اصفهان/

کاشت دو گونه آستراگالوس به صورت دیم در استان اصفهان

رییس بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان گفت: نخستین بار در بخش تحقیقاتی کشور، دوگونه آستراگالوس در دو منطقه استان به صورت دیم کاشته شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان حسین زینلی اظهار کرد: در ایران نزدیک به 900گونه متنوع آستراگالوس شناسایی شده که هنوز برای بسیاری از مردم خواص این گیاه ناشناخته است.
وی با اشاره به اینکه مطالعات تحقیقاتی بر روی این گیاه در خارج از کشور نیز سابقه چندانی ندارد، افزود: آستراگالوس که با نام های اسطراغالیس و گون نیز در برخی منابع ذکر می شود، گیاهی است خودرو و در دامنه کوه های ایران به وفور یافت می شود.
وی گفت: در حدود پنج سال است که طرح مطالعاتی بر روی این گیاه در مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان با بودجه ارسالی از سوی موسسه تحقیقاتی جنگل و مرتع کشور تعریف شده و تاکنون این مطالعات به مرحله بذرگیری و استقرار گیاه در اراضی به صورت دیم و آبی رسیده است.
زینلی تاکید کرد: دو گونه گون در نظر گرفته شده در این تحقیق شامل ˈکاراگاناˈ و ˈپدولوبوسˈ می باشد که بومی ایران، مقاوم در برابر خشکی و کم آبی هستند.
وی اضافه کرد: این گیاه برای خوراک دام بسیار مفید است زیرا از نظر غذایی ارزش بالایی دارن و نیز جز گونه های خوش خوراک برای دام محسوب می شود.
به گفته رییس بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان، پرورش دو گونه مذکور گون جلوی تخریب مراتع بر اثر چرای بی رویه دام را نیز می گیرد و به صورت دیم نیز رشد می کند.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان گفت: گون کاراگانا برای کاشت در فضای سبز برخی از مناطق و پارک ها نیز بسیاری کاربردی است زیرا دارای گل های بسیار زیبا و ماندگاری بالاست.
وی افزود: این گیاه همچنین چند ساله است و نیاز به کاشت هرساله ندارد و می تواند به صورت گیاه زینتی استفاده شود.
زینلی تاکید کرد: اکنون در سمیرم و فریدونشهر دو گونه کاراگانا و پدولوبوس به صورت دیم کشت شده و نیز در مزرعه ای در ایستگاه تحقیقاتی شهید فزوه در 20 کیلومتری غرب اصفهان به صورت پایلوت به صورت آبی کشته شده است.
وی ابراز امیدواری کرد: در سال زراعی آینده بتوان کاشت این دو گونه را به مراتع آسیب دیده استان و فضاهای سبز گسترش داد و بر روی خواص صنعتی و دارویی آن ها نیز مطالعه انجام شود/س

برچسب ها: اصفهان ، کاشت ، آستراگالوس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.