اعتراضات مصادف با پايان سكوت موسسه رسانه هاي تصويري

اعتراضات اخیر برخی از رسانه‌ها باعث شد تا موسسه رسانه‌های تصویری در نامه‌ای عملکرد موسسه و فعالیت‌های آن در زمان مدیریت محمدرضا عباسیان درعرصه‌های مختلف را برشمرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران نامه‌ای از سوی روابط عمومی موسسه رسانه‌های تصویری به خبرگزاری‌ها ارسال شده است در بخشی از نامه آمده است: روزهای گذشته، شاهد و ناظر مقالات و سخنان غیرمنصفانه‌ای در نشریات و سایت‌های خبری مختلف در این‌خصوص هستیم که اگر نبود دفاع از مظلومیت و خدمات ارزنده‌ مدیران دل‌سوخته سینما، در مقام پاسخ‌گویی به این موضوعاتی که متأسفانه به نظر می‌رسد نویسندگان و گویندگان آن از جاده انصاف خارج شده‌اند، برنمی‌آمدیم.

متن کامل نامه به شرح ذیل است:
به نام خدا
ایران بزرگ اسلامی، هم‌سو با مقام عُظمای ولایت بار دیگر در آستانه برگزاری انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری، در پی خلق حماسه‌ای بدیع و شگفت‌ساز هستند. مردان و زنان مؤمن ایرانی با تمسک به آیه شریفه «و اطیعواالله و رسوله و لاتنازعوا فَتَفْشَلوا و تَذهَبَ ریحکُم واصبروا إن‌ الله مع الصابرین» با اطاعت و تبعیت از حکم خداوند، یکدیگر را به دوری گزیدن از تنازعات جاری فرامی‌خوانند؛ چرا که به آن درجه از معرفت و حکمت دست یافته‌اند که منازعات فرسایشی چیزی جز عدم کارایی و برباد رفتن شکوه و عظمتشان به دنبال نخواهد داشت. صبوری پیشه کردن، اسوه مطلق و جاودان رسول مکرم اسلام(ص) است که وعده همراهی و همگامی خداوند را ضامن زندگی سعادتمندانه و آخرت فرحبخش شمرده است. از آن‌جا که خداوند متعال نجاتِ مؤمنان را حق خود خوانده است «کذلک حقاً عَلَینا نُنْجِ المؤمنین» بیاییم دست یاری و نجات حضرت باری‌تعالی را به سوی یکدیگر بگشاییم.
با عنایت به موافقت ریاست محترم سازمان سینمایی با استعفای جناب آقای «محمدرضا عباسیان» مدیرعامل کاردان مؤسسه رسانه‌های تصویری، متأسفانه طی روزهای گذشته، شاهد و ناظر مقالات و سخنان غیرمنصفانه‌ای در نشریات و سایت‌های خبری مختلف در این‌خصوص هستیم که اگر نبود دفاع از مظلومیت و خدمات ارزنده‌ مدیران دل‌سوخته سینما، در مقام پاسخ‌گویی به این موضوعاتی که متأسفانه به نظر می‌رسد نویسندگان و گویندگان آن از جاده انصاف خارج شده‌اند، برنمی‌آمدیم.
هم‌چنان بر خود فرض می‌دانیم که تمامی ناظران را به تقوای الهی دعوت کنیم و رفتاری جوانمردانه را که شارع مقدس و معصومین(علیهم‌السلام) به آن سفارش نموده‌اند، سرلوحه کردارهای خویش قرار دهیم.
جدالِ اَحسن، آدابی دارد که امید است خداوند، توفیق استفاده بهینه و مؤمنانه‌ی آن را برای مقربان خود فراهم نماید؛ چرا که خود امر فرموده: «وَاصْبِرْ عَلی ما یَقولون وَاهْجرهُم هَجراً جَمیلاً» بر سخنان صبر پیشه کردن و دوری گزیدن جمیل از اغیار را سُرمه قلب و چشمان کرده، توجه مخاطبان بیداردل را به نکات ذیل جلب می‌نماییم؛
1. در دوره مدیریت سه ساله آقای عباسیان با توجه به مأموریت‌های تعریف شده از سوی ریاست محترم سازمان سینمایی و استراتژی مؤسسه رسانه‌های تصویری درخصوص استانداردسازی و عرضه کیفی آثار سینمایی، بسیاری از فیلم‌های شاخص سینمایی توانست ضمن فرهنگ‌سازی، ذائقه مخاطبان ایرانی خصوصاً خانواده‌ها را ارتقا بخشد که اشاره به برخی از این آثار و سازندگان فرهیخته آن خارج از لطف نخواهد بود.
امتیاز پخش داخلی فیلم‌ها: اینجا بدون من، ملک سلیمان، آلزایمر، زندگی با چشمان بسته، استشهادی برای خدا، آفتاب مهتاب زمین، دهلیز، یک سطر واقعیت، پله آخر، تلفن همراه رئیس‌جمهور، دیگری، کلاس هنرپیشگی، صبح روز هفتم، نغمه‌های محمدی، شکارچی شنبه، مرگ کسب و کار من است، مرهم، آدمکش، دختر پدر دختر، آخرین ملکه زمین، آل، ابلیس، انعکاس، انتهای زمین، ایستگاه بهشت، باد در علفزار می‌پیچد، برف روی شیروانی داغ، پرواز بادبادک‌ها، خاک و آتش، رویای سینما، زندگی خصوصی آقا و خانم میم، سنجاقک‌های برکه سبز، شاخه‌های بید، شاعر زباله‌ها، شاید فردا، شهر عسلی، طلوع خورشید، غریب آشنا، گلچهره، محافظ، مقاومت، مهارنشده، و آسمان آبی، پیمان، خانواده ارنست، و اینک بهشت، یکی از ما دو نفر، ندارها.
امتیاز پخش بین‌المللی فیلم‌های: به نام پدر، تقاطع، خوابم می‌آد، در میان ابرها، دعوت، راز دشت تاران، رباعیات خیام، روز سوم، زیباتر از زندگی، سفر به شرق، غیرمنتظره، قرنطینه، کاغذ خروس‌نشان، کیفر، ماجراهای اینترنتی، ملاقات، من و زیبا، من همسرش هستم، پرواز بادبادک‌ها، پسر آدم دختر حوا، تینار، چتر سبز، یوسف پیامبر(ع)، یکی می‌خواد باهات حرف بزنه، آقایوسف.
ارائه فیلم‌های فاخر سینمای بعد از انقلاب اسلامی در قالب بسته‌های فرهنگی همچون «پلاک (مجموعه آثار ابراهیم حاتمی‌کیا)» و «سه نسل از سینماگران ایران»، تهیه بسته‌های فرهنگی کارگردانان شاخص سینمای ایران از جمله مسعود کیمیایی، کیومرث پوراحمد، مرحوم رسول ملاقلی‌پور که به زودی رونمایی خواهد شد، از دیگر عناوینی است که کارنامه آقای عباسیان را درخشان‌تر از قبل می‌سازد.
بدیهی است مؤسسه رسانه‌های تصویری در دوره سه ساله مدیریت آقای عباسیان با تکیه و تأکید بر حمایت از بخش خصوصی _ که از ضرورت‌های تولید محسوب می‌شود_ اقدام به خرید 148 حقوق نمایش خانگی، خرید 4 حقوق نمایش تلویزیونی و همچنین خرید 38 حقوق بین‌المللی نموده است.
2. اگر بپذیریم که سینمای نجیب ایران اسلامی و سینماگران محجوب آن، لیاقت حضور بیش از پیش در عرصه‌های بین‌المللی را به واسطه نمایش آثارشان دارند، مؤسسه رسانه‌های تصویری با برگزاری 16 هفته‌ فیلم از جمله در اکراین، دانمارک، اتریش، لهستان، روسیه، قطر، ایرلند، تانزانیا، آلمان، لیتوانی، تاجیکستان و شرکت در بازارهای مهم جهان (mipcom فرانسه، برلین، کن، سنگاپور، کره جنوبی، گوآ و بمبئی) آغازگر این حرکت فرهنگی محسوب می‌شود که این امرِ ضروری در این دوره در ابعاد وسیع‌ و آبرومندانه‌ جامه عمل به خود پوشید. حضور هنرمندان گرانقدر سینمای ایران از جمله احمد نجفی، علی معلم، شهریار بحرانی، حمید فرخ‌نژاد، بهرام توکلی، لادن مستوفی، مریلا زارعی، هانیه توسلی، محمدرضا فروتن،‌ مصطفی زمانی، الهام حمیدی، امین زندگانی، محمدرضا عرب، محمد احمدی، بیژن نوباوه، محمدهادی کریمی، محمد پیرهادی، مصطفی شایسته، افسانه بایگان، آتوسا قلمفرسایی، آنا نعمتی، علی سرتیپی، منوچهر هادی، پوریا پورسرخ، محمدحسین لطیفی و... در این رخدادهای فرهنگی، گواه دیگری است بر مشارکت همه‌جانبه فعالیت‌های مستمر هنری ایرانی در جوامع بین‌المللی.
3. در راستای تنویر افکار عمومی خصوصاً اهالی شریف سینما، توجه مخاطبان را به بند 13 و 14 ماده 6 اساسنامه مؤسسه رسانه‌های تصویری جلب می‌نماییم که حضور این مؤسسه را در تولید محصولات مشترک و غیرمشترک فیلم‌های سینمایی و همچنین برگزاری جشنواره‌های داخلی یا بین‌المللی مجاز شمرده و ورود به این عرصه‌ی خطیر را تصریح نموده است.
بدیهی است این امر نه‌تنها منافاتی با مجموعه فعالیت‌های دیگر نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی ندارد، بلکه به منظور حمایت از تولیدات گسترده سینمای ایران می‌تواند هم‌سو با دیگر مؤسسات، وظایف محوله را همان‌گونه که در دوره مدیریتی درخشان ایشان صورت گرفت انجام دهد.
تولید آثار مشترک سینمایی همچون قلاده‌های طلا، برلین منفی 7، بشارت به یک شهروند هزاره سوم، آفتاب مهتاب زمین و تولید 3 اثر مستند، برگزاری اولین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ویدئویی تهران و پشتیبانی مالی از سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و برگزاری سی و یکمین دوره آن، حمایت از دومین و سومین دوره‌ جشنواره بین‌المللی فیلم عمار، سومین دوره جشنواره بغداد منطبق با اساسنامه مؤسسه و براساس سیاست‌های سازمان سینمایی انجام گرفته است.
اشارات فوق صرفاً بیان گوشه‌ای از عملکردها و دست‌آوردهای مدیری است که همدوش همکاران خدوم خویش در مؤسسه رسانه‌های تصویری، طی حضور پربرکت خویش، انجام گرفته است. اگرچه ایشان و بقیه مدیران سازمان سینمایی کشور، تعهدات خدمتگزاری بی‌چشمداشت را تا آخرین دقایق حضور با عنایت به توانایی وجودی خود و اتکال به حضرت حق به انجام رسانده‌اند و چه‌بسا تحت هیچ شرایطی، رضایت خود را مبنی بر اعلام موارد مذکور، اعلام نداشته‌اند، لذا گزارش مختصر این امور صرفاً در پی ثبت تاریخی آن محسوب می‌گردد. آیندگان بدانند و مستحضر باشند که فرصت خدمت، اندک و رصدکنندگان عملکردها، بسیارند.
شهادت گزافی نخواهد بود اگر بگوییم محمدرضا عباسیان با استعانت از حضرت باریتعالی، سخن گرانسنگ کتاب او را که فرموده: «إنْ اُریدُ الّا الاصلاح مَااسْتَطعتُ، ما توفیقی إلّا بالله، علیه توکلتُ و إلَیْهِ اُنیب» سرلوحه کارهایش قرار داده بود.
خدایش توفیق دهاد و منت همکاری مجدد او را برای فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی فراهم نماید./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار