گزارش ویژه/

غربی‌ها در استقبال از کاندیداتوری رفسنجانی چه گفتند؟

منابع غربی سعی کرده‌اند از هاشمی تصویری کاملا هماهنگ با سیاست‌های غرب ترسیم کرده و پیروزی او را بهترین سناریوی مورد نظر غرب در انتخابات ایران تصویر کنند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، به نقل از ایران هسته‌ای؛ از روزی که هاشمی رفسنجانی به طور غیر منتظره در انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت نام کرده، منابع غربی سعی کرده‌اند از وی تصویری کاملا هماهنگ با سیاست‌های غرب ترسیم کرده و پیروزی او را بهترین سناریوی مورد نظر غرب در انتخابات ایران تصویر کنند.

این منابع در مجموع هاشمی را دارای چند ویژگی دانسته‌اند:

1- هاشمی عملگراست و بنابراین ایدئولوژیک رفتار نخواهد کرد.

2- هاشمی همانطور که جنگ را پایان داد به برنامه هسته ای ایران هم پایان خواهد داد.

3- هاشمی در مقابل سیاست های رسمی نظام خواهد ایستاد.

این گزارش بدون ارزیابی، بخش هایی از تحلیل های منابع غربی درباره هاشمی را بدون سانسور نقل می کند. ارزیابی این کدها به تدریج انجام خواهد شد.

سوزان مالونی، بروکینگز، اردیبهشت 1392.

هاشمی، این رئیس جمهور سابق، برای بسیاری از اصلاح‌طلبان افسرده و دلسرد و صفوف مخالفین، بهترین امید برای رستگاری سیاسی و نجات ملی است. اعتبار و شهرت رفسنجانی برای عمل‌گرایی به درستی به دست آمده است؛ وظیفه پایان بخشیدن به جنگ با عراق توسط آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار انقلاب، به او محول شد و پس از آن نیز علیه مخالفت‌های سرسختانه نسبت به بازسازی کشور و اصلاح اقتصاد تلاش کرد. بازگشت وی به ریاست جمهوری احتمالاً تصورات و آرزوهای دیپلماتیک را که اکنون در اروپا و شاید حتی در واشنگتن خاموش و نهفته‌اند را احیا خواهد کرد.

روزنامه لوریان لوژور چاپ بیروت، 24/2/1392.  

- هاشمی وی یکی از چهره های نمادین در عرصه سیاسی ایران است می تواند اقتدار رهبر را تضعیف کنند.

- فریده فرهی کارشناس مسائل ایران در دانشگاه هاوایی می گوید رفسنجانی بر یک مسئله تکیه دارد. وی گفته است که قصد دارد با پایان دادن به شرایط سختی که کشور طی چند سال گذشته تجربه کرده است جمهوری اسلامی را نجات داد. اصول گرایان که موفق نشدند نامزدی که مورد قبول همه آنها باشد برگزینند باید راهی برای انسجام بیابند. فریده فرهی می گوید رهبر ایران احتمالا بیشتر نامزدی رفسنجانی در انتخابات رابیش از آنکه راهی برای افزایش مشروعیت نظامی بداند آن را به عنوان نوعی رویارویی شخصی می ببیند.

 پایگاه اینترنتی وست فرانس، 24/2/1392.

- از چهار سال گذشته حاکمیت اسلامی ایران در پی تظاهرات معترضان به تقلب محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سست شده است. این بار نیز حضور ناگهانی هاشمی رفسنجانی رییس جمهور اسبق ایران برنامه های حاکمیت را به لرزه انداخته است.

- هاشمی رفسنجانی رییس جمهور اسبق ایران با ثبت نام به عنوان نامزد انتخابات در آخرین لحظات پیش از پایان مهلت نام نویسی، این بازی را تغییر داد.

- رقیب دیرینه (آیت الله) خامنه ای، محافظه کاری میانه رو و عملگراست. هاشمی رفسنجانی از سال دوهزار و نه پس از آنکه دخترش آشکارا از اصلاح طلبان حمایت کرده بود، به حاشیه رانده شد. رفسنجانی خود نیز از سرکوب های پس از انتخابات سال دوهزار و نه به شدت انتقاد کرده بود.

- در صورتی که (آیت الله) خامنه ای و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای دادن مشروعیت به حاکمیت خطر برگزاری انتخاباتی« عادی» را بپذیرند، رفسنجانی هفتاد و نه ساله احتمالا خواهد توانست به طور گسترده آرا مردمی را جذب کند.طیف گسترده ای از مردم، از حامیان جنبش سبز تا طبقه عوام که از تورم و کمبودهای ناشی از تحریم های اروپایی و آمریکایی علیه برنامه هسته ای ایران رنج می برند، به رفسنجانی رای خواهند داد. وی مظهر عمل گرایان است و احتمالا راه روابط مسالمت آمیز با غرب را باز خواهد کرد.

 يان بلك ، گاردين، 24/2/1392.

- حضور رفسنجاني در آخرين دقايق مهلت ثبت نام - از ديدگاه صاحبنظران سياسي اميدواري به پيروزي تجربه ارزيابي شده است. تجربه حضور رفسنجاني 78 ساله در انقلاب حتي به پيش از سال 1979 باز مي گردد همه نقطه قوت و اعتبار تجربه بلندمدت وي به موفقيت در متقاعد كردن (امام ) خميني (ره ) براي پايان دادن به جنك هشت ساله ايران و عراق باز مي گردد.

- رفسنجاني سال 2005 مغلوب احمدي نژاد شد و در دوره قبل انتخابات هم هر چند آشكارا از جنبش اعتراضي سبز دفاع نكرد- اما حاكميت را واداشت پس از آرام شدن اوضاع به مظالم روا داشته شده به مردم توجه كند.

 رولا خلف، فایننشال تایمز، 26/2/1392.

-  اولین چهره اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور سابق است که یکی از ارکان رژیم اسلامی است. وی همچنین یکی از هدایت کنندگان اصلی و پشت صحنه جنبش مخالف سبز در آشوبهای سال دو هزار و نه بود. دو تن از فرزندان رفسنجانی به اتهام رشوه خواری و تبلیغات ضد رژیم در حبس بوده اند و تندروها به رفسنجانی هشدار داده بودند وارد رقابت انتخاباتی نشود.

- انتخابات به جای آنکه در خدمت مشروعیت بخشی مجدد به حکومت مذهبی ایران باشد، اکنون به تنها ابزار به چالش کشیدن آن تبدیل شده است. درواقع، چندی از تصدی مجدد احمدی نژاد در سمتش پس از انتخاباتی که به ادعای جناح مخالف تقلبی بود، سپری نشده بود که وی برای رهبر عالی دردسرساز شد و با مخالفت علنی در صدد تشکیل پایگاه حمایتی مستقلی برای خودش در داخل رژیم برآمد.

- رفسنجانی یک چهره عملگرا قلمداد می شود که گروهی از فن سالارهای با کفایت در اطراف خود دارد و از لحاظ نظری گزینه مطلوبی برای غرب خواهد بود. گرچه درواقع چشم انداز نزاع درونی در رژیم ممکن است سیاست های آیت الله خامنه ای را هر چه بیشتر سخت کند.

 گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن ، 25/2/1392.

-  آمریکا چهارشنبه برنامه « عمدی و مداوم سرکوب » در ایران را پیش از انتخابات ریاست جمهوری که 14 ژوئن برگزار خواهد شد ، محکوم کرد. وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی در سخنانی در سنا اعلام کرد:« ما شاهد سطح عمدی و مداوم سرکوب پیش از انتخابات هستیم.» شرمن گفت :« در زمانی که من با شما سخن می گویم ، شورای نگهبان ( قانون اساسی) که غیر منتخب است و به کسی حساب پس نمی دهد ، مخفیانه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را با استفاده از معیارهای مبهم برای حذف نامزدهای بالقوه گزینش می کند. بدون روند انتخاباتی شفاف ، برای ما گفتن این مسئله که آیا انتخابات ایران آزاد ، عادلانه یا نمایانگر خواست ملت ایران است ، دشوار است.» وی در پایان افزود:« ما در انتخابات ریاست جمهوری ایران از هیچ کس جانبداری نمی کنیم.» شرمن همچنین گفت پیش بینی رفتار رئیس جمهوری آینده ایران در قبال گفتگوهای مربوط به برنامه هسته ای ایران ، دشوار است . وی گفت:« احتمالا چندین نامزد وجود دارند که از دید ما علاقه بیشتری برای پیشبرد گفتگوهای هسته ای در فضایی مثبت تر دارند.» این مقام آمریکایی گفت:« اما پرونده هسته ای در اختیار رهبری عالی ایران و نه کس دیگری قرار دارد، او تصمیم گیرنده نهایی در پرونده هسته ای است».

 پییر روزلین ، لوفیگارو، 25/2/1392.  

-  مردی که سخنگوی «اصلاح طلبان» شده است ، جایگاهی فراتر از سایر نامزدها دارد. رفسنجانی هفتاد و هشت ساله ، یکی از پایه گذاران رژیم ، دیگر چیزی برای اثبات کردن ندارد. او چیزی هم برای از دست دادن ندارد زیرا به لطف سلطنت ملاها به ثروت رسید اما به سبب رقابت اش با آیت الله خامنه ای رهبر معظم مورد بی مهری قرار گرفت و نهایتا او (رهبر) عامل دستیابی مجددش به قدرت شد.

- رفسنجانی یک عملگرا ، هوادار اقتصاد بازار و راه حلی به شیوه «چین» برای حفظ رژیم است. او این اراده و توانایی را دارد که راه حلی برای توافق با غرب و نجات ایران از بن بستی که در آن گرفتار شده است بیابد.

    باربارا اسلاوين ، المانيتور، 25/2/1392.

- هاشمي رفسنجاني به نظر فتح بابي براي بازگشت دوباره عملگرايي به ايران است. او به عنوان يكي از"استوانه "هاي انقلاب سال 1979(1357)-درمقايسه باهرشخصيت ديگري درنظام -تجربه بيشتري در اداره روابط ايران باغرب و تقويت عملكرد اقتصادي كشور دارد.

- گرچه رفسنجاني در سال 1997 از محمد خاتمي حمايت كرد-اما جنبش اصلاحات ايران هرگز به طوركامل به رفسنجاني اعتماد نكرده است و در انتخابات مجلس در سال 2000 او آخرين رتبه را در ميان اكثريت اصلاح طلبان به دست آورد.

- در سال 2009- و در نتيجه سوابق ضعيف احمدي نژاد-موسوي از حمايت بي سابقه مردم ايران برخوردار شد راي دهندگان - بنا بر اصل تمايل به سوي بد در مقابل بدتر-احتمالا به رفسنجاني بيش از هر كانديداي ديگري رغبت نشان خواهند داد (اسفنديار رحيم مشايي - به عنوان نامزد مورد نظر احمدي نژاد- نيز در اين رقابت ها ثبت نام كرده اما احتمال آن زياد است كه از سوي شوراي نگهبان رد صلاحيت شود) گرچه - شايد رفسنجاني در سن 78 سالگي براي آخرين حضور شورانگيز در اين عرصه پير باشد.

 زاخاری کِک ، مجله «دیپلمات»، 26/2/1392.  

-  در مبارزات انتخاباتی 2005، یکی از پسران «رفسنجانی» ، «مهدی هاشمی» به «باربارا اسلاوین» از «شورای آتلانتیک» گفته بود که اگر «رفسنجانی» برنده می‌شد تلاش می‌کرد تا رهبری را به مقامی نمایشی مانند «شاه انگلیس» تبدیل کند. در همان زمان، «رفسنجانی» در مصاحبه‌ای با «اسلاوین» گفته بود که اگر دوباره به ریاست‌جمهوری ایران انتخاب شود، همچنان حاضر است با آمریکا به گفتگو بپردازد.

- به نظر می‌رسد که وی در مورد مذاکره با آمریکا همان دیدگاه‌های قبلی خود را داشته و ماه قبل در وب‌سایت خود نوشت، که فقط «دلسوزی داخلی و همکاری جهانی» می‌تواند مشکلات ایران را حل کند و گفت که «اگر بتوانیم به این دو نکته واقعیت ببخشیم، مشکلاتمان به تدریج حل می‌شوند».

 رت اسمیت ، گاردین، 25/2/1392.

- رفسنجانی، 78 ساله، یک روحانی و یک فرد خود خوانده در این نظام است که سمت های بالای زیادی در جمهوری اسلامی داشته است از جمله فرمانده جنگ با عراق در سال های هشتاد تا هشتاد و هشت و ریاست جمهوری از سال هشتاد و نه تا نود و هفت. وی در سیاست بین المللی و در مسائل اقتصادی که معتقد است بخش خصوصی باید نقش بزرگتری در آن داشته باشد، سیاستمداری عملگرا بوده است.

- رفسنجانی سعی خواهد کرد برای اجرای اصلاحات اقتصادی و کاهش تنش بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران پیشنهاداتی ارائه دهد. در حالی که می توان انتظار داشت تجار و روحانیون قدیمی تر از رفسنجانی حمایت کنند، اما وی به دنبال جلب حمایت رای دهندگان اصلاح طلب نیز هست. احزاب و گروه های اصلاح طلب ماههاست که در مورد شرکت در انتخابات تردید دارند و بسیاری از آنها از حمایت از یک نامزد محافظه کار عملگرا مانند رفسنجانی خودداری خواهند کرد اما محمد خاتمی، رئیس جمهور اصلاح طلب پیشین ایران در حمایت از وی بیانیه ای صادر کرده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: هاشمی ، غرب ، انتخابات ، استقبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار