بسته اسرار کهکشان خرداد ماه !

نجوم و دنیای ستارگان همیشه جذابیت های خاص خودش را دارد به طوری که بسیاری از افراد بعد از یکبار رصد نمی توانند چشم از این بیکران پر رمز و راز بردارند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی باشگاه خبرنگاران امیر اله مانی کارشناس نجوم درباره رویدادهای نجومی خرداد ماه عنوان کرد: اولین رویداد خردادماه مربوط به مقارنه سیاره عطارد و زهره است که سوم خرداد ماه ساعت 6: 21 در افق غربی آسمان قابل رویت هستند و ما ناظران زمینی می توانیم آن ها را به صورت دو شی نورانی با چشم غیر مسلح رصد کنیم.

سیاره گریز پا خواهر زمین در کنار هم

سیاره گریز پای عطارد که به نام تیر نیز شناخته شده است با خواهر زمین در منظمومه شمسی که به نام زهره معرفی شده در روز ششم خرداد ماه در قسمت غربی آسمان با هم مقارنه خواهند داشت زمانی که دو جرم کیهانی با فاصله ای مشخص و تقریبا نزدیک در آسمان طوری قرار می گیرند که ناظران زمینی می توانند آنها را رصد کنند می گویند بین این دو جرم مقارنه رخ داده است. 


گفتنی است: ساعت دقیق این مقارنه 35: 20 شامگاه همین شب می باشد. 


خواهر زمین و غول منظمومه شمسی 


امير اله ماني اظهار داشت: در مقارنه بعدی که ساعت 8: 21 شامگاه روز ششم خرداد صورت می گیرد سیاره مشتری به دیدار سیاره زهره که خواهرزمین می باشد خواهد رفت. 


سیاره زهره گرمترین سیاره منظومه شمسی است وبا وجود اینکه نسبت به عطارد از خورشید دورتر است به دلیل وجود جوی غلیظ دمای سطح این کره بسیار بالا می باشد. این مقارنه بسیار زیبا در افق غربی آسمان با چشم غیر مسلح برای ما قابل رویت است. 


سیاره گریز پای منظومه در دیدار مجدد با خواهر زمین سی ام خرداد ماه مجددا سیاره عطارد که سریع ترین سیاره در حال حرکت در منظمومه شمسی است با سیاره زهره در کنار هم قرار خواهند گرفت.


انقلاب تابستانی رخ خواهد داد


اله ماني تاکید کرد: پدیده بسیار مهم خرداد ماه مربوط به سی و یکم است که انقلاب تابستانی می باشد که در این زمان خورشید در بیشترین ارتفاع خود در دایره البروج قرار می گیرد و ما از فردای آن وارد فصل تابستان می شویم. 


وی افزود: نجوم و ستارگان و همچنین قرار گیری خورشید در وضعیت های مختلف  باعث ایجاد و شکل گیری فصل های مختلف سال می شود. 


شکارچی سیارات شبیه زمینی دچار نقص فنی 


تلسکوپ فضایی کپلو در واقع رصد خانه ای فضایی است که به کشف سیارات شبیه زمینی در مدار ستاره های فرا خورشیدی می پردازد .

اخیراً دانشمندان از نقص فنی سامانه موقعیت یاب این تلسکوپ خبر دادند و اعلام کردند به دلیل نقص فنی به وجود آمده این فضا پیما نمی تواند ماموریت های خود را ادامه داده و به سرانجام برساند به همین دلیل ستاره شناسان درحال حاضر به دنبال راه های جایگزین برای راه اندازی مجدد این تلسکوپ می باشند.

طلوع و غروب 16 باره خورشید

کاوه جمالی، کارشناس و مدرس نجوم در گفتگو با خبرنگار گروه علمی باشگاه خبرنگاران گفت:
با توجه به مدار ایستگاه بین المللی فضایی که موجب می شود هر 90 دقیقه یکبار به دور زمین گردش کند امکان رصد 16 بارطلوع و غروب خورشید در یک 24 ساعت برای فضانوردان فراهم می شود. 


تصویر جذاب از سیاره پر خبر مریخ







خبرنگار: حدیث حدادی 

 

 

برچسب ها: نجوم ، کهکشان ، جذاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار