عراقچی در نشست سخنگویی وزارت خارجه:

مذاکرات وین از نظر ما شکست خورده نیست/ تأکید بر راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه محور اجلاس تهران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به کنفرانس ژنو 2 گفت: به اعتقاد ما شرط موفقیت این اجلاس فراگیر بودن آن است و جمهوری اسلامی ایران یکی از اصلی ترین کشورها برای حضور در این اجلاس است.

 به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "سید عباس عراقچی" سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ابتدای سخنان خود ولادت محمد تقی(ع) را به همه هم‌میهنان تبریک و شهادت تعدادی زائران ایرانی در انفجارهای تروریستی تکریت را تسلیت گفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ضمن محکوم کردن این انفجارها تروریستی اظهار داشت: ما به طور جدی این اقدامات تروریستی را محکوم می‌کنیم و دولت و نیروهای امنیتی عراق می‌خواهیم به مسئولیت خود در قبال حفظ امنیت جان زائران عمل کنند.

وی ادامه داد: این انفجارها که دست عوامل خارجی رخ داده و این درحالی است که صحنه سوریه به سمت پیروزی‌های دولت و ارتش علیه تروریست‌های معارض پیش می‌رود، بنابراین آنها در صدد جبران برآمده‌اند و سعی دارند اختلافات طائفه ای را دامن زنند.

عراقچی در ادامه با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به قاره آفریقا و اتیوپی گفت: سفر احمدی نژاد به منظور شرکت در اجلاس سودان و اتحادیه آفریقا بوده و جمهوری اسلامی ایران عضو ناظر این اتحادیه است.

وی تصریح کرد: معمولا در این اجلاس‌ها؛  وزرا و نمایندگان ایران شرکت می‌کنند و اجلاس امسال ویژگی خاص خود را دارد، چراکه مصادف با پنجاهمین سالگرد تأسیس اتحادیه آفریقا و این مهم نشانگر استقلال آفریقا و سالگرد تأسیس این سازمان به عنوان روز جهان آفریقا است.

عراقچی افزود: در همین راستا سفر رئیس جمهوری کشورمان در حال برنامه ریزی است و همه ابعاد آن برای حضور هنوز قطعیت نیافته است.

*سخنراني صالحي به مناسبت روز جهاني آفريقا

وی ادامه داد: هرساله به مناسبت روز جهانی آفریقا برنامه‌هایی توسط وزارت امور خارجه با حضور اعضای سفارت خانه‌های این کشور در تاریخ 9 خرداد در محل دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برگزار می‌شود که در برنامه امسال نیز علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان سخنرانی خواهد کرد و سفرای کشورهای آفریقایی نیز حضور خواهند داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات جلیلی و اشتون در استانبول گفت: در مذاکرات اخیر مباحث دوجانبه‌ای برای ادامه مذاکرات اصلی با 1+5 مطرح شد و این گفتگوها برای دریافت پاسخ اشتون به جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

عراقچی ادامه داد: قرار بود کاترین اشتون نتایج مشورت با اعضای 1+5 را ظرف یک هفته ارائه دهد تا دیدگاه‌ها را بیان کند اما این یک هفته تا 40 روز به تأخیر افتاد تا اینکه در مذاکرات اخیر وی با جلیلی دیدگاه از سوی اشتون تشریح شد.

عراقچی اظهار داشت: هر دو طرف اعلام کردند روند مذاکرات‌ها مفید بوده و قرار شد که تماس‌ها ادامه پیدا کند.

*مذاكرات وين شكست خورده نيست


 سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اگر کشورهای 1+5 ترجیح می دهند مذاکرات را بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران ادامه دهند مسئله به خودشان مربوط است اما ما همیشه آمادگی لازم را داریم و بر مواضع اصولی خود پایبند هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات وین گفت: مذاکرات وین دهمین دور از مذاکرات ایران و آژانس برای همکاری‌های کشورمان با این سازمان بود.

وی ادامه داد: این دوره از مذاکرات سخت و پیچیده بود و هنوز به نتیجه نهایی نرسیدیم اما مذاکرات از نظر ما شکست خورده نیست.

عراقچی درخصوص مسئله دیپلمات‌های ایرانی در بوسنی و هرزگوین اظهار داشت: این دو نفر در پایان دوره مأموریتشان به کشور بازگشتند.

*تلاش براي حل بحران سوريه


وی در خصوص کنفرانس سوریه که قرار است 8 خرداد ماه در تهران برگزار شود گفت: در این اجلاس قرار است از طرف ایران برگزار شود برای کمک به راه حل‌های سیاسی برای حل بحران سوریه صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما از ابتدا معتقد بودیم هیچ راهکار نظامی برای حل بحران سوریه وجود ندارد و باید این بحران را از طریق سیاسی و گفتگو بین مخالفین و دولت سوریه به سرانجام رسانیم و ما از راه کارهای ارائه شده برای حل این بحران استقبال می‌کنیم.

عراقچی افزود: تاکنون دو نشست در این راستا برگزار شده و شعار نشست آتی راه حل سیاسی، ثبات منطقه‌ای و ما اعتقاد داریم ثبات و آرامش در سوریه قطعا به ثبات منطقه نیز کمک می‌کند و افزایش تنش در این کشور ناآرامی‌های منطقه را به دنبال خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: هدف این نشست کمک به رویکردهایی است که به راهکارهای صورت گرفته سرعت بخشد و بحران سوریه را به سرانجام برساند.

وی ادامه داد: از تعداد زیادی کشورهای مختلف وزرای امور خارجه مقامات بلندپایه نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی برای حضور در این اجلاس دعوت شده و تاکنون استقبال خوبی صورت گرفته و ما امیدواریم این نشست در وقت مقرر انجام شد.

* روابط مطلوب ايران و جمهوري آذربايجان

عراقچی با اشاره به روابط ایران و جمهوری آذربایجان گفت: روابط سطح بالایی بین ایران و جمهوری آذربایجان برقرار بوده که این مهم نشان از تلاش و اراده دو کشور برای گسترش سطح روابط دارد.

عراقچی تأکید کرد: این دو کشور با یکدیگر دوست و همسایه بوده و قطعا روابط گسترده‌ای با یکدیگر خواهند داشت اما بعضا سوء تفاهماتی به وجود می‌آید که ما اکثر این موارد را از سوی کسانی می‌بینیم که خواهان روابط خوب این دو کشور نیستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص دو تبعه آذربایجانی بازداشت شده در ایران افزود: اخیرا نیروهای امنیتی ما دو تبعه آذربایجانی را دستگیر کرده بودند که مراحل بازجویی انجام شد و ما تمامی خلاف‌های این دو فرد را به دولت جمهوری آذربایجان اعلام کردیم و برای نشان دادن حسن نیت خودمان به این کشور این دو فرد را به دولت جمهوری آذربایجان تحویل دادیم.

عراقچی در ادامه در خصوص بازداشت میکائيل کاظمی در آذربایجان اظهار داشت: میکائیل کاظمی یکی از کارمندان استانداری اردبیل است که به همراه یک هیئت رسمی در سفر به جمهوری آذربایجان در راستای سوء تفاهماتی بازداشت شد ما این مسئله را پیگیری کردیم و با مقامات آذربایجانی گفتگویی داشتیم و امیدواریم که وی هرچه سریعتر به کشور بازگردد.

*بحران سوريه راه حل نظامي ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفر نخست وزیر ترکیه به آمریکا افزود: در خصوص مواضع ترکیه در قبال سوریه، بعد از سفر اردوغان به آمریکا شاهد بودیم توجه و اعتقاد این کشور به راه حل سیاسی در مواضع ترکیه پررنگ تر شده ما از این موضع استقبال می‌کنیم.

عراقچی تصریح کرد: ما از ابتدای بحران در سوریه اعلام کردیم بحران در این کشور راه حل نظامی ندارد و این توصیه و تحلیل درست ایران توجه می‌شد قطعا جلوی بسیاری از جنایات و خونریزی‌ها گرفته می‌شد با این حال بازهم باید گفت این مسئله تحول مثبتی است و قطعا ایران و ترکیه می‌توانند به همکاری یکدیگر به حل هرچه سریعتر بحران سوریه کمک کنند.

وی تأکید کرد: ما مشورت‌های منطقه‌ای را موثرتر از مشورت‌های فرامنطقه‌ای می‌دانیم چرا که مشورت کشورهای منطقه بیشتر شود قطعا به حال بحران سوریه و اوضاع منطقه مفیدتر خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در خصوص اظهارات وزیر‌خارجه آلمان در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: قبل از اینکه وی مخالفت خود را با ساخت سلاح‌های هسته‌ای اعلام کند جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری تأکید کردند که کشورمان به هیچ عنوان به سمت سلاح‌های هسته‌ای نخواهد رفت و این موضع اصلی کشورمان است.

وی در خصوص مذاکرات ایران و آژانس اظهار داشت: ايران همواره طبق تعهدات خود براساس قوانین ان پی تی عملکرد و مواردی را که باید انجام دهد انجام داده و به آنها پایبند است و قطعا در این زمینه کوتاهی نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات ژنو 2 اظهار داشت: این کنفرانس اثبات دیدگاه‌ها و راه‌کارهای پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه است.
 
وی افزود: اینکه ابتکارات بین‌المللی به این سمت پیش رود جای خرسندی دارد و اگر زودتر از این‌ها این ابتکارات انجام می‌شد قطعا خونریزی‌ها در سوریه تا این حد گسترش نمی‌یافت.

*از هر ابتكاري چون ژنو2 استقبال مي‌كنيم

عراقچی تصریح کرد: ما از هر ابتکاری چون ژنو2 استقبال می‌کنیم و امیدواریم این راهکارهای ارائه شده مورد استقبال مردم سوریه قرار گیرد و لازمه آن فراگیر بودن آن است و تمامی کسانی که در مسئله سوریه تأثیر گذار خواهند بود باید در این کنفرانس حضور یابند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در تمامی ابتکارات منطقه‌ای مشارکت سازنده و مثبتی داشته و نتایج خوبی را بدست آورده است و اگر در اجلاس ژنو 2 حضور یابیم قطعا راهکار اصلی خود را اعلام خواهیم کرد.

وی در ادامه در خصوص مذاکرات جلیلی و اشتون اظهار داشت: در این مذاکرات گفتگوهای مفیدی صورت گرفت و قرار شد کاترین اشتون نتیجه مشورت‌ها را ارائه دهد تا این گفتگوها ادامه پیدا کند.

عراقچی در خصوص اقدامات اخیر گروه پ.ک.ک گفت: ما از نزدیک تحولات را دنبال می‌کنیم و مسلما هرگونه تحولی در منطقه باید با مشورت کشورهای دیگر صورت گیرد.

وی ادامه داد: ما همواره از تمامیت ارزی عراق استقبال کردیم و اگر قرار باشد اقدامی صورت گیرد باید موافقت دولت‌های مرکزی نیز در آن وجود داشته باشد و ما امیدواریم مشورت‌های لازم با ایران و عراق صورت گیرد.

عراقچی در خصوص اقدامات تروریستی اخیر گفت: درگیری‌های قومی و طايقه‌ای توطئه دشمنان جهان اسلام انجام مي‌شود و ما هرگونه تفرقه افکنی میان مذاهب در جهان اسلام را به شدت محکوم می‌کنیم و باید با این توطئه‌ها مقابله شود.

وی افزود: ما برای ایجاد آرامش و تفاهم و درک درست و صحیح میان مذاهب و قوم ها تلاش می کنیم و امیدواریم دیگر کشورها نیز به این نتیجه برسند.

*حمايت از تروريست‌ها محكوم است


سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: ما از حمایت برخی کشورها و جریان‌ها ازاین اقدامات تروریستی برای شعله‌ور کردن آتش نفاق نگران هستیم و هر گونه حمایت مالی، نظامی و تروریستی از تروریست‌ها از دید ما محکوم است.

وي در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا عدم حضور سعید جلیلی در روند مذاکرات خللی به وجود می‌آورد یا خیر اظهار داشت: تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری قرار مذاکراتی گذاشته نشده است.

عراقچي در خصوص مذاکرات ایران و آژانس گفت: درباره توافق با آژانس یادداشت تفاهمی امضا و قرار شد بعد از اینکه مورد تأیید قرار گرفت اجرایی شود که براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران تأیید یادداشت‌های تفاهم در نهادهای دیگری غیر از مجلس انجام می‌شود که مراحل آن انجام شده و از نظر ما قابل اجراست.

وی در خصوص اظهارات اشتون در مذاکرات ادامه داد: توضیحات کاترین اشتون توضیحات بسیار مفید و سازنده ای بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان با اشاره به کنفرانس ژنو 2 خاطرنشان کرد: به اعتقاد ما شرط موفقیت این اجلاس فراگیر بودن آن است و جمهوری اسلامی ایران یکی از اصلی ترین کشورها برای حضور در این اجلاس است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: نشست ، سخنگوی ، عراقچی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار