مشهد/

شان علمي خيام از او شخصيتي جهاني ساخته است

شهردار نيشابور گفت: خيام دانشمندي بلندنظر و باريك‌بين است كه همنشيني نام بلندش با تقويم جلالي به‌عنوان يكي از ارزنده‌ترين گاه‌شمارهاي جهان و شان علمي وي در طرح و حل پيچيده‌ترين مسائل رياضي از او شخصيتي جهاني ساخته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهدمحمدحسن زرندي در ديدار اعضاي ستاد اجرايي بزرگداشت روز ملي خيام نيشابوري، افزود: امروزه معرفي و شناخت شخصيتي جامع همچون حكيم عمر خيام نيشابوري مي‌تواند نمونه‌اي شايسته فراروي تمام پژوهندگان علم و دانش و ادب به‌ويژه نسل جوان كشور اسلامي قرار دهد.

وی بیان داشت: حكيم عمرخيام نيشابوري حكيمي الهي و شاعري سحرآفرين است.

شهردار نيشابور اظهار داشت: حكيم عمر خيام نيشابوري يكي از برجسته‌ترين جلوه‌هاي اين فرهنگ فاخر و انسان‌ساز نيشابور است.

زرندی ادامه داد: درد فلسفي خیام در رباعيات پرارجش از آبشخور وحدانيتي محض سيراب شده است.

وی خاطرنشان كرد: اين همه به مدد جان دانا و جهان پوياي او گرد هم آمده است، خصيصه‌اي كم‌نظير كه نام او را بر تارك انديشه، دانش و معرفت انساني ثبت كرده و او را شايسته همه‌گونه تجليل و تكريم ساخته است.

نامبرده يادآور شد: گنجينه فرهنگ، ادب، علم و انديشه ايران اسلامي تبارنامه معنوي مردم فرهيخته و آگاه‌دل اين سرزمين كهن و پرافتخار است.

زرندی اضافه كرد: همت و تلاش خستگي‌ناپذير تمام اصحاب علم و انديشه و ادب و فرهنگ را در معرفي و بزرگداشت اين شخصيت بزرگ ارج نهاده و ما بايد در معرفي تمام ابعاد محققانه وي بيش از پيش اهتمام کنیم./س

برچسب ها: شان ، خیام ، شخصیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.