خوشبختانه کشور "سوریه‌" در خط مقدم مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستي قرار گرفته و ما هم از هیچ کمکی به آنان دریغ نمی‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران حاضر در دفتر "سیدمحمد حسینی‌" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار دوستانه‌ای میان وزیر ارشاد ایران با "دکتر لبانه مشوح‌" وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری عربی "سوریه‌" صورت گرفت که در آغاز این نشست "سیدمحمد حسینی‌" ضمن خوش‌آمدگویی به "لبانه‌ مشوح‌" و تیم همراه او در "تهران‌" گفت: امیدوارم دیدار ایشان در ایران مثمر‌ثمر واقع شود و آرزوی آرامش همیشگی برای مسئولان و مردم "سوریه‌" را از خداوند بزرگ خواستارم‌.
در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: روابط بین "ایران" و "سوریه‌" از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روبه‌رشد بوده است و خوشبختانه هر دو کشور و مردم آنان با هم ارتباط خوبی دارند.


نقش سوریه در هشت سال جنگ تحمیلی

"حسینی‌" افزود: کشور "سوریه‌" نقش بزرگی را در هشت سال جنگ تحمیلی ایران داشته و این کشور مانع از اجماع کشورهای عربی نیز شده است.
بنابراین گزارش؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی "سوریه‌" را کشوری بزرگ و مبارز دانست و گفت: "سوریه‌" را به عنوان کشوری که در خط مقدم مبارزه با صهیونیسم است می‌شناسم و مردم این کشور با وجود حملات اخیر صهیونیست هاي غاصب توانستند به خوبی با ظلم و جنایات آنان مقاومت کنند.

حمله صهیونیست‌هاي غاصب ‌را محکوم می‌کنیم

"حسینی‌" با اشاره به حملات اخیر كشورهاي معارض سوريه  ابراز داشت: حمله صهيونسيت‌هاي غاصب و دخالت کشورهای غربی و عربی را به شدت محکوم می‌کنیم و معتقدیم که باید مشکلات هر کشوری به خصوص "سوریه‌" را با گفتگو و مذاکره در داخل کشور "سوریه‌" را بدون اعمال فشارهای کشورهای منطقه و غربی را حل کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اظهار تاسف از خسارات به وجود آمده در کشور "سوریه‌" گفت:  اظهار تاسف می‌کنیم از خسارات و جساراتی‌ که به مرقد مطهر‌ "حجر‌بن‌عدی" شد و بیشترین تاسف من از بابت بی‌توجهی جوامع جهانی مثل "یونسکو‌" است که انتظار برخورد جدی‌تری را در این خصوص از آنها داشتیم.

خواهان روابط بهتر کمیته دوستی "ایران‌" و "سوریه‌" هستیم

بنابراین گزارش "سید محمدحسینی‌" با اشاره به رشد و توسعه دانشگاهها در دمشق اظهار داشت: امیدورام‌ آرامش و شرایط همکاریهای رسانه‌ای و دانشگاهی میان کشور ما و "سوریه‌" بیشتر برقرار شود و زبان فارسی که در دانشگاه "دمشق‌" از جایگاهی خاصی برخوردار است در میان دانشجویان و مردم به رشد و توسعه بیشتری ادامه داشته باشد.

حضور سفیر فرهنگ و هنر "سوریه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب

در ادامه این نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن یادآوری حضور سفرای ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، تصریح کرد: خوشبختانه حضور اهالی فرهنگ و هنر "سوریه‌" در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بسیار چشمگیر بود و امیدوارم ارتباط بین هنرمندان، شاعران و نخبگان در کشور "سوریه‌" با ما بیشتر شود.

اعزام تیم 120 نفره در "لبنان‌"

"حسینی‌" در خصوص اعزام یک تیم 120 نفره به "لبنان‌" اظهار داشت: یک هیات 120 نفره را به لبنان اعزام کرده‌ایم و در کناره آن یک گروه را برای ساخت فیلمهای مشترک میان "سوریه‌" و "ایران‌" را به این کشور فرستاده‌ایم.


ساخت فیلم سینمایی 22 روز ادامه دارد

بنابراین گزارش؛ وزير ارشاد در ادامه افزود: بعد از ساخت فیلم سینمایی "33 روز‌" اکنون فیلم سینمایی "22روز" را در دفاع از مردم فلسطین را آغاز کرده‌ایم تا آن را به نمایش عموم بگذاریم.

مقام معظم رهبری نهایت عنایت را به مردم "سوریه‌" دارند


همچنین در ادامه این دیدار "دکتر لبانه‌ مشوح‌" وزیر فرهنگ جمهوری عربی سوریه ضمن تشکر از حمایتهای رهبر معظم انقلاب اسلامیگفت: از رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران بسیار سپاسگزارم زيرا ایشان همیشه به خوبی از مردم "سوریه‌" حمایت می‌کنند و نیز از حمایتهای "سید محمد حسینی‌" نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نهایت تشکر را دارم.

توطئه جهانی بر علیه مردم "سوریه‌"

"دکتر لبانه‌ مشوح‌" با توجه به حملات اخیر صهیونیست‌ها به "سوریه‌" تصریح کرد: به دلیل بلاهای‌ زیادی که بر سر مردم "سوریه‌" آمده است بیشتر کشورها نیز با حمایت صهیونیست‌ها دست به یک توطئه جهانی بر علیه ما زده‌اند ولی ما تمام نیرو و قوای خود همه چیز را به حالت اول باز گردانده‌ایم.

"سوریه‌" محور اصلی مقاومت در منطقه

در ادامه این دیدار "مشوح‌" افزود: "سوریه‌" محور اصلی مقاومت در منطقه است باید بگویم بحران فعلی "سوریه‌" به دلیل مطالبات دموکراسی نبوده است در حالی که "سوریه‌" تدوین قانون اساسی را انجام داده است.

حمله آخر رژيم صهيونيستي غاصب به "سوریه‌"

بنابراین گزارش "لبانه‌ مشوح‌" ضمن محکوم کردن رژيم صهيونيست گفت: حمله آخر رژيم غاصب اسرائيل را به مناطق مختلف "سوریه‌" را محکوم می‌کنیم و آن را بزرگترین دلیل توطئه جهانی علیه خود می دانیم ولی در کنار همه این اتفاقات باید از دولت جمهوری اسلامی ایران و حمایتهای آن تشکر کنیم.


گفتگو تنها راه حل بحران "سوریه‌"

وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری عربی "سوریه‌" ادامه داد: معتقدم تنها راه حل بحران سوریه گفتگو بین مردم این کشور زیر چتر منافع ملی و بدون دخالت کشورها است.

حمله به مرقد "حجربن‌ عدی‌" هیچ توجیهی ندارد

وی با اشاره به حمله به "مرقد حجربن‌عدی" تصریح کرد: حمله اخیر رژيم صهيونيستي را به مرقد "حجر بن عدی‌" را محکوم می‌کنیم و این کار هیچ‌گونه توجیه موجهی‌ ندارد.

سرقت آثار باستانی را تکذیب می‌کنم

"لبانه‌ مشوح‌" ضمن تکذیب سرقت آثار باستانی "سوریه‌" اظهار داشت: سرقت آثار باستانی "سوریه‌" را تکذیب می‌کنم و باید بگویم که مسئولان ما به شدت از اماکن تاریخی محافظت می‌کنند و بسیاری از موزه ها نیز در دست تعمیم است.

همکاری سازمانهای فرهنگی "سوریه‌" و جهان

وی ادامه داد: ما همکاریهای خوبی با سازمانهای فرهنگی غیردولتی و جهان و به خصوص با سازمان "یونسکو‌" داشته‌ایم و از آنان که ما را حمایت کردند تشکر می‌کنم.

دولت جمهوری اسلامی ایران برادر خوب ما است

بنابراین گزارش  "لبانه‌ مشوح‌" دولت جمهوری اسلامی ایران را برادر کشور سوریه دانست و افزود‌: امیدوارم‌ جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور دولت و برادر مثل همیشه از ما حمایت کند و رابطه فرهنگی دو کشور پیش از پیش گسترش یابد و خوشبختانه زبان فارسی در دانشکده علوم انسانی دمشق روبه رشد است.
وی تصریح کرد: گروهی از نخبگان ایرانی سفری را به لبنان داشته‌اند و گله‌مندم چرا به کشور "سوریه‌" نیامده‌اند چون این کشور در حال حاضر امن است.

تاسیس مرکز مشترک تولید فیلمهای ایرانی با سوریه

بنابراین گزارش؛ وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری عربی "سوريه" ضمن تاکید بر تولید فیلمهای مشترک میان دو کشور افزود: در پایان استقبال ویژه ای از تاسیس مرکز مشترک تولید فیلمهای بین هر کشور می کنم و امیدوارم صدای ما نیز به گوش جهانیان برسد.

برگزاری هفته فرهنگی عربی در تهران

وی ضمن اشاره به  برگزاری هفته فرهنگی در تهران تصریح کرد: مفتخریم‌ ‌اگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه برگزاری هفته فرهنگی عربی مردم "سوریه‌" را در تهران بدهند.
در ادامه این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما آمادگی برگزاری هفته فرهنگی "سوریه‌" در تهران را می‌پذیریم و آماده حضور تیم فرهنگی "سوریه‌" نیز هستیم.
در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سفر نخبگان به "سوریه" اظهار داشت: فکر می‌کنم امروز نخبگان به کشور باز گردند ولی با توجه به شرایط دوستانه پیش‌آمده به طور قطع در سفر بعدی آنان نیز به سوریه خواهند آمد.

برگزاری همایش بین‌المللی سوریه در تهران

در ادامه این دیدار دکتر "عدنان‌ محمود‌"  سفیر سوریه در ایران گفت: از "آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای" بسیار ممنون هستم که از مردم و دولت "سوریه‌" حمایتهای لازم را انجام می دهند.
وی تصریح کرد: فردا 8 خرداد همایش بین‌المللی "سوریه‌" در تهران برگزار می شود و امیدوارم مورد توجه مردم تهران قرار  گیرد.


امیدوارم رئیس‌جمهور جدید بیشتر به ما توجه کند

در ادامه دکتر "عدنان‌ محمو‌د" خاطر نشان کرد: امیدوارم در سال حماسه سیاسی حماسه اقتصادی رئیس‌جمهور بیشتر به ما توجه کند.
بنابراین گزارش؛ در پایان دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزیر فرهنگ جمهوری عربی "سوریه‌" این هیات همراه از موزه واقع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار داشتند و در آنجا با اصحاب رسانه به گفتگو نشستند و خوشحال بودند که روز خوبی را در کنار مردم ایران داشته‌اند.

گزارش از: الهه علیزاده


برچسب ها: حسینی ، وزیر ، فرهنگ ، ارشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار