دبير ستاد بزرگداشت مراسم حضرت امام خميني(ره):

مراسم سالگرد امام از ساعت 9 روز 14 خرداد آغاز مي‌شود

دبير ستاد بزرگداشت مراسم حضرت امام خميني(ره) گفت: مراسم امسال بدون کمترين حاشيه برگزار مي‌شود اما با وجود نزديکي به انتخابات رياست جمهوري ايجاد يک تريبون براي 8 کانديدا در شرايط مساوي در حرم حضرت امام امکان‌پذير نيست؛ مراسم در روز 14 خرداد از ساعت 9 صبح آغاز مي‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت سالگرد حضرت امام خمینی(ره) در نشست مطبوعاتی خود که امروز در محل ستاد مرکزی برگزار شد، اظهار داشت: 24 سال از حادثه‌ای می‌گذرد که به حق باید آن را بزرگترین و عظیم‌ترین حادثه تاریخ معاصر در تقویم ملت ایران یاد کرد.

وي افزود: شخصیت امام(ره) آنقدر پرنفوذ بوده و است که هر مناسبتی که به ایشان پیوند می‌خورد آن مناسبت تاریخ‌ساز و جاودانه می‌شود.

انصاري با اشاره به حادثه تاریخ‌ساز 15 خرداد 42 گفت: هم اکنون نیم قرن از نهضت مقدس 15 خرداد می‌گذرد و کمتر کسی تصور می‌کرد که این حادثه از شهر قم نیز فراتر رود و به موجی عظیم تبدیل شود که پهنه همه اقیانوس‌های فکری، عقیدتی و سیاسی باشد.

انصاری با بیان اینکه 15 خرداد منشأ تحولات عظیم سیاسی در دوران معاصر و در تاریخ ملت‌های جهان است، ادامه داد: این مناسبت و مناسبت‌های دیگر مانند رحلت جانسوز حضرت امام، سالروز ورود ایشان به وطن، و پیروزی انقلاب اسلامی از این قبیل می‌باشند چرا که به امام پیوند خورده و جاوید شده‌اند.

وی تصریح کرد: سوال اساسی این است که کدامی يک از حوادث و مناسبت‌ها از نگاه خود حضرت امام(ره) مهمترین حادثه و با‌ ارزشترین کارها نام‌گذاری می‌شود، از نگاه حضرت امام بزرگترین، زیباترین و پرشکوه ترین چیزی که جاودانه و حماسه‌ساز است جمهوری اسلامی ایران است چرا که هیچ چیز به اندازه این نظام در نگاه امام با ارزش نیست شاید برای بسیاری از انسان‌ها هضم این تعبیر مشکل باشد که امام(ره) می‌فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است و هیچ چیزی با آن مطابقت نمی‌کند.

انصاري با بیان اینکه امام(ره) این نظام را یکی از بزرگترین دستاورد‌ها می‌نامند، افزود: ایشان در یکی از سخنان خود می‌فرمایند ابعاد معنوی جمهوری اسلامی ایران را من و امثال من نمی‌توانند بیان کنند و تنها خداوند تعالی به آن آگاه است، این تعابیر از امام راحل کهاز شخصيت‌هايي بودند كه نه گذافه‌گویی می‌کردند و نه با احساسات سخن می‌گفتند سخنی قابل تعمل و عجیب است.

دبیر ستاد بزرگداشت سالگرد حضرت امام خمینی (ره) با بیان اینکه جمهوری اسلامی از یک شکل ظاهری و یک حقیقت باطنی تشکیل شده است، گفت: اگر کشور ما بتواند در پرتو مقررات دینی و احکام عقلانی و احساسی و همزیستی مسالمت‌آمیز به همه ملت‌هایی که در درون این نظام زندگی می‌کنند یک چهره موجه و الگومند از زندگی متعالی عرضه کنند در این صورت است که بعد باطنی نظام نیز دارای یک نماد زیبا و حقیقت قابل اعتبار است.

وی اظهار داشت: بسیاری از مردم دنیا قضاوت‌هایشان براساس ظاهر است لذا بر این اساس استانداردهای یک جامعه متحول علمی و یا یک جامعه با اقتصاد پیشرفت و یا برعکس یک جامعه عقب مانده را معرفی می‌کنند، بنابراین نظام اسلامی از نظر نماد، شکل و ظاهر می‌بایست آنقدر برای بشریت حرف داشته باشد و صحنه حیات و زندگی را برای انسان‌ها زیبا تصور کند و انسانیت را احترام بگذارد تا جهانیان بگویند این جامعه الگوی یک جامعه سالم است.

دبیر ستاد بزرگداشت مراسم حضرت امام تصریح کرد: اگر کسی امروز مدعی باشد که جمهوری اسلامی ایران نماد اخلاق و تمدن است و از نظر اقتصاد هیچ مشکلی ندارد و در صحنه‌های فرهنگی نیز موفقیت کامل کسب کرده است قطعا حرف ناصحیحی است لذا رسالت همه آحاد جامعه این است که تا رسیدن به مدینه فاضله تلاش بسیار کنند.

وی با اشاره به جمله حضرت امام مبنی براینکه حفظ نظام از اوجب واجبات است، گفت: این جمله بیانگر این است که اگر روح حقیقت معنا و درستی کلام جمهوریت و اسلامیت در نظام کشور ما شکل گرفت همه ما موظف به دفاع از آن هستیم و در این صورت است که جامعه رنگ و بویی خدایی می‌گیرد.

دبير ستاد بزرگداشت مراسم حضرت امام خميني(ره) افزود: بعضی‌ها از جمهوری اسلامی و اسلامی بودن تعبیر و برداشت‌شان این است که این نظام یک داروی شفابخش است اما این تعبیر نادرست است مگر همه ملت بیمارند که ما باید به آنها دارو بدهیم البته بیماران جامعه دارو می‌گیرند اما یک فرد سالم تقاضای یک جامعه سالم را دارد بنابراین جمهوری اسلامی دارو نیست که ذائقه‌ها را تلخ کند و احکام دارویی را بپذیرد.

وی خاطرنشان کرد: مسئله مهم این است که جمهوری اسلامی ایران از نظر اسلامیت باید پاسخگوی نظام‌های فطری انسان‌هایی باشد که می‌خواهند برای همیشه زیر چتر این نظام زندگی کنند كه در اینجا این سوال پیش می‌آید که چقدر دانشمندان، هنرمندان، سخنوران و .... در باره اسلامیت نظام نه از بعد حکومتی و شفا‌بخشی بلکه از بعد اقتدار صحبت و کار کرده‌اند چرا جوان‌های ما هنوز سوال‌های لاینحل دارند و بعضی جوانان دین و دین داری را با تردید عمل می‌کنند، ما در اخلاق اقتصاد آزادی و کرامت انسان‌ها هیچ نیازی به قانونی غیر از اسلام نداریم.

حجت‌الاسلام انصاري در ادامه با بيان اين که تعبير بعضي از افراد از جمهوريت تنها حق راي مردم است و اين جفاي بزرگي به نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و امام و رهبري است، گفت: جمهوريت برگرفته از يک تدبير الهي است خداوند وقتي درباره انسان‌ها حرف مي‌زند همه موجوديات در يک طرف و انسان در طرف ديگر قرار دارد لذا هيچ تکريمي در پيشگاه خداوند بالاتر از اراده نيست که خداوند آن را به انسان‌ها اهدا کرده است.

وي تصريح کرد: 2500سال تازيانه ستم بر پيکر ملت ما خورد و اين مردم آزادي،‌ جمهوريت و راي دادن را حس نکردند اما بزرگترين دستاورد اين نظام تفسير جمهوريت بود که در اين نظام همه تکريم مي‌شوند و آزاد اعمال قدرت مي‌کنند.

دبير ستاد بزرگداشت مراسم امام در ادامه گفت: وظيفه همه علاقه‌مندان به ايشان و رهبري اين است که به مردم و جامعه ياد دهند و اين اصل را قانوني کنند که حق چيست و حقوق سياسي اجتماعي و اقتصادي داريم.

انصاري با بيان اين که يکي از مظاهر و جلوه‌هاي زيباي جمهوريت انتخابات است، گفت: انتخابات تنها انداختن راي به صندوق نيست همان طور که امام خميني نيز در دوره حيات سياسي‌شان انتخابات را چنان نهادينه کردند که همه مسئولين نظام شرعا و قانونا موظف شدند هر 4 سال يکبار همه امکانات کشور را براي انتخابات مجلس، خبرگان ، شوراي شهر و رياست جمهوري بسيج کنند.

وي در ادامه خاطر نشان کرد: در جمهوري اسلامي اين بستر فراهم شده چنان که کسي در تريبون نقد کند کسي به او اعتراض نکند و نبايد به نقالي بپردازد و از نقاط قوت دور شود، عدالت مقوله‌اي است که از طرف هر حزب و سليقه‌اي مي‌بايست رعايت شود.

حجت‌الاسلام انصاري با بيان اين که راي بخشي از حق بزرگ تاريخي و سياسي ملت ايران است، اظهار داشت: خداوند نياورد که ارکان قدرتي که داراي سرمايه، تريبون و حاکميت هستند در تعيين سرنوشت مردم دخالت کنند هيچ خلاف شرعي بدتر از اين نيست که فردي يا حزبي راه را براي کسي که اراده دارد سد کند.

دبير ستاد بزرگداشت مراسم امام با اشاره به برنامه‌هاي اين ستاد ادامه داد: بيست‌و‌چهارمين سالگرد رحلت امام خميني نيز مانند هر سال با برنامه‌هاي بسيار خوب و جامع بين تمام دستگاه‌هاي دولتي و ارکان کشور دنبال مي‌شود. 8 سال است که ما در دولت احمدي‌نژاد سالگرد ارتحال امام را برگزار مي‌کنيم و انصاف اين است که بنده در اين جايگاه از تلاش و زحمات اين افراد صميمانه تشکر کنم.

وي تصريح کرد: يک تيم اجرايي و پشتيباني براي اين مراسم آماده شده است که اعضاي آن را عمدتا دستگاه‌هاي اجرايي وزارتخانه‌ها و ارگان‌هاي مختلف عهده‌دار هستند و امسال براي جمعيتي ميليوني آماده پذيرايي از زائران هستيم.

انصاري با اشاره به تلاش سازمان بسيج مستضعفين گفت: اين سازمان با همت مضاعف کار ثبت نام، اعزام و استقرار کاروان‌ها را از سراسر کشور به تهران عهده دار شده است، همچنين امسال بخش عمده کاروان‌ها را زائران جوان تشکيل مي‌دهند که شايد براي اولين بار است که در اين مراسم شرکت مي‌کنند.

وي با اشاره به کارهاي خدماتي جهت برگزاري سالگرد حضرت امام اظهار داشت: ما در حوزه پيرامون حرم کارهاي مهم خدماتي مانند داير کردن ايستگاه‌هاي صلواتي، فرهنگي و بهداشتي و درماني و آبرساني را تعبيه کرده‌ايم در اطراف حرم نيز صدها نفر از نيروهاي شهرداري در پهنه وسيعي آماده صحنه آرايي و پاکسازي هستند.

انصاري با بيان اين که مراسم سالگرد 14 خرداد از ساعت 9 صبح آغاز مي‌شود، ادامه داد: مراسم در روز 14 خرداد از ساعت 9 صبح با قرائت قرآن کريم و عزاداري مداحان و سخنراني يادگار يادگار حضرت امام (حجت‌الاسلام حسن خميني) آغاز مي‌شود و ميليون‌ها انسان شيفته و هزاران نفر ميهمان خارجي و شخصيت‌هاي سياسي و فرهنگي نظام اعضاي محترم بيت امام و صدها خبرنگار داخلي و خارجي به استقبال سخنان رهبر معظم انقلاب مي‌روند.

انصاري خاطر نشان کرد: لازم به ذکر است که اعلام کنم به لحاظ محدوديت‌هايي که در ساخت وساز حرم وجود دارد مراسم قبل و بعد از روز 14 خرداد نخواهيم داشت اما مردم و عزاداراني که از شهرهاي مختلف به تهران مي‌آيند مي‌توانند از شب 14 وارد حرم شوند چرا که درهاي حرم به روي زائران باز است اما برنامه رسمي نداريم.

وي افزود: از فردا با حضور وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌هاي نظامي و انتظامي به نوبت براي اداي احترام به حضرت امام خميني(ره) در حسينيه جماران و حرم برنامه‌هاي متنوع داريم.

دبير ستاد بزرگداشت مراسم امام خميني(ره) با اشاره به  يکي ديگر از کارهاي مهم سالگرد ايشان گفت: يکي ديگر از کارهاي مهم کميته اجرايي بيمه زائران است با توجه به اين که در ماه‌هاي حرام قرار گرفته‌ايم و بيمه افراد در اين ماه‌ها متفاوت است دستگاه‌هاي کشور از فردا تا پايان مراسم همه زائران عزيز را تحت پوشش درمان و بيمه حوادث قرار مي‌دهند.

وي با بيان اين که بيمارستان‌هاي تهران نيز آمادگي حمايت و پذيرايي از بيماران احتمالي را دارند، اظهار داشت: ستاد گم‌شدگان در سطح بسيار خوب در اطراف حرم مستقر هستند هم چنين براي هدايت مردم به صحن مراسم بالن و نشانه‌ها و علائم خوبي در پهنه پيرامون حرم نصب شده است، کميته آبرساني با سايه‌بان رفاه مردم را دنبال مي‌کند و ايستگاه صلواتي از ده‌ها ارگان با همکاري شهرداري امکانات خوب و وسيع تغذيه را براي مردم آماده مي‌کنند.

حجت‌الاسلام انصاري خاطر نشان کرد: شرکت مترو و اتوبوسراني با هزاران دستگاه خوب و منظم مردم را به حرم منتقل مي‌کنند كه در آن جا نيز محصولات و توليدات فرهنگي مانند ويژه‌نامه‌هاي نوجوانان، دانشجويان، اماکن منتسب به امام خميني، اقتصاد مقاومتي در انديشه امام، روي يار، کتاب و عکس، انتخابات در انديشه و آثار امام سبک و سلوک زندگينامه ايشان به مردم و علاقه‌مندان ارائه مي‌شود همچنين لوح‌هاي فشرده‌اي نيز مانند نرم افزار ديوان حضرت امام ، آثار ايشان لوح سايه دوست،‌وصيت امام و کليپ‌هايي از زندگي ايشان براي علاقه‌مندان آماده شده است.

دبير ستاد بزرگداشت مراسم امام تصريح کرد: در مراسم امسال همانند سال‌هاي گذشته ميزان ميهمانان خارجي هستيم علي رغم مشکلاتي که امروز در مسير ويزا و حضور انديشمندان به کشور ما است کليه زائران با هزينه شخصي به جمهوري اسلامي عزيمت مي‌کنند و ما فقط در زمان ميهماني ميزبان آن‌ها هستيم و در جاهايي که ضرورت بازديد است آن‌ها را اعزام مي‌کنيم.

وي با بيان اين که اشتياق براي حضور در مراسم سالگرد امام در ميان خارجيان بسيار بالاست، ادامه داد: آنقدر اشتياق براي حضور در اين مراسم بالاست که وزارت‌خانه‌هاي ما پاسخگو نيستند تا امروز بالغ بر 458 نفر ميهمان ويژه داريم که با اعزام 263 نفر از آن‌ها از کشورهاي چين،‌بنگلادش، کويت، تاجيکستان، سنگال، تونس، ترکيه، هلند، ايتاليا، آذربايجان، کرواسي، روسيه، يونان، آلمان، آفريقاي جنوبي، پاکستان،‌هند و هندوستان در اين برنامه موافقت شده است.

حجت‌الاسلام انصاري در پايان در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينکه با توجه به نامه حجت‌الاسلام حسن خميني و خانم مصطفوي درمورد رد صلاحيت هاشمي و هجمه‌هاي صورت گرفته آيا امسال نيز مانند سال 89 در مراسم سالگرد احتمال ناآرامي وجود دارد يا خير، پاسخ داد: مراسم امسال بدون کمترين حاشيه برگزار مي‌شود و خانواده امام (ره) و حجت‌الاسلام حسن خميني به خيلي از صحنه‌ها و ناملايمات عادت کرده‌اند بنابراين هيچ حاشيه‌اي در مراسم امسال نداريم.

وي در پايان خاطرنشان كرد: هم‌چنين با نزديک شدن به انتخابات رياست جمهوري لازم به ذکر است، امکان ايجاد يک تريبون نيز براي 8 کانديداي انتخابات رياست جمهوري در شرايط مساوي در حرم حضرت امام نيز وجود ندارد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: انصاری ، دبیر ، ستاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار