7 دلیل براي درست جويدن غذا

بابيشتر جويدن، غذا ديرتر تمام مي شود. افرادي که کندتر غذا مي خورند، کمتر مي خورند، زيرا هنگام غذا خوردن، به مغز پيغام سير شدن ارسال مي شود. اگر در خوردن عجله کنيد و غذا را به خوبي نجويد، اگرچه غذا تمام مي شود اما مغز که هنوز پيغام سيري دريافت نکرده است، تصور مي کند که هنوز گرسنه هستيد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، هرچند اغلب مردم از اهميت درست جويدن غذا آگاهي لازم را دارند، اما به اين امر مهم توجه چنداني نمي کنند. اين در حالي است که جويدن اولين مرحله در روند هضم غذا به حساب مي آيد. در واقع برخلاف تصور برخي افراد، روند هضم در معده آغاز نمي شود بلکه به محض ورود مواد غذايي به دهان اين روند شروع مي شود.

آنزيم هاي موجود در بزاق دهان و عمل جويدن، کمک مي کند تا غذا شکسته شود. به نقل از سايت «نيوزويک»، جويدن صحيح نقش مهمي در هضم کامل غذا، حفظ وزن و در نهايت سلامت بدن ايفا مي کند. در اين مطلب به ۷مورد اشاره شده است تا بدانيم چرا بايد غذا را خوب بجويم.

افزايش جذب ويتامين ها و مواد معدني

هنگامي که با جويدن کامل، غذا شکسته مي شود، روده ها راحت تر مواد مغذي را به خود جذب مي کند. برخي مواد غذايي مانند مغز ميوه ها و برخي سبزيجات خام به طور کامل در معده شکسته نمي شود و نياز به جويدن کامل دارد.

همچنين هنگامي که غذا خوب جويده مي شود، سيستم هاضمه پيغام رسيدن غذا را دريافت مي کند و اين امر باعث مي شود، سيستم گوارشي اسيد ترشح کند. اين اسيد غذا را هضم و به بدن کمک مي کند مواد مغذي لازم را جذب کند.

حفظ وزن سالم

با بيشتر جويدن، غذا ديرتر تمام مي شود. افرادي که کندتر غذا مي خورند، کمتر مي خورند، زيرا هنگام غذا خوردن، به مغز پيغام سير شدن ارسال مي شود. اگر در خوردن عجله کنيد و غذا را به خوبي نجويد، اگرچه غذا تمام مي شود اما مغز که هنوز پيغام سيري دريافت نکرده است، تصور مي کند که هنوز گرسنه هستيد. در اين موارد، به احتمال زياد، خوردن ادامه پيدا مي کندو به مرور به افزايش وزن منجر مي شود.

ترکيب کامل ماده غذايي با بزاق دهان

اين امر به چند علت اهميت دارد؛ آنزيم هاي موجود در بزاق دهان به شکسته شدن غذا کمک مي کند. اين آنزيم ها در شکسته شدن چربي نيز نقش موثري دارد. زماني که غذا به آرامي جويده مي شود، ماده غذايي به مدت طولاني تر در معرض بزاق دهان و آنزيم هاي مربوط به آن قرار مي گيرد. اگر چربي ها شکسته نشود مشکل گوارشي ايجاد مي کند. با ترکيب کامل مواد غذايي با بزاق دهان، غذا به راحتي از مري پايين مي رود.

نياز به انرژي کمتر براي هضم غذا

بدن براي هضم غذا، انرژي زيادي مصرف مي کند. اگر غذا درست جويده نشود، سيستم هاضمه مجبور است انرژي بيشتري صرف کند و براي شکسته شدن غذا سخت تر کار کند. اما غذايي که به خوبي جويده شده است، در سيستم هاضمه به راحتي حرکت مي کند.

 حفظ سلامت دندان ها

روند آرام جويدن مواد غذايي، براي حفظ سلامت دندان ها نيز مفيد است. زيرا نوعي ورزش براي استخوان هاي فک به حساب مي آيد و به آن استحکام مي بخشد. بزاقي که هنگام جويدن غذا در دهان توليد مي شود، براي از بين بردن باکتري هاي دهان لازم است. هرچه باکتري کمتري در دهان باشد، تراکم جرم و احتمال پوسيدگي دندان نيز کاهش پيدا مي کند.

کاهش باکتري اضافه در روده ها

اگر غذا به خوبي جويده نشود، به دليل بزرگ بودن ذرات آن هضم کامل در معده سخت تر مي شود. مواد غذايي هضم نشده باعث افزايش باکتري در روده ها و در نتيجه بروز علايم مختلف مي شود، از جمله:

۱ - باکتري بيش از حد،گاز معده و نفخ ايجاد مي کند.

۲ - به علت رشد بيش از حد باکتري، برخي افراد دچار اسهال يا يبوست مي شوند.

۳ - درد معده نيز علايم شايع رشد بيش از حد باکتري در سيستم گوارشي است.

لذت بردن از غذا

سريع خوردن غذا مانع از چشيدن طعم واقعي غذا مي شود.
براي اين که از غذا خوردن لذت ببريد، لقمه هاي غذا را به آرامي بجويد. براي تعداد دفعات جويدن نمي توان توصيه خاصي کرد زيرا مدت زمان آن براي هر نوع غذا متفاوت است.
برچسب ها: جویدن ، غذا ، باشگاه ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار