دست‌چینی از رویدادهای جهان در هفته‌ای که گذشت+ تصاوير

اتهام جاسوسی از رسانه‌ها به دولت آمریکا، تخلف انتخابات در بلغارستان و تصاویر دست‌چین دیگری از رویدادهای جهان در هفته‌ای که گذشت...


متهم شدن دولت آمریکا به جاسوسی از رسانه‌ها
خبرگزاری آسوشیتدپرس دادگستری آمريکا را به جاسوسی از خبرنگاران این موسسه متهم کرده است. گری پرويت، مدیر اجرایی خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه (۱۳ مه/۲۳ اردیبهشت) اعلام کرد که مقام‌های دادگستری آمریکا بیش از ۲۰ خط تلفنی مربوط به دفاتر این خبرگزاری در آمریکا را مورد شنود قرار داده و اطلاعات را جمع‌آوری کرده‌اند.



دیدار نخست‌وزیر انگليس و رئیس‌جمهور آمریکا
دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگليس، روز دوشنبه (۱۳ مه/۲۳ اردیبهشت) در کاخ سفید واشنگتن با باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کرد. به گزارش رسانه‌ها مسائل مربوط به سوریه، ایران، صلح خاورمیانه، تروریسم، بازرگانی جهانی و آماده کردن نشست سران هشت کشور صنعتی جهان در ایرلند، موضوعات گفت‌وگوهای کامرون و اوباما را تشکیل می‌دادند.



تخلف انتخاباتی در بلغارستان
حزب راست ميانه به رهبری بويکو بوريسوف با حدود ۳۱ درصد آرا در انتخابات پارلمانی پيروز شد و کميسيون انتخاباتی نيز اين پيروزی را تاييد کرد. بر اساس شمارش آرا، حزب سوسياليست با بيش از ۲۷ درصد در رتبه دوم قرار گرفت. ناظران سازمان امنيت و همکاری در اروپا دوشنبه (۱۳ مه/۲۳ اردیبهشت) اعلام کردند خريد آرا يکی از تخلف‌های انتخاباتی بوده است. براساس نتایج انتخابات هيچ حزبی قادر نيست به تنهايی دولت تشکيل دهد.



تحریم کنفرانس خلع سلاح اتمی توسط آمریکا و کانادا
آمریکا و کانادا در راستاي اقدامات خصمانه خود اعلام کردند کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح اتمی که قرار است ریاست آن به ایران واگذار شود را تحریم می‌کنند. 



سفر نخست‌وزیر رژيم صهيونيستي به روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز سه‌شنبه (۱۴ مه/ ۲۴ اردیبهشت) در دیداری با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نسبت به ایجاد "بی‌ثباتی" در سوریه هشدار داد.



تصویب قطعنامه سازمان ملل علیه دولت سوریه
مجمع عمومی سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای بار دیگر بشار اسد را محکوم و از مخالفان سوری حمایت کرد. در نشستی که روز چهارشنبه (۱۵ مه/ ۲۵ اردیبهشت) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد٬ از میان ۱۹۳ کشور حاضر ۱۰۷ کشور به این قطعنامه رای مثبت و ۱۲ کشور٬ از جمله ایران٬ چین٬ روسیه٬ کره شمالی٬ ونزوئلا٬ بولیوی و بلاروس، به آن رای منفی دادند. رای ۵۹ کشور هم ممتنع بود.


اخراج یک آمریکایی به اتهام جاسوسی در روسیه
روسیه به یک آمریکایی در مسکو دستور داد این کشور را هرچه زودتر ترک کند. وزارت خارجه روسیه این شخص را رایان فاگل، دبیر سوم سفارت آمریکا در مسکو، معرفی و او را متهم کرده که مامور سیا و در صدد استخدام یک مامور اطلاعاتی روس برای کار کردن با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بوده است. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سفیر آمریکا در مسکو را برای اعتراض احضار کرده است.


گفت‌وگوهای هسته اي در استانبول
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت‌وگوهای روز چهارشنبه (۱۵ مه/ ۲۵ اردیبهشت) با سعید جلیلی، مذاکره کننده هسته‌ای ایران، را "مفید" توصیف کرد. گفت‌وگوی اشتون و جلیلی در استانبول انجام شد.


آغاز جشنواره سینمایی کن
شصت و ششمین دورهٔ جشنواره سینمایی شهر ساحلی کن در فرانسه از روز چهارشنبه (۱۵ مه/ ۲۵ اردیبهشت) کار خود را آغاز کرد. ریاست هیات داوران این جشنواره را امسال استیون اسپیلبرگ بر عهده دارد. 


دیدار اردوغان و اوباما در واشنگتن
باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه (۱۶ مه/ ۲۶ اردیبهشت)، در کاخ سفید، میزبان رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه بود. 


شلیک سه فروند موشک کره شمالی به دریای ژاپن
روز شنبه (۱۸ ماه مه) کره شمالی سه فروند موشک کوتاه‌برد به سوی دریای ژاپن شلیک کرد. کره جنوبی احتمال می‌دهد که این اقدام بخشی از یک رزمایش بوده است.


خط پایان بوندس‌لیگا؛ قهرمانی بایرن مونیخ و سقوط دوباره دو تیم صعودکننده
فصل ۲۰۱۳ - ۲۰۱۲ بوندس‌لیگا عصر شنبه (۱۸ مه / ۲۸ فروردین) به پایان رسید. از سه تیمی که در آغاز این فصل به دسته برتر آمده بودند، تنها آینتراخت فرانکفورت ماندگار شد و دو تیم دیگر، یعنی فورتونا دوسلدورف و گرویتر فورت به لیگ دسته دوم سقوط کردند. تیم بایرن مونیخ نیز برای بیست و سومین بار قهرمان بوندس‌لیگا شد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار