مشهد/

هماهنگ سازی نمای ساختمان ها ، نظم و زیبایی ظاهری شهرها را افزایش می دهد

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد ایجاد ضوابط مشترک برای هماهنگ سازی تعرفه های نمای بنا،در طرح تفصیلی ساختمان سازی شهری را عامل یک دستی نمای ظاهری و زیبایی ساختمان ها دانست.

علی اصغر شمقدری در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، در تعریف بنای ماندگار گفت: بناهایی که کاملاٌ بر اساس اصول و قوانین شهرسازی و معماری- مهندسی روز دنیا ساخته می شوند، بنای ماندگار محسوب می شوند.

شمقدری ادامه داد: برای دستیابی به شهری با نمای زیبا باید شاخصه های بنای ماندگار توسط معماران زبردست، متخصصین معماری و شهرسازی و همچنین کارشناسان تاریخ آشنا با معماری بومی ایرانی تعریف  و  زمینه لازم جهت اجرایی شدن این شاخصه ها توسط مسوولان فراهم شود.

وی گفت: برای زیبایی و نظم ظاهری یک شهر، وجود ساختمان هایی حداقل با ظاهر و نمای مشابه در یک منطقه حائز اهمیت است. همچنین مباحث مربوط به رعایت حریم خصوصی همسایگان  نیزدر این مبحث جایگاه ویژه ای دارد.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد اظهارداشت: در هر مقطعی  مصالح ساختمانی خاصی  رایج می شود که با توجه به این امر استفاده از مصالح ساختمانی روز در هر اقلیمی نقشموثری در ماندگاری خواهدداشت.

شمقدری با بیان اینکه در ابتدای مسیر  رواج معماری اسلامی- ایرانی قرار داریم، گفت: باید با انجام مطالعات لازم در خصوص ویژگی های اصلی معماری اسلامی- ایرانی،ایجاد قوانین و مقررات واحد  برای معماران در کشور و توجه به این امر در برنامه تفصیلی شهرها گام های ابتدایی  مسیر را محکم برداریم.

وی در ادامه با اشاره به تعریف مواردی همچون کاربری ساختمان، تراکم منطقه، ارتفاع، کف و ...در طرح تفصیلی هر ساختمان  افزود:متاسفانه در این طرح  شاخص های نمای ساختمان در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: با ایجاد استانداردهایی برای نمای هر ساختمان در طرح تفصیلی، در گذر زمان شاهد یکدست و مشابه شدن  نمای بیرونی  ساختمان ها درمناطق مختلف  شهری  خواهیم شد که عامل افزایش  زیبایی شهر است.

شمقدری همچنین با اشاره به ضرورت تدوین  قوانین خاص برای جلوگیری از تغییر بافت های شهری دارای عمر مفید ساختمانی،گفت: تخریب ساختمان ها در سطح شهر باعث هدر رفت سرمایه و سلب آرامش افراد  می شود.

وی به وجود محله ای کاهگلی و ساده در یزد به عنوان یک بنای ماندگار در کشور  گفت: یک دست بودن معماری بیرونی ساختمان ها به  علت استفاده از مصالح همساز  با اقلیم خاص منطقه  علاوه بر زیبایی باعث ماندگاری آن محله در ذهن رهگذران  شده  است.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد افزود: امیدوارم  بتوانیم با همکاری مسوولان و معماران و برگزاری این گونه برنامه های علمی - فرهنگی در کشور و  استفاده از نظرات متخصصین این امر در راه داشتن شهری زیبا قدم های موثری برداریم./س

 

 

برچسب ها: هماهنگ ، سازی ، نمای ، ساختمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.