شهرکرد/

پسماندهای پلاستیکی معضل کره خاکی

یکی سر ظهری با بلندگو داد می زد، نان خشک، خرده نان، پلاستیک شکسته ها را خریداریم و راست می گفت چرا که سر حرفش هم ایستاده بود.

چه خوب، حالا که کسی پیدا شده و به فکر خریدن موادی پلاستیکی دسته دوم است و تازه بابت آن هم پول می دهد.
اما چه فایده، خرید مواد دسته دوم پلاستیکی هم، همه جوره امکان پذیر نیست و این بابا که سر ظهری با بلند گو داد می زد، تنها مواد پلاستیکی را خریداری می کند که قابل بازیافت باشد.
در طول روز هزاران نفر پسماندهای پلاستیکی خود را یا در سطل زباله می اندازند و یا آن را در کنار جو و نهرهای شهری و روستایی رها می کنند.
مواد پلاستیکی نظیر: بطرهای نوشابه یا نوشیدنی های مانند بطری های آب، اگر چه رنگ شفاف و زلالی دارد اما پسماندهای آن در برخی موارد به سختی قابل بازیافت است.
زمانی کره ای ها، اقدام به تولید مواد پلاستیکی می کردند که نام یانگسو را یدک می کشید، همان نامی که مردم نخستین بار آن را در سریال امپراتوری دریا شنیده بودند.
استفاده از این برند اقتصادی حدود سه دهه در شرق آسیا مرسوم بود تا آن که برند
YANGXU سر از چین در آورد و چینی ها این بار با این برند معروف صنایع پتروشیمی اقدام به تولید نایلونی با این اسم کردند که در بیشتر کشورها مشتری داشت.
 با تولید گسترده مواد پلاستیکی به ویژه بطری های یکبار مصرف در جهان، برخی از کشورها به این فکر افتادند که برای مشکل پسماندهای این ظروف نیز چاره اندیشی کنند.
در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا و حتی چین و کره استفاده از پلاستیک و ظروف یکبار مصرف و بطری های  PATبه شدت کاهش یافته و برای حذف این مواد پلاستیکی از زندگی مردم آیین نامه ها و دستورالعمل هایی را در دستور کار قرار داده اند.
این کشورها مردم را موظف به استفاده از پاکت های کاغذی به جای نایلون و پلاستیک و محصولات گیاهی حاصل از ترایخته (ترنس ژن) به جای بطری های پلاستیکی کرده اند.
یکی از کارشناسان جامعه شناسی زیست محیطی می گوید: حذف مواد پلاستیکی در کشورهای توسعه یافته دو هدف دارد، یکی حفظ محیط زیست و توجه به این عنصر مهم حیاتی و دیگر کاهش وابستگی به مواد نفتی و پتروشیمی برای تولید این مواد است.
نسیم فیروزی افزود: استفاده از مواد پلاستیکی درجه یک امر مطلوب است  به شرطی که پسماندهای آن به طبیعت خسارت وارد نکند.
وی اظهار داشت: ظروف یکبار مصرف به ویژه بطری های گیاهی می تواند جایگزین مناسبی برای بطری های پلاستیکی باشد.
فیروزی گفت: اگر چه مواد پلاستیکی سبک است، انرژی کمتری برای حمل و انتقال آنها مصرف می شود ولی دفع آنها در محل های دفن زمینی گزینه خوبی نیست.
یکی از متخصصان بیوتکنولوژی محیط زیست معتقد است: با سوزاندن یک بطری نوشابه خانواده،   57ماده شیمیایی از آن در هوا آزاد می شود و این در حالی است که تحقیقات نشان می دهد تقریبا   16درصد وزن زباله ها پلاستیک است، که حدود   35تا  40 درصد از حجم زباله را به خود اختصاص داده است.
پریسا دست پروردر سفر به شهرکرد افزود: زمانی که مواد پلاستیکی در هوای باز و آزاد و یا حتی در محل دفن زباله ها ریخته می شود، صدها سال طول می کشد تا تجزیه شود.
وی اظهار داشت: بطری های پلاستیکی از لحاظ انرژی، بسیار با صرفه تر از سایر بطری هاست و انرژی خیلی کمتری برای ساخت یک بطری پلاستیکی نسبت به ساخت بطری شیشه ای مصرف می شود به همین دلیل تولید کنندگان نوشیدنی ها ترجیح می دهند از صنایع پلاستیکی در بسته بندی استفاده کنند.
دست پرور تصریح کرد: بازیافت و زباله سوزی دو روش دارد که کاربری این روشها، موجب بازپس گیری برخی ارزش های پلاستیک می شود و بازیافت، موجب بازیابی موادخام می شود و می تواند در ساخت دوباره اقلام پلاستیکی به کار آید.
این متخصص بیوتکنولوژی محیط زیست یادآور شد: زباله سوزی موجب بازیابی انرژی شیمیایی می شود که می تواند به منظور تولید بخار و الکتریسته به کار رود اما در صورتی که دفن زمینی پلاستیک انجام شود، هیچکدام از این مزایا را دربر ندارد.
وی گفت: افزون بر این ، دفن بهداشتی پلاستیک به معنی دفن همیشگی است چرا که این نوع پسماند تجزیه نمی شود.
استفاده از مواد پلاستیکی ساخته شده از محصول سیب زمینی جایگرین مناسبی برای استفاده از یطری های یکبار مصرف است./س
برچسب ها: پسماند ، پلاستیکی ، معضل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.