تلاش بي نتيجه اولاند براي ترميم چهره مخدوش خود

فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه که روز به روز از محبوبيتش در ميان فرانسوي ها کاسته مي شود، در کنفرانسي خبري که در پاريس برگزار خواهد شد، تلاش خواهد کرد با تاکيد بر ضرورت اصلاحات گسترده، تا اندازه اي هموطنانش را اميدوار کند و اعتبار از دست رفته خود را باز يابد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ اين کنفرانس مطبوعاتي که بسياري از رسانه ها و محافل سياسي فرانسه و همچنين شهروندان اين کشور منتظر آن هستند يک سال پس از روي کار آمدن فرانسوا اولاند و در شرايطي برگزار خواهد شد که اقتصاد فرانسه و شرايط اقتصادي فرانسوي ها به شدت تيره و تار است. 

اين نشست مطبوعاتي درست يک روز پس از آن برگزار مي شود که انتشار برخي اطلاعات  نشان داد فرانسه رسما وارد رکود اقتصادي شده است چرا که طبق اعلام اداره ملي آمار فرانسه، آمار و ارقام مربوط به ميزان توليد ناخالص داخلي اين کشور براي دومين سه ماهه پياپي منفي بوده است. اين شرايط باعث شده است قدرت خريد خانواده هاي فرانسوي در سال 2012،  نه دهم درصد کاهش پيدا کند.

 در يک سال گذشته ميزان محبوبيت و اعتبار فرانسوا اولاند در ميان فرانسويان به شدت کاهش پيدا کرده به طوري که در تاريخ رياست جمهوري فرانسه هيچ رئيس جمهوري در اين کشور تا اين حد جايگاه مردمي خود را از دست نداده است. مسئولان جناح راست مخالف فرانسه از سياست هاي فرانسوا اولاند انتقاد کرده و او را متهم کرده اند اوضاع وخيم موجود در فرانسه را جدي نمي گيرد. در ائتلاف  حاکم در فرانسه نيز که از سوسياليست ها و اکولوژيست ها تشکيل شده است، صداهاي معترض به عملکرد فرانسوا اولاند روز به روز بيشتر مي شود و منتقدان از اولاند مي خواهند براي بهبود اوضاع چاره اي بينديشد و رويکرد خود را تغيير دهد. 

يکي از وزراي کابينه فرانسه که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد ژان مارک ارو، نخست وزير فرانسه، نبايد بهاي سياست هاي رئيس جمهور و کاهش محبوبيت او را بپردازد. با اين وجود دولت فرانسه در تعليق قرار دارد و انتظار مي رود در ماههاي آينده تغييرات و اصلاحاتي در کابينه اين کشور اعمال شود. برخي از مهم ترين و متنفذترين وزراي فرانسه خواستار آن هستند که کابينه اين کشور محدودتر و منسجم تر از کابينه کنوني شلوغ چهل عضوي باشد.ژاک اتالي، مشاور پيشين فرانسوا ميتران رئيس جمهور سابق فرانسه در مصاحبه با روزنامه فرانسوي لزاکو گفت:« رياست جمهوري سمت مهمي است که انتظارات زيادي از آن مي رود. رئيس جمهور هر چقدر کند و با تعلل عمل کند، کارش دشوارتر خواهد شد. اولاند تا کنون کارهاي زيادي انجام داده است اما مي بايست سريع تر از اين عمل مي کرد.»

مناقشه سوريه و نقش فرانسه براي حل و فصل بحران اين کشور از ديگر مسايلي است که در کنفرانس مطبوعاتي امروز فرانسوا اولاند مطرح خواهد شد. از چند هفته پيش فرانسه در تلاشهاي ديپلماتيک بين المللي که با هدف پايان دادن به بحران خونين سوريه صورت مي گيرد، هيچ نقشي ايفا نمي کند. 

همچنين اوضاع کشور آفريقايي مالي نيز که فرانسه براي مبارزه با افراط گرايان مسلح به آنجا لشگرکشي کرد، از ديگر موضوعاتي است که يقينا در نشست مطبوعاتي رئيس جمهور فرانسه مطرح خواهد شد. اوضاع در مالي همچنان بي ثبات و شکننده است.چهارشنبه اين هفته، فرانسوا اولاند در سخنراني خود در کميسيون اروپا در بروکسل، بار ديگر بر تعهد خود براي ايجاد اصلاحات به منظور تقويت جنبه رقابتي اقتصاد فرانسه تاکيد کرد اما در عين حال به اين مسئله اذعان کرد که ممکن است رشد اقتصادي فرانسه در سال دو هزار و سيزده، صفر باشد.

فرانسوا فيون به منظور شرکت در انتخابات رياست جمهوري فرانسه در انتخابات درون حزبي اتحاد براي جنبش مردمي فرانسه نامزد شده است.از نظر ظاهري، نشست مطبوعاتي امروز فرانسوا اولاند که ساعت چهارده به وقت گرينويچ آغاز خواهد شد بسيار شبيه اولين کنفرانس مطبوعاتي است که وي سيزدهم نوامبر برگزار کرد. سالن محل برگزاري کنفرانس همان سالن جشن هاي کاخ اليزه است و اين بار هم نزديک به چهارصد روزنامه نگار و خبرنگار در آن شرکت خواهند کرد. همانند کنفرانس مطبوعاتي سيزدهم نوامبر گذشته، اولاند اين بار هم در آغاز نشست، بيست دقيقه سخنراني خواهد کرد آن گاه بازي پرسش و پاسخ ها آغاز خواهد شد اما انتظار نمي رود همه اين ها از دو ساعت بيشتر شود.

برچسب ها: اولاند ، فرانسه ، تلاش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار