هیجانات بیشتر از کارشناس بهداشت مدارس گیلان گفت:

گرما در تعریق کف دست نقش دارند

عرق کف دست، یک بیماری موضعی است که برخی آنرا با بیماری تیروئید اشتباه می‌گیرند.

 


فاطمه معیری‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استانها باشگاه خبرنگاران- منطقه گیلان، گفت: عرق کف دست، پا و زیربغل که در اصطلاح علمی آن را هایپرهیدروزیس می‌گویند یک بیماری موضعی است اما متاسفانه برخی آنرا با بیماری تیروئید اشتباه می‌گیرند.


وی افزود: در بیماری هایپرهیدروزیس (عرق کف دست) یک ناحیه خاص از بدن دچار تعریق زیاد می‌شود ولی در بیماری تیروئید کل بدن دچار تعریق زیاد می‌شود.


معیری‌نژاد ادامه داد: بیماران مبتلا به تعریق زیاد کف دست و پا ممکن است مبتلا به تعریق زیاد زیربغل شوند ولی فقط 25 درصد مبتلایان به تعریق زیاد زیربغل مبتلا به تعریق بیش از حد کف دست و پا می‌شود.


این کارشناس با بیان اینکه هیجانات بیشتر از گرما در تعریق کف دست نقش دارند، اظهار کرد: این بیماری در برخی مواقع زمینه ارثی دارد که در کودکان بیشتر است و با افزایش سن بهبود می‌یابد ولی در برخی افراد ماندگار است، همچنین در زمان اضطراب این بیماری شدت پیدا می‌کند.


وی درخصوص درمان این بیماری افزود: درمان این بیماری در چهار مرحله صورت می‌گیرد، داروهای خوراکی که معمولا بدلیل عوارضی که بر دیگر اعضای بدن دارد مثل کاهش بزاق که سبب خشکی دهان فرد می‌شود، کاهش تحریکات روده‌ای که منجر به یبوست می‌شود و فشار به داخل چشم که منجر به آب سیاه (گلوکوم) می‌شود، تجویز نمی‌شود.


این کارشناس ادامه داد: داروهای موضعی حاوی آلومینیم کلراید اولین درمان این بیماری محسوب می‌شود که معمولا از غلظت پایین شروع می‌شود که فرد شب‌ها به کف دست می‌مالد در صورت جواب ندادن، دارو با غلظت بالاتر تجویز می‌شود.


معیری‌نژاد گفت: یونتوفورز نیز از دیگر مراحل درمان این بیماری است و شامل عبور جریان الکتریسیته از پوست است، این جریان را به غدد کف دست و پا انتقال می‌دهند، بیمار در ابتدا جلسات بیشتری برای درمان مراجعه می‌کند و با بهبود تعداد جلسات درمان هم کاهش می‌یابد.


وی ادامه داد: در صورتی‌که بیمار با روش‌های قبل بهبود نیافت از تزریق آمپول بوتاکس به کف دست استفاده می‌شود که بمدت 6 ماه تعریق کف دست بیمار کاهش می‌یابد از عیوب این روش پر هزینه بودن و همچنین سبب کاهش قدرت عضلانی در ناحیه دست بیمار می‌شود چراکه این آمپول‌ها خاصیت فلج کنندگی دارند.


کارشناس بهداشت مدارس گیلان در پایان اضافه کرد: روش سمپاتکتومی یا برداشت غده عرق‌ریز نیز از روش‌های دیگر درمان این بیماری است که معمولا در افراد خاص این روش بکار می‌رود./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.