رویدادهای بین المللی، بهانه کشف و عرضه استعدادها و توانمندی های داخلی

دبیر انجمن مهندسین پلیمر و پتروشیمی ایران گفت: کشف استعدادها و توانمنديهاي داخلي و شناسايي بازارهاي هدف و پرورش و جذب نیروی کارآمد و متخصص باید در کنار تامین رضایت، نگاهداشت و صیانت از آنها به کارگرفته شود.

منصور معظمی؛ در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: حفظ و صیانت از نیروهای متخصص صنعت پتروشیمی در شرایط کنونی یکی از مهمترین وظیفه های ما است. خوشبختانه در دانشگاه های کشور برای پرورش نیروهای متخصص و کارآمد تلاش شده است تا توان تخصصی ما متناسب با دانش و فناوری روز دنیا افزایش یابد، از این رو شرکت های نفتی و پتروشیمی بزرگ دنیا برای جذب متخصصان ایرانی تلاش و برنامه ریزی دارند.

وی تاکید کرد: پرورش و جذب نیروی کارآمد و متخصص باید در کنار تامین رضایت، نگاهداشت و صیانت از آنها به کارگرفته شود وگرنه کشورها و شرکت های خارجی، سرمایه ای را که نیم قرن برای آن تلاش و هزینه شده است، به سادگی به دست خواهند آورد.

معظمی تصریح کرد: در شرایطی هستیم که می توانیم نسبت به صدور خدمات فنی و مهندسی در صنعت نفت و پتروشیمی اقدام کنیم و نباید اجازه دهیم که کند شدن طرح های توسعه و رکود بازار اشتغال، سبب از دست رفتن دائمی نیروهای متخصص کشور شود، بلکه باید برای حفظ و کارآمدی آن برنامه ریزی داشت.

دبیر انجمن مهندسین پلیمر و پتروشیمی ایران، در خصوص نقش انجمن ها و نهادهای صنفی و تخصصی در زمینه صیانت از نیروهای متخصص صنعت گفت: تشکل ها اصولا وظایف نرم افزاری دارند و به افزایش همگرایی یا دانش اعضای خود کمک می کنند، اما نقش دولت در این زمینه خیلی مهمتر است. برای توسعه هر صنعتی چند عامل تاثیر گذار وجود دارد که عبارتند از تکنولوژی، پول یا سرمایه و منابع انسانی و مدیریت. در طول سالیان متمادی توسعه و شکل‌گیری صنعت پتروشیمی در ایران، سرمایه‌گذاری‌های فراوانی از منظر منابع انسانی صورت گرفته است و خوشبختانه در شرایط کنونی برای تامین نیروی انسانی مشکلی وجود ندارد. از طرف دیگرظرفیت های زیادی در دانشگاه های کشور برای پرورش نیروی های متخصص و کارآمد ایجاد شده است تا توان تخصصی نیروی انسانی ما متناسب با دانش و فناوری روز دنیا افزایش یابد.

وي ادامه داد: می توان با قاطعیت گفت که در شرایط کنونی ما نه تنها در زمینه تامین و تربیت نیروی متخصص کمبودی نداریم، بلکه در بعضی عرصه ها، شرکت های نفتی و پتروشیمی بزرگ دنیا برای جذب متخصصان ایرانی تلاش می کنند و به نوعی می توان گفت ما توان صدور خدمات فنی و مهندسی در این صنعت را نیز داریم.

وي اضافه کرد: بطور قطع و یقین دانش و توان متخصصان ایرانی نه تنها قابل رقابت با همتایان خارجی آنهاست، بلکه در بعضی موارد از آنها فراتر نیز رفته است و در توانمندی متخصصان از منظر دانش و اطلاعات هیچ محدودیت و کاستی وجود ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه نفت اظهار داشت: مهمترین اولویت ما بها دادن به حفظ و نگهداری نیروهای متخصص است. همانطور که می دانید جذب نیروی کارآمد و متخصص بخشی از این پروسه و نگهداری و تامین رضایت این نیروها بخش دیگری از پروسه توسعه منابع انسانی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وي تاکيد کرد: ما باید فضایی را بوجود آوریم تا این نیروها با انگیزه بالا به کار مشغول شوند البته در سالهای اخیراز آنجا که فعالیت های توسعه ای در زمینه نفت و پتروشیمی کاهش یافته است، کمی در جلب رضایت نیروهای متخصص به مشکل برخورد کرده ایم، اما باید شرایط به کارگیری مناسب و درست از توانایی متخصصان فراهم شود و این امر برنامه ریزی بیشتری لازم دارد.

دبیر انجمن مهندسین پلیمر و پتروشیمی ایران، تاکيد کرد: در صنعت نفت و پتروشیمی برنامه های مختلفی طرح ریزی شده است مثل آموزش حین خدمت، آموزش‌های ویژه مدیران و نیز برای مدیران، دوره های خاص آموزشی که به ارتقا سطح دانش کارکنان این حوزه کمک می‌کند، اما آنچه بیش از این آموزش ها می تواند نقش موثر داشته باشد، به کار‌گیری درست این نیروهاست.

وي ادامه داد: انجمن‌های صنفی و یا تخصصی، تشکل‌هایی غیر دولتی هستند که بیشتر وظیفه نرم افزاری دارند و به طور مثال به افزایش دانش اعضای خود کمک می کنند یا همگرایی های صنفی را دامن می زنند، اما در توسعه صنعت پتروشیمی مهمترین بخش حضور چشمگیر دولت است. در بعضی کشورها دولت به عنوان نهاد سیاست گذار و ناظر،شرایط مناسبی برای صادرات و خرید تکنولوژی و تعیین تعرفه ها فراهم می کند، اما در ایران دولت علاوه بر حاکمیت تصدی گری هم می کند.

معظمي تصريح کرد: با شتاب پیدا کردن روند خصوصی سازی،شکل حضور دولت در صنعت نیز تغییر کرده است. خصوصی سازی الزامات صنعت را دگرگون کرده و به نظر من دولت هنوز باید تا آمادگی کامل بخش خصوصی حضور خود در این عرصه را ادامه دهد.

وي خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی و با وجود تحریم های ناجوانمردانه ای که اعمال می شود، این همایش فضایی است که به شناخت سرمایه‌گذاران و آگاهی بیشتر افراد کمک می کند و باید سپاسگزاری کرد از همه کسانی که به هرچه پربارتر شدن این همایش کمک می کنند. اگر بتوانیم به بهانه برگزاری این رویدادها، ظرفیت کشف استعدادها و توانمندی های خود را ارتقا دهیم، هدف اصلی این رویدادها محقق شده اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت، در خصوص برگزاری رویدادIPF در ایران اظهار داشت: در شرایط فعلی ما بیش از هر چیز به شناخت درست و اعتماد سرمایه گذاران نسبت به فضای کسب و کار در کشورمان نیاز داریم و این رویدادها فرصتی برای خلق این شناخت و اعتماد است.

به اعتقاد معظمی حضور نمایندگان علمی و اجرایی شرکت های خارجی در جمع مدیران و متخصصان توانمند ایرانی در رویدادهایی نظیر IPF فرصت تبادل تجربه و اعتمادسازی متقابل را فراهم می کند.

برچسب ها: استعداد ، عرضه ، کشف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار