کرمان/

هزار گیاه دارویی در کوه هزار کرمان

اردیبهشت فصل خودنمایی مرتفع ترین کوه استان کرمان با دارا بودن هزار گیاه دارویی است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ،کوه هزار بخش راین در جنوب شهرستان کرمان قرار دارد و با ارتفاع 4500 متر بلند ترین قله استان کرمان است .

این کوه به دلیل وجود انبوه گونه های گیاه دارویی به کوه هزار معروف شده است .

به قصد کوه نوردی به راین می رویم شهری تاریخی با ارگی به قدمت تاریخ ، با نقی عظیمی زاده بخشدار راین همراه می شویم و پس از دیدار از آبشار راین سفر خود را به سوی کوه هزار شروع می کنیم در مسیر مردمی را می بینیم در حال چیدن گیاهان داروئی هستند یکی آلاله می چیند ودیگری آویشن ، همین طور کرفس ، آنغوزه ،کاکوتی ،کغارک ، زیره و...

با مردمی که مشغول جمع کردن گیاهان دارویی هستند گفتگویی انجام دادیم یکی از آنها این منطقه را به مانند بهشتی توصیف کرد ،دیگری می گفت : گیاهان داروئی مورد نیازخودم را سالهاست از این منطقه تامین می کنم البته مردم محلی هم گفتند جمع آوری گیاهان دارویی منبع درآمد خوبی برای مردم منطقه است .

بخشدار راین که در طول مسیر ساکت بود و به حرف های مردم گوش می داد زمانی که به کوه رسیدیم لبخندی زد و گفت : این هم کوه گیاهان دارویی در هر مسیر این کوه بر اساس ارتفاع می توانید گونه ای خواص را پیدا کنید .

نقی عظیمی زاده افزود : یکی از گیاهان خاص این منطقه که مردم محلی ومردم مناطق دیگر استان برای چیدن آن به این کوه می آیند کرفس کوهی است که مردم محلی به آن کرسم می گویند.

البته طریقه مصرف آن نیز به این ترتیب است که مردم ساقه و برگ‌های این گیاه علفی چند ساله را برداشت می‌کنند و با آب‌پز کردن و یا قرار دادن در مسیر آب جاری، تلخی آن را گرفته و همراه با ماست مصرف می‌کنند .
وی خاطرنشان کرد: (زیره‌ی سیاه کوهی) نیز از دیگر گیاهانی است که در این کوه می‌روید ، و از این گیاه برای مصارف دارویی، درمان دل‌درد و نفخ شکم استفاده می کنند .

در مسیر کوه در ارتفاع 2000 متری گیاه آویشن می‌روید و برای درمان ناراحتی‌های گوارشی و مجاری تنفسی کاربرد دارد و خلط آور است.

در ارتفاع 3700 متری این کوه گیاه داروئی بادرنجبویه می‌روید و از آن برای درمان ناراحتی‌های عصبی، بیماری‌های معده، قلبی و روده‌ای که منشاء عصبی دارند استفاده می‌شود.

بخشدار راین درمنه‌ی ترکی ، شوکران ، سریش، پامچال یخچالی ،گزنه ، بومادران ، خاکشیر، تره کوهی و یونجه‌ی وحشی را نیز از دیگر گیاهان دارویی عنوان کرد که در ارتفاعات کوه هزار می‌رویند./س

برچسب ها: کوه ، هزار ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.