قم/

كركس مصري در استان قم مشاهده و ثبت رسمي شد

كارشناس مسوول محيط طبيعي قم، از مشاهده و ثبت کركس مصري از گونه هاي در خطر انقراض براي اولين بار در این شهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، سيد احمد شفيعي دارابي گفت: كركس مصري كه از گونه در خطر انقراض در سطح جهان و كشور ما مي باشد براي اولين بار در قم مشاهده و ثبت رسمي شد.

وي افزود: كركس مصري از گونه هاي در خطر انقراض در سطح جهان بوده كه خوشبختانه تعداد مناسبي از آن در سطح استان قم به صورت دائمي در دو فصل زمستان و تابستان حضور دارند.

مسوول محيط طبيعي با اشاره به اينكه طي پايش هاي انجام شده تعداد 20بهله از كركس مصري در سطح استان قم مشاهده شده است، گفت: كركس مصري سومين گونه از خانواده كركس ها در ايران مي باشد.

كركس مصري (كركس كوچك) 53 تا 65 سانتي‌متر است؛ لاشخوري كوچك و سياه و سفيد كه از ساير لاشخورها كوچكتر است، طرح بدنش در حال پرواز با بال‌هاي دراز، مستقيم و نوك‌تيز به رنگ سياه و سفيد و دم سه‌گوش سفيد، خيلي مشخص است

سر و گلوي پرنده بالغ پوستي زردرنگ و بدون پر دارد، پس سر و گردنش را انبوهي از پرهاي كوتاه و فشرده مي پوشاند، پرو بالش سفيد چرك و شاهپرهاي نخستين آن سياه‌رنگ است.

منقارش از منقار لاشخورهاي ديگر باريكتر است، رنگ پر و بال پرنده نابالغ بر حسب سن، از قهوه‌اي پررنگ تا سفيد چرك تغيير مي كند و سر و پرهاي انبوه گردنش تقريبا قهوه‌اي رنگ است./س

برچسب ها: قم ، یافت ، کرکس مصری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.