كتاب رباعی سرای جوان ایلامی رونمایی شد

با حضور جمعی از اعضای كانون شعر فارسی ازاولین دفتر شعری محمد مرادی نصاری رباعی سرای جوان ایلامی رونمایی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، جلیل صفربیگی با اشاره به اینكه در دهه اخیر رباعی با اقبال عمومی مواجه شده است و این امر پیامدهای مثبت و منفی به دنبال داشته است، گفت: متاسفانه برخی از شاعران به واسطه ناتوانی در بیان مضمون و سرودن شعر در دیگر قالب های كلاسیك، رو به قالب رباعی آورده اند و این امر روز به روز در حال گسترش است.
صاحب كتاب «نت های تنهایی» بیان كرد: امكان دارد از خیام فقط رباعی هایش به دست ما رسیده باشد، اما شاید وی در دیگر قالب ها هم سروده هایی داشته است، با این همه خیام را به رباعی هایش می شناسند كه در این عرصه «قله» محسوب می شود.
شاعر «اونویسی» و «سونات بلوط» افزود: از سویی رباعی توانسته است به خوبی در دل مردم جای بگیرد و حتی پیامك به رونق رباعی كمك كرده است، این مسئله نشان دهنده ظرفیت رباعی در فضای جامعه امروز است.
جلیل صفربیگی اظهار كرد: موج رباعی باعث شده تا سالانه حداقل 15 جلد مجموعه رباعی در كشور چاپ و منتشر شود و این امر از پیامدهای مثبت موج رباعی است.
وی ادامه داد: دلیل گرایش به رباعی ذات كوتاه پسند مردمان محلی و بومی هرنقطه از ایران است، به طور مثال در آغاز، شعر فارسی و یا حتی لیكو در سیستان و كرمانج در نقاط كردنشین، سه سطر بوده است و این مسئله به نازك اندیشی ایرانی ها باز می گردد.
صفربیگی ادامه داد: رباعی در ادبیات فارسی در چند دوره فراز و فرودهایی داشته است، در دوره خیام عده زیادی از حكما و فیلسوفان رباعی گفتند اما در سایه خیام محو شدند، تا اینكه رباعی 3 الی 4 قرن به محاق رفت.
وی اضافه كرد: در دوره سبك هندی، سحابی 6 هزار و بیدل 4800 رباعی گفته اند و 150 نفر از شاعران این دوره هر كدام حدود 300 الی 500 رباعی سروده اند، از این رو رباعی بار دیگر طروات خود را به دست آورد.
پدید آورنده «الیمایس» بیان كرد: بعد از دوره هندی تا دوره نیمایی رباعی دیگر نشاط و پویایی خود را نداشت و در دوره معاصر بود كه رفته رفته گرایش به این قالب بیشتر شد. می توان رباعی های منصور اوجی در اواخردهه 40 را مثال زد، بعد از انقلاب هم سرایش رباعی حماسی در دوره جنگ، توسط افرادی چون سید حسن حسینی، محمدرضا سهرابی نژاد، قیصر امین پور، وحید امیری و.... صورت گرفت.
صفربیگی در پایان گفت: یكی از راهكارهای موفقیت در این قالب، فاصله گرفتن از دوره خیام است، از این رو باید برای گفتن یك رباعی از لوازم مدرنی همچون سینما و رمان استفاده كنیم.
یادآور می شود "نواختن ویولن با اره" اولین دفتر شعری محمد مرادی نصاری است كه در قالب رباعی و از سوی انتشارات نصیرا منتشر می شود./ص
برچسب ها: کانون ، شعر ، فارسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار