکزی مجمع روحانیون می‌گوید ما به جمهوری اسلامی معتقدیم ولی می‌گوییم اشکالات آن مرتفع شود.
به گزارش سایت شخصی سیدمحمد خاتمی وی روز پنج‌شنبه در ملاقات با «جمعی از دانشجویان» گفته است: ما دارای جمهوری اسلامی هستیم که برآمده از انقلاب است. ما و همه افراد در جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم و به قانون پایبندیم. من و شما به جمهوری اسلامی معتقدیم ولی می‌گوییم اشکالات آن مرتفع شود. بدترین وضعیت این است که جامعه یک طرف قرار بگیرد و آن چه به نام جمهوری اسلامی است، با نهادهایش در طرف دیگر قرار بگیرد.

خاتمی افزوده است: امام فرمودند نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیفتد. خوب طرف دیگر می‌گوید نااهلان کسانی هستند که آن‌ها را از حکومت بیرون کرده‌ایم و شما نااهلان را گروه دیگری می‌دانید. چطور باید این مساله را حل کرد؟ ما همه جمهوری اسلامی را قبول داریم و اگر بخواهد به هم بخورد وضعیت بسیار ناگواری پیش می‌آید.

او همچنین با رد نامزدی خود گفته است: شما به کسی می‌گویید بیاید، اما وقتی که به او اجازه داده نمی‌شود در یک جمع چندصد نفری آزادانه شرکت کند و حرف بزند و حتی یک انجمن اسلامی وقتی می‌خواهد مراسم 16آذر را برگزار کند، شرط این است که آن فرد را دعوت نکنید و حتی کسانی که تمایل به او دارند نیز ممنوع هستند. آیا تصور می‌کنید ولو مردم بخواهند، به سادگی راه را برای او برای گرفتن مسئولیت باز می‌گذارند؟

خاتمی در ادامه ضمن دفاع از نامزدی‌ هاشمی گفته است: جناب هاشمی اعلام کردند که آماده‌اند بیایند در صورتی که مخالفت رهبری نباشد. امیدوارم این تصمیم عملی شود. جایگاه جناب آقای هاشمی معلوم است. واقعا هم در این سال‌ها مظلوم واقع شده‌اند و ایشان قادر است که به سوی توسعه همه‌جانبه و رفع مشکلات کشور حرکت کنند و ان‌شاءالله فضای سیاسی و فرهنگی هم بازتر خواهد شد و با هماهنگی با بالا می‌توانند خطرات را کمتر کنند.

او همچنین دیروز در حاشیه مراسم ختم پدرهمسر کمال خرازی ابراز امیدواری کرد که هاشمی رفسنجانی به تصمیم نهایی برسد و در نهایت کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شود.وی گفت: البته بنده همه را خوب می‌دانم اما در شرایط فعلی فکر می‌کنم بهترین گزینه آقای هاشمی است.

اظهارات خاتمی درباره اعتقاد به جمهوری اسلامی و ادعای اینکه «ما همه جمهوری اسلامی را قبول داریم» در تناقض با عملکرد سازمان فتنه سال 88 که خاتمی جزو دست‌اندرکاران آن بود قرار دارد. یکی از ده‌ها نشانه این تناقض، ایجاد فضای قانون‌شکنی و آشوب‌خیابانی که ضمن آن مدعیان جنبش سبز شعار نه شرقی نه غربی جمهوری ایرانی داده و روی شعار جمهوری اسلامی خط کشیدند.

 وابستگان به گروهک‌ها همچنین در آن 8ماهه آشوبگری به ساحت ولایت‌فقیه و حضرت امام خمینی(ره) و نهایت ساحت مقدس امام حسین علیه‌السلام هتاکی کردند اما خاتمی در حالی که در محافل خصوصی تصریح کرده «من قبول ندارم تقلب شده باشد و 11 میلیون تقلب امکان ندارد» نه تنها حاضر نشد علیه این فتنه‌انگیزی عوامل ضدانقلاب موضع بگیرد و اعلام برائت کند بلکه خود یکی از آتش‌افروزان ماجرا بود.

همچنین لازم به یادآوری است که آقای خاتمی در مراسم 16 آذرسال 1383 به خاطر هو شدن از سوی شبه دانشجویان وابسته به گروهک‌ها تصریح کرده «از اردوگاه اصلاح‌طلبان صدای دشمن به گوش می‌رسد» اما نه تنها هیچ‌چاره‌جویی برای پالایش نفوذی‌های دشمن در اردوگاه اصلاح‌طلبان صورت نگرفت بلکه روابط عمیق‌تر باعث تکوین فتنه سال 88 شد.

اغتشاش معنا یا همان گرگیجه همیشگی اپوزیسیون؟!

اعضای متواری گروهک ملی- مذهبی می‌گویند فعلا وقت مطالبه محوری نیست باید ضمن حمایت از کسانی مانند خاتمی و هاشمی به دنبال شخص‌محوری رفت.

«تقی-ر» و «مرتضی-ک» که در پاریس اقامت دارند با نقض دعاوی چند سال گشته خود مبنی بر اینکه اپوزیسیون به جای مطالبه محوری دنبال شخص محوری رفته و آسیب خورده، اکنون تحلیل‌هایی در وب سایت شماری از سلطنت‌طلبان خارج‌نشین (روزنت) منتشر کرده و خواستار شخص محوری شده‌اند. تقی-ر در این زمینه می‌نویسد: دوره فعلی زمان مطالبه محوری به معنی سال 88 نیست.

می‌شود این دوره را شخص‌محوری نامید. درشرایط فعلی دو کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان، بخصوص خاتمی و حتی هاشمی باید بیایند تا فضا از این که هست بدتر نشود. در شرایط حاضر مهم این است که چهره‌هایی که می‌توانند به بهبود فضا کمک کنند وارد میدان شوند. پس در این دوره به ناچار شخص محوری جایگزین مطالبه‌محوری می‌شود؛ مطالبه محوری را هم باید دقیق مصرف کرد تا از اغتشاش معنا نجات پیدا کنیم.

وی با اشاره به آشفتگی جبهه موسوم به اصلاحات طی دهه گذشته می‌نویسد: فراموش نکنیم عملکرد شورای شهر اول تهران چه ضربه کاری به اصلاح‌طلبان زدکه از هزار هزار مقاله انتقادی راست‌ها مخرب‌تر بود، چون مردم در عمل دیدند که اعضای شورا اهداف دیگری دارند. پس عملکرد جامعه محوران هم مهم است. درک این شرایط سخت باعث می‌شود این بار خواسته داشته باشیم نه مطالبه محور باشیم به معنی سال 88. چرا که سطح بالای توقع برای کاندیداهایی که تحت فشار حکومت هستند می‌تواند آنان را ضعیف جلوه دهد و از کارایی آنان بکاهد.

یادآور می‌شود پیش از سایت گروهک ملی-مذهبی ضمن نوشته‌ها و تحلیل‌هایی تصریح کرده که هاشمی را به خاطر عملکرد دهه اول انقلاب مستحق مجازات می‌داند اما فعلا به او و خاتمی و کسانی امثال آنها به عنوان بهانه‌هایی برای هزینه‌سازی و دردسرسازی علیه جمهوری اسلامی نگاه می‌کند.

پیامد اشغالگری آمریکا نفوذ فزاینده ایران در عراق بود

رئیس اسبق استخبارات سعودی گفت به لطف پیامدهای اشغال آمریکا، عراق به یک حوزه مهم نفوذ ایران تبدیل شده است.
شاهزاده ترکی فیصل سفیر سابق رژیم سعودی در آمریکا، حدفاصل سال‌های 1977 تا 2001 ریاست سازمان اطلاعات عربستان را برعهده داشت. او ضمن سخنانی در اندیشکده بلفر وابسته به دانشگاه هاروارد که تحت عنوان «دکترین جدید سیاست خارجی عربستان در پی بیداری عربی» عنوان شده می‌گوید: ایران مسئله اول سیاست خارجی عربستان در دهه آینده است.

نگاهی به همسایگان عربستان مشخص می‌کند که چالش‌های بزرگی در حوزه امنیت خارجی وجود دارد. موضوع اسرائیلی-فلسطینی همچنان موضوعی مهم و تراژیک است و احتمالا تا سال‌های آینده موضوع دشواری باقی می‌ماند. عراق همچنان برای تضمین امنیت خود تقلا می‌کند. حکومت ایران مشکلات متعددی ایجاد می‌کند.

وی می‌افزاید: اما الزامات سیاست خارجی عربستان در دهه آینده چیست؟ مساله اول عبارت از موضوع ایران است.
وی مدعی شده است: عربستان سعودی در واقع دو نگرانی در ارتباط با رهبران ایران دارد؛ اول، در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران به نفع ما است که ایران اقدام به تولید سلاح هسته‌ای نکند. دوم، تلاش‌های مداخله‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده رهبران ایران در دو کشور عراق و بحرین (با اکثریت شیعه)، و کشورهای دیگر دارای اقلیت‌های شیعه همانند سوریه، یمن، کویت و لبنان است.

وی با بیان اینکه تحریم‌های اقتصادی موجب مهار و بازداشتن ایران از برنامه ‌هسته‌ای نشده، به موضوع عراق می‌پردازد و می‌گوید: نمی‌توان از ایران صحبت کرد و ذکری از عراق به میان نیاورد. ظرفیت و توان بالقوه عراق تا حد زیادی به دلیل سیاست‌های ایران ضربه می‌خورد. ما چه خوشمان بیاید چه نیاید، این یک حقیقت جدید در منطقه است که عراق- کشوری که زمانی جنگی خونین علیه ایران راه انداخت- اکنون به لطف پیامدهای اشغال آمریکا به یک حوزه مهم برای نفوذ فزاینده ایران تبدیل شده است. هدف ما این است که این نفوذهای ویرانگر خارجی را کنار بزنیم. ما هر کاری بتوانیم برای پایان دادن به مداخله‌های ایران در عراق انجام می‌دهیم.

به عنوان مثال، با وجود بدهی‌های قابل ملاحظه عراق به عربستان که بیش از 25 میلیارد دلار است، دولت عربستان متعهد شده که بیشتر این بدهی را ببخشد اما مشروط به اینکه مسیر فرقه‌ای و تحت نفوذ ایران که عراق در آن افتاده است، پایان یابد.

*وطن امروز:

تحرکات نوه رفسنجانی پس از افشاگری یکی از مسؤولان کشور

یکی از نوه‌های‌ هاشمی‌رفسنجانی از سران گروه غیرقانونی موسوم به «نهضت آزادی» خواسته در حمایت از پدربزرگش بیانیه بدهند تا جنبش درخواست از ‌هاشمی برای نجات کشور راه بیفتد. به گزارش فارس، یکی از نوه‌های اکبر‌ هاشمی‌رفسنجانی اعلام کرده است: «به دنبال انتقاد اخیر یکی از مسؤولان کشور از آقای ‌هاشمی‌رفسنجانی، اقداماتی را شروع کرده‌ایم».

 این عضو خانواده‌هاشمی گفته است: به برخی از روحانیون مدافع پدربزرگ گفته‌ایم که پیام‌هایی در حمایت از کل خانواده آقای‌هاشمی و محکوم کردن مخالفین خانواده صادر نمایند. وی همچنین ادامه داده است: به تعدادی از شخصیت‌های سیاسی پیرو بابابزرگ و گروه‌ها و احزاب وابسته به خانواده‌ هاشمی نیز گفته‌ایم که همان حمایت‌ها را انجام دهند.

 نوه ‌هاشمی‌رفسنجانی اضافه کرده است: «به مسؤولان نهضت آزادی هم که مرتبا برای بابابزرگ پیغام و پسغام می‌فرستند که این انتخابات (ریاست‌جمهوری یازدهم) آخرین فرصت برای همه مخالفین حاکمیت است و شما باید بیایید و ما همه‌جوره حمایت می‌کنیم و...، گفتیم که از این به بعد پیام علنی بدهند و بیانیه صادر کنند تا «جنبش درخواست از آقای ‌هاشمی برای نجات کشور» راه بیفتد».

افشای نقشه غرب برای ایران به وسیله گاردین

تحلیلگر روزنامه گاردین به نام سوماس مایلن در مطلبی در این روزنامه نوشت: اگر سیاستمداران غربی می‌خواستند خونریزی‌ها در سوریه پایان یابد با جديت وارد مذاکره می‌شدند و گفتنی است، آنها به دنبال همین خونریزی‌ها هستند تا بتوانند ایران را تضعیف کنند.

 سوماس در گاردین نوشت: گزارش‌ها حاکی از این است که حمله هوایی اخیر اسرائیل به سوریه جان بیش از یکصد تن شهروند سوری را گرفته و این تجاوز و بمباران هوایی کاملا غیرقانونی بوده است ولی متاسفانه این حمله بلافاصله مورد حمایت دولت آمریکا و انگلیس قرار گرفت اما تصور کنید اگر سوریه چنین حمله‌ای را به اسرائیل انجام می‌داد واکنش غربی‌ها در این زمینه چه می‌شد.

وی در ادامه می‌نویسد: این حمله به سوریه درست بعد از حمایت‌های حسن نصرالله از سوریه بود که او نیز خود، کسی است که مورد حمایت ایران، چین و روسیه است. سوریه کشوری مهم برای ایران بوده و ناآرامی‌ها در سوریه و منطقه می‌تواند نفوذ ایران را در منطقه تحت تاثیر قرار دهد.

*خراسان:

تعيين تيم ويژه رسيدگي به مصوبه 55هزار ميلياردي دولت

پس از آنکه بر اساس مصوبه 27 اسفندماه دولت، 55 هزار ميليارد ريال از بدهي هاي دولت به بانک هاي دولتي و غيردولتي از طريق واگذاري سهام، اموال و دارايي هاي دولت و شرکت هاي دولتي تسويه مي شود، بررسي اين مصوبه از طريق تعيين يک تيم ويژه توسط يکي از نهادهاي نظارتي آغاز شده و قرار است نحوه اجراي اين مصوبه و اثرات آن روي بانک هاي دولتي و غيردولتي و فضاي اقتصادي کشور به خاطر تبصره هايي که در اين مصوبه ذکر شده، مورد بررسي تخصصي قرار بگيرد.

دعواي دو نهاد دولتي بر سر اداره مهدکودک

در حالي که بر اساس مصوبه سال 65 شوراي عالي انقلاب فرهنگي و آئين نامه تاسيس و اداره مهدهاي کودک خصوصي مصوب سال 67 صدور جواز تأسيس و نظارت بر مهدهاي کودک براي کودکان از ۳ ماهگي تا پايان ۵ سالگي برعهده سازمان بهزيستي است اما وفق تبصره اصلاحي ماده ۹ قانون تاسيس و اداره مدارس غيردولتي مصوب سال 87 تنها مرجع صدور مجوز فعاليت مراکز پيش دبستاني براي کودکان ۴ و ۵ ساله وزارت آموزش و پرورش تعيين شده که همين موضوع باعث بروز اختلاف بين اين دودستگاه و نامه نگاري هاي آنها با مسئولان ارشد دولتي براي حل مشکلات شده است.

*آرمان:

ماجرای ائتلاف سال 84 چه بود؟

شنیده شد که سلیمی‌نمین در مناظره با عبدالرضا داوری گفت: احمدی‌نژاد در سال 84 یک ائتلاف پنج نفره درست کرد که قرار شد درنهایت یکی از این افراد باقی بماند، بعد از نظرسنجی که از این ائتلاف شد قالیباف در صدر بود اما احمدی‌نژاد این نظرسنجی را قبول نکرد و گفت: من قبول ندارم. انتخاب نوشت؛ به گفته وی، احمد توکلی ستادش را تعطیل کرد اما محسن رضایی و احمدی‌نژاد به عهد خود پایبند نماندند و به ائتلاف پشت کردند.

برای کاندیداتوری ‌هاشمی تا امروز صبر کنید


شنیده شد که سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی و از نزدیکان آیت‌ا...‌هاشمی‌رفسنجانی گفت: برای کاندیداتوری‌هاشمی بهتر است تا امروز صبر کنید. حسین مرعشی در پاسخ این سوال که معنای جمله شما برای منتظر ماندن به‌معنای کاندیداتوری قطعی آقای ‌هاشمی است، اظهار کرد: من سخنگوی ایشان نیستم. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نزدیکی شما به آقای ‌هاشمی، یعنی هیچ خبری از تصمیم ایشان ندارید، خاطرنشان کرد: در عالم سیاست هیچ‌گاه، هیچ چیز غیرممکن نیست.

زن ایرانی‌الاصل رئیس شد

شنیده شد که دبیرکل سازمان ملل متحد خانم عاطفه ریاضی که یک زن آمریکایی ایرانی‌تبار است را به عنوان رئیس بخش تکنولوژی اطلاعات این نهاد بین‌المللی انتخاب کرده است. سایت سازمان ملل نوشت؛ خانم ریاضی که ۵۲ سال دارد، دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته‎ ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات از دانشگاه «چوی سون‌هانگ» کره‌جنوبی است. وی طی ۱۶ سال گذشته عهده‌دار مسئولیت‌های گوناگون در بخش خصوصی و دولتی آمریکا بوده و تنها طی چهار سال گذشته مدیر بخش اطلاعات مسکن در شهرداری نیویورک بوده است.

لنکرانی و کاپشن احمدی‌نژادی

شنیده شد که نشست پرسش و پاسخ مردم با کاندیدای جبهه پایداری برای انتخابات ریاست‌جمهوری با حاشیه‌هایی همراه بود. یک نفر در سوالش از کاندیدای جبهه پایداری پرسیده بوده که چرا کاپشن احمدی‌نژادی پوشیده و با این کاپشن شبیه احمدی‌نژاد شده است و از او خواهش کرده بود که این کاپشن را عوض کند.

و اما پاسخ لنکرانی به سوال این فرد نیز در نوع خود جالب بود. وی در پاسخ به این سوال گفت: تلاش ما بر این است که نگاهمان در همه زمینه‌ها تکلیف‌محور باشد. فکر می‌کنم این نکته، مهم است که کسی برای خودش یک پوشش اختصاصی را تصور نکند. من برخی اوقات پارچه‌ای می‌پوشم، گاهی اوقات کت و شلوار، روپوش پزشکی، کاپشن و گاهی اوقات به خاطر گرما فقط پیراهن می‌پوشم. لنکرانی درمورد کاپشنی که در این مراسم پوشیده بود نیز اظهار کرد: ما از شیراز که می‌آمدیم باران بود و برای اینکه خیس نشوم کاپشن پوشیدم. در سفرهای بعدی سعی می‌کنم متناسب با مراسم لباس بپوشم.

برکناری سخنگو به خاطر سوءرفتار

شنیده شد که پارک گوئن‌های، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی سخنگوی خود را به خاطر «سوءرفتار» برکنار کرد. تسنیم به نقل از سی ان ان نوشت؛ دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد، رئیس‌جمهور، یون چانگ جونگ را به خاطر «اتفاقی ناخوشایند» در طول سفرش به آمریکا برکنار کرده است. در این بیانیه آمده است، یون چانگ جونگ در سفرش به آمریکا شأن یک مقام ارشد را حفظ نکرد و با ورود به یک اتفاق ناخوشایند عملا وجهه کشورش را مخدوش کرد. سفارت کره‌جنوبی در واشنگتن سرگرم بررسی این اتفاق است. در این بیانیه، به جزئیات بیشتر درباره این اتفاق اشاره نشده است.

فوت خواهر بارزانی در تهران

شنیده شد که یکی از اعضای خانواده جهدیه بارزانی خواهر بزرگ مسعود بارزانی در گفت‌وگو با سایت روداو خبر فوت وی را تایید کرده است. وی افزود: جهدیه بارزانی برای معالجه به ایران رفته بود و روز گذشته در یکی از بیمارستان‌های تهران فوت کرد. این عضو خانواده بارزانی گفت: مقدمات بازگشت جنازه خواهر مسعود بارزانی به اقلیم کردستان عراق درحال انجام است و وی در منطقه بارزان به خاک سپرده خواهد شد.

یک نظرسنجی «جعلی» در محافل انتخاباتی

شنیده شد که نظرسنجی‎هایی که درمیان هواداران کاندیداها دست به دست می‌شود چقدر جدی است؟ پارسینه نوشت؛ یکی از نظرسنجی‌های جعلی که اکنون دست به دست با مهر و امضای رسمی در محافل سیاسی و ائتلاف‌های موجود می‌چرخد، نظرسنجی نهایی و جدید ایسپا- مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران- وابسته به جهاد دانشگاهی است در حالی که اساسا این مرکز هنوز در سال 1392 نظرسنجی انتخاباتی انجام نداده است!

خبرنگار پارسینه همچنین مطلع شده اخیرا برخی از افراد سودجو با پیشنهاد مبالغ کلان به ستادهای انتخاباتی تضمین می‌دهند که نظرسنجی‌هایی تولید کنند که در آن نام نامزد موردنظر در صدر قرار گیرد یا با هک نظرسنجی‌های موجود سایت‌ها، نامزد مورد نظر را به اصطلاح «بالا» بکشند!

همکاری ترکیه و اسرائیل علیه ایران و سوریه

شنیده شد که دولت ترکیه همکاری‌های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی خود را با اسرائیل برضد سوریه و ایران گسترش می‌دهد. تسنیم به نقل از روزنامه فلسطینی المنار نوشت؛ پیش از آغاز سفر نخست‌وزیر ترکیه به نوارغزه که قرار است با هماهنگی و مقدمات اسرائیلی‌ها صورت گیرد، هیاتی نظامی، اطلاعاتی و امنیتی از دولت ترکیه دیروز وارد شهر قدس‌اشغالی شد.

 این روزنامه درادامه نوشت؛ این هیات درصدد است، درمدت حضورش در تل‌آویو، مقدمات امضای الحاقیه توافقنامه‌ای را با مقامات اسرائیلی امضا کنند، این نشریه به نقل ازمنابع آگاه از این نشست افزود؛ مقامات دوطرف از چند هفته اخیر دیدارهای محرمانه‌ای با یکدیگر در تل‌آویو و آنکارا آغاز کرده‌اند. المنار به نقل ازمنابع آگاه می‌افزاید؛ درنشست مذکور «یعقوب عمیدرور» رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل طی چندین نوبت باهیات ترکیه‌ای درهتل مامیلای شهر قدس اشغالی دیدار و گفت‌وگو کرده ‌است.

سهام عدالت بازنشستگان در حد یک ورق کاغذ است

شنیده شد که رئیس کانون عالی مستمری بگیران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه سهام عدالت بازنشستگان فقط در حد یک ورق کاغذ است، گفت: تا کنون چند بار در مورد عدم پرداخت سود و اعطای سهام عدالت به بازنشستگان پیگیری کرده‌ایم اما نتیجه‌‌ای نداشته است.

علی اکبر خبازها افزود: طی سالهای اخیر سهام عدالت به تعداد زیادی از بازنشستگانی که قبل از سال 86 بازنشسته شده‌اند تعلق گرفت و پس از آن دیگر خبری از سهام عدالت نشد و سازمان خصوصی سازی نیز پاسخی نمی‌دهد. وی گفت: تعداد زیادی از بازنشستگانی که پس از سال 86 بازنشسته شده‌اند موفق به دریافت سهام عدالت نشده‌اند در حالی که قرار بود این سهام به تمامی بازنشستگان پرداخت شود و همچنین‌سود آن نیز هر سال به بازنشستگان تعلق گیرد.

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: تا کنون فقط یک بار سود سهام عدالت به مبلغ 45 هزار تومان به بازنشستگان پرداخت شده است و از آن زمان به بعد خبری از سود نبوده است. به گفته خبازها، البته گفته می‌شود که سود سهام در ازای پول یک میلیون تومان برگه‌های سهام عدالت است که نزد سازمان خصوصی سازی جمع آوری می‌شود اما در این خصوص نیز این سازمان تا کنون پاسخ روشنی نداده است.

*تهران امروز:

با هنر و روايتش از رئيس دولت

محمدرضا باهنردر گفت‌وگو با مشرق گفت:من يك حرفي زدم بعضي‌ها تعجب كردند اما الان هم مي‌گويم. گفتم آقاي احمدي‌نژاد در زندگي‌اش از هيچ كسي غير از خدا نمي‌ترسد. الان هم مي‌گويم. واقعا شجاع است.وي افزود:بعضي را هم كه قبول دارد مانند مشايي و غيره از همان جنبه ايمانش است نه اينكه خرده‌برده‌اي داشته باشد يا از يك جهت ديگري بترسد.

واقعا اعتقاد به اينها دارد و مي‌ترسد گوش به حرف اينها ندهد.وي درخصوص واكنش احتمالي احمدي‌نژاد نسبت به تاييد صلاحيت نشدن مشايي گفت: آقاي احمدي‌نژاد ممكن است خيلي عصباني و ناراحت بشوند، ممكن است حتي تب هم بكند، اما اينكه تصور كنيم كه آقاي احمدي‌نژاد ممكن است اوضاع عادي را به‌هم بريزد، من اين تصور را از آقاي احمدي‌نژاد ندارم.

اتفاقي نادر در صحنه انتخابات ايران

به گزارش فارس، چهارشنبه شب به صورت اتفاقي در پرواز شيراز به تهران، 3 نامزد انتخابات رياست‌جمهوري در يك پرواز به هم رسيدند. غلامعلي حداد عادل عضو ائتلاف پيشرفت، كامران باقري‌لنكراني نامزد جبهه پايداري و محسن رضايي نامزد مستقل انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم در اين پرواز حضور داشتند.

حمايت از بابا بزرگ!

يكي از نوه‌هاي اكبر هاشمي‌رفسنجاني اعلام كرده است: «به‌دنبال انتقاد اخير يكي از مسئولين كشور از آقاي هاشمي‌رفسنجاني، اقداماتي را شروع كرده‌ايم.»اين عضو خانواده هاشمي گفته است: به برخي از روحانيون مدافع پدربزرگ گفته‌ايم كه پيام‌هايي در حمايت از كل خانواده آقاي هاشمي و محكوم كردن مخالفين خانواده صادر نمايند.فارس نوشت،وي گفت: به تعدادي از شخصيت‌هاي سياسي پيرو بابابزرگ و گروه‌ها و احزاب وابسته به خانواده هاشمي نيز گفته‌ايم كه همان حمايت‌ها را انجام دهند.

نوه هاشمي‌رفسنجاني اضافه كرده است: «به مسئولين نهضت آزادي هم كه مرتبا براي بابابزرگ پيغام مي‌فرستند كه اين انتخابات آخرين فرصت براي همه مخالفين حاكميت است و شما بايد بياييد و ما همه‌جوره حمايت مي‌كنيم... گفتیم که از این به بعد پیام علنی بدهند و بیانیه صادر کنند تا «جنبش درخواست از آقای هاشمی برای نجات کشور» راه بیفتد.»

عدم توسعه سياسي ايران و نيروهاي جوان

صادق زيباكلام استاد دانشگاه علوم سياسي در پاسخ به اين سوال كه اگر جامعه جوان ايران به كانديداتوري يك پيرمرد 79 ساله دل ببندد، از حيث جامعه‌شناسي سياسي، چه معنا و مدلولي دارد؟به عصر ايران گفت:معنايش اين است كه ما به توسعه سياسي به‌معناي واقعي كلمه نرسيده‌ايم. اين فقط هاشمي نيست كه بايد رل شيخوخيت را بازي كند. در آن‌سو هم آيت‌الله مهدوي‌كني، آيت‌الله مصباح و آيت‌الله محمد يزدي چنين نقشي ايفا مي‌كنند. يعني كساني كنشگران اصلي سياسي اصولگرايان‌اند كه آنها هم مثل هاشمي پير شده‌اند.

جزئيات تازه از پرونده كهريزك

به گزارش موج، علي‌‌اكبر حيدري‎فريكي از متهمين پرونده كهريزك به‌رغم تاكيد رئيس دادگاه مبني‌بر اينكه افراد درگير در پرونده از انجام مصاحبه و بيان مطالب دادگاه خودداري كنند اقدام به نشر جزئيات دادگاه كهريزك كرد.وي درباره گواهي دادن سهراب سليماني گفت كه وي در تير 88 علت فوت متهمان حبس در كهريزك را مننژيت اعلام كرده بود و علت بيان اين گفته خود را تشخيص پزشك زندان عنوان كرده است.

حيدري‌فر در ادامه گفت:از سليماني سوال شد كه آيا قبول داري در زمان 18تير و زمان اعزام متهمان به كهريزك زندان اوين ظرفيت پذيرش زنداني جديد را نداشته است كه ايشان اعلام نموده‎اند پاسخ به اين امر بايد با استعلام از زندان اوين صورت گيرد ولي اينجانب به‌عنوان مديركل زندان‌هاي استان اعلام مي‎كنم كه تراكم زنداني بسيار بالا بوده و در هر اتاق چندين برابر ظرفيت، متهم مستقر شده بود.

همچنين سليماني گفته است كه سازمان زندان‌ها بر بازداشتگاه كهريزك نظارت نمي‌كرده است.حيدري‎فر اظهار داشت: پس از پاسخ منفي آقاي سليماني، آقاي مرتضوي دادستان سابق تهران به چندين سند اشاره و آن را در دادگاه قرائت كرد.حيدري فر پس از ارائه اسناد مرتضوي گفت:دادستان سابق تهران در اين جلسه هم خطاب به رئيس دادگاه و هم آقاي سليماني گفتند كه پس از صدور اين مجوزها و ابلاغ آن هيچ‌گونه نامه يا حكمي از سوي قوه قضائيه دال بر لغو و بلا اثر شدن اين احكام صادر يا ابلاغ نشده است و با توجه به اينكه هيچ‌گونه ابلاغي پس از صدور اين احكام رسمي از سوي مقامات صلاحيت دارفوق پيرو ابلاغيه‎هاي مذكور به دادسراي تهران ابلاغ نشده بنابراين، اين احكام براي دادسرا، ملاك عمل و قانوني بوده است.

حيدري‎فر افزود: تحريف اظهارات منعكس شده در دادگاه به‌گونه‌‎اي كه قلب واقعيت شود و برخلاف توصيه رئيس دادگاه انجام شود كاري اخلاقي نبوده و مغاير عدل و انصاف اسلامي است.

وي تاكيد كرد مگر امكان دارد بازداشتگاهي در كشور حدود 12 سال فعال بوده و هم‌‌اكنون نيز با نام سروش 111 در حال فعاليت باشد، آن گاه پيرامون مجوز آن تشكيك نمايند.

حاميان دولت در تلاش براي تحميل فرد مورد نظر خود

محسن كوهكن نايب رئيس جبهه پيروان خط امام(ره) و رهبري با انتقاد از شائبه اقدامات و سفرهاي تبليغاتي دولت در روزهاي گذشته، گفت: نبايد براي دولت و رئيس‌جمهور مهم باشد كه چه كسي در انتخابات پيروز مي‌شود، از ديگر سو نبايد از امكانات دولتي براي حمايت از شخص يا اشخاص خاصي استفاده شود.

عضو پيشين هيات رئيسه مجلس به زندگي‌نيوز گفت: در ظاهر عنوان مي‌شود كه يك لحظه وقت را نيز صرف تبليغات نمي‌كنيم اما روزنامه دولتي و اموال عمومي دولتي به‌گونه ديگري مورد استفاده قرار مي‌گيرد.وي با اشاره به اظهارات اخير رئيس‌جمهور و مشايي گفت: هر فردي كه با الفباي سياست آشنايي داشته باشند متوجه مي‌شود كه اين اقدامات بسترسازي براي تبليغات و تخريب ديگران است؛ چراكه بعد از گذشت چند دهه از انقلاب اسلامي، اين شيوه‌ها براي افراد دست اندركار شناخته شده است.

كوهكن همچنين با اشاره به اهداف اصلي فضاسازي‌هاي صورت گرفته از سوي حاميان دولت، گفت: گاهي اين افراد هدف تبليغاتي را دنبال مي‌كنند و گاهي هدف آنها، فضاسازي است. چراكه ممكن است در اين تصور باشند تا در صورتي كه فضا را سنگين كنند، مي‌توانند فرد مورد خود را به نظام تحميل كنند.

وي تصريح كرد: تجربه نشان داده است كه دستگاه‌هاي نظارتي در اين بخش معمولا اهل باج دادن به كسي نيستند و هر كسي كه خواسته است تا با فشار و استفاده از امكانات چنين فضايي درست كند، معمولا مشكل بسيار كوچكي را براي نظام درست كرده است اما در نهايت منجر به حذف خود اين فرد شده و او از عدد افراد زير چتر نظام خارج شده است.

*ابتکار:

انتقاد از لباس باقري لنکراني

 در نشست پرسش و پاسخ کامران باقري لنکراني با مردم خرم آباد افراد سوالات خود را به صورت مکتوب مي‌پرسيدند که در اين ميان يکي از سوالاتي که به دست مجري برنامه رسيد اين بود که چرا کاپشن احمدي نژادي پوشيده و با اين کاپشن شبيه احمدي نژاد شده است و از او خواهش کرده بود که اين کاپشن را عوض کند.لنکراني درپاسخ به اين سوال گفت: تلاش ما بر اين است که نگاهمان در همه زمينه‌ها تکليف محور باشد.

من در پوشش فکر مي‌کنم اين نکته، نکته مهمي است که کسي براي خودش يک پوشش اختصاصي را تصور نکند. من برخي اوقات پارچه اي مي‌پوشم، گاهي اوقات کت و شلوار، روپوش پزشکي، کاپشن و گاهي اوقات به خاطر گرما فقط پيراهن مي‌پوشم.لنکراني در مورد کاپشني که در اين مراسم پوشيده بود نيز گفت: ما از شيراز که مي‌آمديم باران بود و براي اينکه خيس نشوم کاپشن پوشيدم.در سفرهاي بعدي نيز سعي مي‌کنم متناسب با مراسم لباس بپوشم.

لغو جلسه انتخاباتي روحاني به دستور حراست

جلسه هم‌انديشي با ايثارگران ارتش، فرهنگيان و اساتيد دانشگاه که قرار بود صبح روز جمعه از سوي ستاد انتخاباتي حسن روحاني در مجتمع آبگينه برگزار شود، با ممانعت مسئولان اين مجتمع مواجه و لغو شد.به گزارش ايسنا، در اين جلسه که قرار بود از ساعت 9 صبح و با حضور حدود هزار ميهمان برگزار شود، تا ساعت 10 صبح عده‌اي در داخل سالن حضور يافتند ولي از اين ساعت به بعد، درهاي ورود به اين مجتمع بسته شد.سپس مسئولان سالن با پايين آوردن بنرهايي که عکس حسن روحاني در آنها بود، اعلام کردند اين جلسه به علت تبليغاتي بودن بايد لغو شود.

درخواست تجمع مقابل منزل غلامحسين الهام

روز گذشته ستادهاي مردمي غلامحسين الهام اعلام کردند جهت درخواست براي کانديداتوري وي در انتخابات در مقابل منزل وي تجمع خواهند کرد.به گزارش ايسنا، ستادهاي مردمي دعوت از غلامحسين الهام جهت کانديداتوري با تاکيد بر درخواست‌هاي مکرر نخبگان، طلاب، دانشجويان خانواده شهدا و ايثارگران و توده‌هاي فهيم ملت ايران براي حضور مردي از جنس سوم تير، تاکيد کردند: حجم درخواست‌هاي انبوه مردمي موجب آن شد تا تنها تعدادي از نمايندگان اقشار، دانشجويان و مسئولين تشکل‌هاي مردمي تصميم بگيرند، عصر امروز( جمعه) در مقابل منزل ايشان تجمع کنند.

پشت پرده تعويق ثبت نام ولايتي

 در حالي که قرار بود علي اکبر ولايتي دبروز با حضور در ساختمان وزارت کشور براي نامزدي در انتخابات رياست جمهوري ثبت نام کند دفتر او در اطلاعيه اي از تعويق زمان ثبت نام خبر داده است.به گزارش آريا، برخي شنيده‌ها حاکي از آن است که علت اين تصميم علي اکبر ولايتي افزايش احتمال کانديداتوري اکبر هاشمي رفسنجاني است.ديروز غلامعلي حدادعادل در واکنش به کانديداتوري اکبر هاشمي رفسنجاني گفته است:«اگر آمد آن وقت تصميم تازه‌اي مي‌گيريم.»

پيش از اين تحليلگران مسايل سياسي گفته بودند که علي اکبر ولايتي گزينه مناسبي براي رودر رو قرار گرفتن با هاشمي رفسنجاني نخواهد بود. او سال‌ها وزير کابينه هاشمي بوده و البته بخشي از سبد آرا او نيز متعلق به هاشمي است.ولايتي تا کنون در تمام سخنراني‌هاي انتخاباتي اش با احترام از هاشمي ياد کرده و از نقد جدي او پرهيز کرده است.کناره گيري ولايتي به نفع هاشمي رفسنجاني در سال 84 نيز همچنان در تحليل‌ها يادآوري مي‌شود.

*جمهوری:

جمع آوری كتاب "صراحت نامه"ي آيت‌الله هاشمي از نمايشگاه

كتاب "صراحت نامه"ي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني از نمايشگاه كتاب جمع شد. در اين باره، علي اسماعيلي رئيس بيست و ششمين نمايشگاه كتاب تهران در گفتگو با ايسنا گفت: اين موضوع به اين دليل بوده است كه گاهي مواردي به نقل از شخصيت‌ها آورده مي‌شود و ما براي اين كه بتوانيم به آن كتاب براي عرضه در نمايشگاه كتاب مجوز بدهيم، مجبوريم اين گونه نقل قول‌ها را از مراكز ذي‌صلاح استعلام كنيم تا ببينيم نقل قول‌ها با واقعيت تطبيق دارند يا خير؟

مسأله اين كتاب هم به خاطر اين موضوع بوده است. او توضيح داد: "ضوابط حضور كتاب در نمايشگاه تعريف شده است و هركتابي كه از وزارت ارشاد مجوز چاپ بگيرد و از طريق اداره كتاب اعلام وصول شود، مي‌تواند در نمايشگاه حضور پيدا كند." يادآوري اين نكته لازم است كه مؤلف يا ناشر، وظيفه‌اي در ارسال كتاب خود به اداره كتاب ندارند. صراحت نامه، كه در نمايشگاه كتاب مورد استقبال قرار گرفته بود، متن گفت و گو با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني درباره نامه‌ي ايشان به رهبري، ديدگاه‌هايش درخصوص مناظرات انتخابات رياست جمهوري سال 88، و چند موضوع ديگر است.

اعتراض به رد صلاحيت ورزشكاران و بازيگران نامزد شوراها

عده‌اي شوراي شهر را با خانه هنرمندان و باشگاه ورزشي اشتباه گرفته‌اند و به رد صلاحيت ورزشكاران و بازيگران نامزد انتخابات شوراها اعتراض دارند. به گزارش انتخاب، 10 نفر از كشتي گيران به دنبال انتشار خبرهايي مبني بر رد صلاحيت گسترده ورزشكاران نامزد شوراها در حاشيه مسابقات بين‌المللي جام تختي در سالن هفتم تير اعلام كردند كه اين اقدام براي باز كردن راه انتخاب برخي افراد سياسي صورت گرفته است.

يكي از اعضاي شوراي شهر تهران نيز كه شايعه رد صلاحيتش پيچيده است، گفت: اين اقدام با فشار افراد سياسي كه فكر مي‌كردند مردم اقبالي به آنان ندارند صورت گرفته تا به اين وسيله حداقل آرا را داشته باشند و وارد شورا شوند. وي به فعاليت‌هاي ورزشي در شهر تهران در دوره سوم شورا اشاره كرد و گفت: مسلماً در تهران در هيچ دوره‌اي مانند اين دوره كارهاي ورزشي صورت نگرفته و اين ناشي از حضور اين افراد در تركيب شوراها بوده است. وي معتقد است علاوه بر ورزشكاران، بايد راه براي حضور بازيگران در انتخابات شوراي شهر باز شود.

برچسب ها: ویژه ، روزنامه ، باشگاه ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار