بهانه 16 تیم شدن لیگ برتر:

نگاهی مختصر به سال های برگزاری لیگ و تغییرات در تعداد تیم ها

داستان سقوط و صعود ها و تعداد تیم ها در لیگ حکایت درازی دارد، حکایتی از تلاش همیشگی تیم ها برای بهتر شدن جایگاهشان در جدولی که از آن تحت عنوان معیاری برای تلاش تیم ها یاد می شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، در گذشته های نه چندان دور که لیگ برتری در کشور وجود نداشت، مسابقاتی تحت عنوان لیگ تخت جمشید برگزار می شد.

در آن سال ها نیز لیگی به عنوان لیگ دسته دوم برگزار می شد که قهرمان شهرستانی لیگ به دسته اول لیگ تخت جمشید صعود می کرد.

شرایط عجیبی برای سقوط در آن سال ها وجود داشت شرایط به این صورت بود که آخرین تیم شهرستانی و آخرین تیم تهرانی صرف نظر از رتبه شان در جدول از دسته اول سقوط می کردند.

در سال 56 تغییراتی در این نحوه سقوط رخ داد و این جدایی میان تیم های شهرستانی و تهرانی برداشته شد.

با آغاز به کار لیگ آزادگان به هر استان سهمیه ای داده می شد تا نمایندگان خود را در لیگ های دسته اول دسته دوم و دسته سوم شرکت دهند این مورد نیز مشکلاتی در پی داشت که با وجود همین نواقص، این روش و شرایط تا سال 1373 ادامه داشت شرایط کنونی سقوط و صعود در لیگ های دسته بالاتر و دسته پایین تر، تقریبا از سال 74 شکل گرفت.

تعداد تیم های مشخص در هر یک از لیگ ها اعم از دسته اول و لیگ برتر جای می گرفتند و مثل شرایط کنونی تیم های اول دسته پایین به  دسته بالاتر صعود و تیم های پایین دسته های بالا به دسته های پایین تر سقوط می کردند.

در خصوص تعداد تیم ها در آن سال ها  نیز می توان گفت در سال های 74-75-76-77 در لیگ دسته اول 16 تیم حاضر بودند. شرایط نیز به گونه ای بوده است که 4 تیم از دسته اول سقوط و 4 تیم نیز صعود پیدا می کردند.

در سال 77 نیز تعداد سقوطی ها همان 4 تیم بود ولی دو تیم سقوط  می کردند.

در سال 1378 مسابقات  با شرکت 14 تیم برگزار می شد که از همین تعداد، چهار تیم سقوط می کردند و 2 تیم صعود می کردند.

درسال 79 تعداد تیم ها حتی به 12 تیم هم رسید تعداد تیم ها تا به حدی کم بود که هر 12 تیم در دسته برتر در سال بعد باقی می ماند و 2 تیم صعود می کردند.

در سال 80-81  هم لیگ با همان 18 تیم برگزار شد شرایط به گونه ای بود که 2 تیم صعود و 2 تیم سقوط پیدا می کردند.

یکسال بعد یعنی در سال 82 ،  2 تیم از دسته اول به لیگ برتر می آمدند و 2 تیم آخر لیگ برتر نیز با تیم های سوم و چهارم لیگ دسته اول مسابقه می دادند تا 2 تیم به لیگ 83 صعود پیدا کنند لیگی که با شرکت 16 تیم برگزار می شد. در این سال و سال ها بعدش یعنی سال 84 نیز 2 تیم صعود و2 تیم سقوط می کردند.

در لیگ 85 ، سه تیم صعود می کردند و در لیگ 86  تعداد تیم های لیگ به 18 تیم رسید. از این سال تا به فصل دوازدهم  لیگ برتر ما همین 18 تیمی باقی ماند.

لیگی که سه تیم انتهایی اش سقوط می کردند و از آن طرف تیم های اول و دوم و سوم دسته اول به لیگ برتر می آیند.
امسال هم که با تصمیم مسئولان  فدراسیون لیگ 16 تیم شد./زر
برچسب ها: نگاهی ، مختصر ، به
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار