امروز در تاریخ؛

از تولد امام حسین (ع) تا روز پاسدار

ولادت امام حسین (ع)، روز پاسدار، ورود امام حسین (ع) به مکهٔ منوره، روز ملی فدراسیون روسیه و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 22 خرداد 1392 خورشیدی برابر با 3 شعبان 1434 هجری و 12 ژوئن 2013 میلادی  است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

ولادت امام حسین (ع)(4 ق)
سید جوانان اهل بهشت، ریحانهٔ باغ رسالت، یکی از دو گوشوارهٔ عرش خدا، خامس آل عبا، سرور آزادگان جهان، حضرت امام حسین (ع) در سوم شعبانِ سال چهارم هجری در مدینهٔ منو ره به دنیا آمد. ابوعبداللَّه، کنیه و سید شباب اهل الجنه، سبط النبی، مبارک و سیدالشهدا از القاب آن حضرت می‌باشند. اخبار و احادیث گوناگون در فضایل و مناقب آن بزرگوار از شیعه و سنی فوق تواتر است.

نام آن حضرت، زینت بخشِ تاریخ انسانیت و قیام او سرخط و الگوی قیام‌ها و نهضت‌های جهان است. آموزشگاه فداکاری را او یگانه آموزگار است و دانشگاه شهامت و شهادت را او یکتا استاد. پیامبر اکرم دربارهٔ نوادهٔ گرامی خویش فرموده است: حسین را در دل‌های مؤمنان، محبتی ژرف و پنهان است و او دری از درهای بهشت می‌باشد. سوگند به آن که جانم به دست اوست که حسین در آسمان‌ها، بیش از روی زمین به عظمت یاد می‌شود و او زیور آسمان و زمین است.

درگذشت عالم مبارز آیت‌اللّه «میرزا کاظم دینوری» (1374 ش)
آیت‌اللَّه حاج میرزا کاظم دینوری در سال 1281 ش (1320 ق) در خاندانی که همگی از علمای مبارز و مراجع تبریز و از علمای بزرگ آذربایجان بودند به دنیا آمد. وی پس از فراگیری مقدمات علوم، به نجف اشرف رفت و از محضر آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی، آقاضیاءالدین‌عراقی، میرزای نائینی و محمد حسین غر وی اصفهانی و دیگران استفاده نموده و به مدارج بالای علمی دست یافت. آیت‌اللَّه دینوری سپس به وطن مراجعت کرد و به انجام وظائف دینی، اقامه جماعت و تدریس و ترویج دین پرداخت. از آثار ایشان می‌توان به تقریرات درس فقه و اصولِ استادان خویش و نیز رساله توضیح الم سائل اشاره کرد. سرانجام آن مرد بزرگ پس از عمری تلاش در راه اعلای کلمه توحید در 23 خرداد 1374 ش برابر با 14 محرم 1416 قدر 93 سالگی بدرود حیات گفت و در تبریز به خاک سپرده شد.

شهادت برادر «رسول منتظری» دیپلمات ایرانی در بوسنی و هرزگوین (1372 ش)
برادر (مجید) رسول منتظری، دیپلمات ایرانی شاغل در سفارت ایران در زاگرب، پایتخت کرواسی، در حین انجام وظیفه به عنوان مسؤول کمک‌های ارسالی کشورمان به جمهوری بوسنی و هرزگوین توسط شبه نظامیان کروات به شهادت رسید. سفیر کرواسی در تهران، پس از شهادت آقای رسول منتظری، ضمن ابراز تأسف خود و دولت متبوعش از این حادثه، آمادگی کشورش را برای مجازات عاملان این جنایت و جلوگیری از تکرار این وقایع اعلام کرد.

رحلت عالم بزرگوار آیت‌اللّه شیخ «علی مشکات» (1369 ش)
آیت‌اللَّه شیخ علی مشکات سدهٔ اصفهانی در حدود سال 1280 ش (1319 ق) در قریه خو زان اصفهان به دنیا آمد. وی پس از فراگیری مقدمات و سطوح در حوزه علمیه اصفهان، به قم رفت و از محضر حضرات آیات شیخ عبدالکریم حائری یزدی، سید محمد حجت کوه کمرهای و سید محمد تقی خوانساری استفاده برد. آیت‌اللَّه مشکات سپس راهی نجف اشرف شد و پس از بهره‌گیری از دروس آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاءالدین عراقی و شیخ محمد حسین غر وی اصفهانی، خود عهده‌دار تدریس فقه و اصول گردید. وی سپس به اصفهان بازگشت در مدرسه چهارباغ و صدر به تدریس سطوح عالی و اقامه جماعت پرداخت. حاشیه بر کفایة الاصول، تقریرات دروس حضرات آیات حائری یزدی، آقا ضیاءالدین عراقی و سید ابوالحسن اصفهانی، از جمله آثار علمی وی می‌باشند. آیت‌اللَّه علی مشکات سرانجام در بیست و دوم خرداد ماه 1369 ش برابر با سیزدهم ذی‌قعده 1415 قدر 89 سالگی دار فانی را وداع گفت و به سرای جاوید شتافت.

ارتحال عالم مجاهد و فقیه جلیل آیت‌اللّه «مجدالدین محلاّتی» (1378 ش)
آیت‌اللّه شیخ مجدالدین محلاتی، در سال 1305 ش (1345 ق) در نجف اشرف به دنیا آمد. وی در کودکی به همراه پدر به شیراز رفت و پس از فراگیری ادبیات و سطوح اولیه نزد والدش و همزمان، تحصیل علوم جدید و اخذ لیسانس در رشته حقوق، در 1325 ش، وارد حوزه علمیه قم شد. وی در سال 1337 شبه همراه عده‌ای از افاضل حوزه، مجله دینی مکتب اسلام را بنیان نهاد و مقالاتی در حقوق اسلامی و تطبیق آن با حقوق ملل، نگاشت. آیت‌اللَّه محلاتی در جریان انقلاب اسلامی و قیام 15 خرداد، به همراه پدرش دستگیر و چند ماه زندانی شد.
وی پس از آزادی در کنار پدرش رهبری مبارزات مردم و علمای استان فارس را بر عهده داشت و در این راستا در سال 1351 شبه شهرهای ایرانشهر، زاهدان و یزد به مدت 14 ماه در تبعید به سر برد. آیت‌اللَّه محلاتی بارها به کشورهای اروپایی و آمریکا سفر کرد و با بیان شیوا و منطق زیبایش، مردم را با مبانی اسلام آشنا ساخت و آثار خیری از خود به یادگار نهاد. سرانجام این عالم مجاهد پس از 73 سال زندگی پربرکت، در روز 22 خرداد 1378 ش بدرود حیات گفت و پس از تشییعی باشکوه، در مدرسه ولی عصر (عج) که از یادگارهای وی در شیراز بود، به خاک سپرده شد.

تولد عارف شهیر میرزا «محمدحسن اصفهانی» معروف به «صفی علی شاه» (1251 ق)
حاج میرزا محمد حسن بن محمد باقر اصفهانی معروف به صفی علی شاه از اکابر عرفای قرن سیزدهم، متولد اصفهان بود. وی در خردسالی به یزد رفت و تحصیلات اولیه را در آن شهر به پایان رسانید، سپس از راه هندوستان عازم مکه شد. در این مسافرت‌ها اصول و قواعد فقه و سیر و سلوک را که اخذ آن‌ها منجر به خدمت مشایخ طریقت و قبول ارادت است به دست آورد و در پایان عمر خویش، در تهران اقامت گزید. از وی چندین اثر علمی باقی مانده است که زُبدَةُ الاَسرار، بَحرُ الحَقایق و تفسیر قرآن به نظم و... از آن جمله‌اند. صفی علی شاه در 24 ذی‌قعدهٔ 1316 قدر 65 سالگی در تهران درگذشت و در خانقاهِ خود به خاک سپرده شد.

روز پاسدار
در جمهوری اسلامی ایران، سوّم شعبان، سالروز ولادت باسعادت امام حسین (ع)، به عنوان روز پاسدار، نام‌گذاری شده است.

پاسداران انقلاب اسلامی در ایران با تأسّی به شجاعت، مردانگی، استواری، ایمان و فضایل اخلاقی امام حسین (ع)، در راه حفظ آرمان‌های والای اسلام و انقلاب اسلامی و نیز حراست از تمامیّت ارضی جمهوری اسلامی، صحنه‌هایی فراموش نشدنی و حماسه‌هایی با شکوه آفریدند و خود، سرمشق جوانانِ مؤمن و آزادی‌خواه جهان شدند.

ورود امام حسین (ع) به مکهٔ منوره (60 ق)
چون معاویه در نیمهٔ رجب سال شصت هجری از دنیا رفت، برخلاف مفاد قرارداد صلح با امام حسن (ع)، یزید را به جای خویش نصب کرد و اُمرای یزید در سرزمین‌های اسلامی از مردم برای او بیعت می‌گرفتند. یزید به والی خود در مدینه دستور داد تا از بزرگان این شهر به ویژه امام حسین (ع) بیعت بگیرد گر نه آنان را به قتل برساند. امام حسین (ع) پس از آگاهی از موضوع، به اتفاق افراد خانواده، برادران و برادرزادگان خود از مدینه خارج شد و به سوی مکه حرکت کرد. آن حضرت در اواخر ماه رجب سال شصت از مدینه بیرون آمد و در سوم شعبان وارد مکه گردید. این اقامت تا ماه ذی‌حجه ادامه یافت و امام در آن تاریخ، راهی عراق گردید.

تولد آیت‌اللّه «سید حسین خادمی» رییس حوزهٔ علمیهٔ اصفهان (1319 ق)
آیت‌اللَّه حسین خادمی پس از طی دروس مقدماتی در اصفهان، برای ادامهٔ تحصیلات خود راهی حوزهٔ علمیهٔ نجف اشرف گردید و با بهره‌گیری از اساتید بزرگ نجف، به درجهٔ اجتهاد نا یل آمد. آیت‌اللّه خادمی سپس به اصفهان بازگشت و علاوه بر تدریس و تا لیف، در عرصهٔ سیاست نیز حضوری فعال داشت. ایشان از مخالفان سیاست‌های ضد دینی رضاخان بود و در مبارزات ملی شدن صنعت نفت شرکت کرد. با اوج‌گیری و گسترش مبارزات حضرت امام خمینی، برای تحقق نظام اسلامی در ایران، بر فعالیت‌های سیاسی و انقلابی خود افزود و در این راه، تلاشی فراوان از خود نشان داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به نمایندگی از مردم استان اصفهان به مجلس خبرگان رهبری راه یافت و چند سالی نیز ریاست حوزهٔ علمیهٔ اصفهان را بر عهده گرفت. رهبر سعادت یا دین محمد (ص) از آثار ایشان است. وفات این روحانی مجاهد برابر با بیستم اسفندماه 1363 ش در 86 سالگی در اصفهان واقع شد.

تصرف سرزمین «شیلی» توسط استعمارگران اسپانیایی (1540 م)
تا اوایل قرن شانزدهم، شیلی محل سکونت اقوام گوناگونی بود که شغل اصلی آنها ماهیگیری بود. در سال 1536 م کشورگشایان استعمار اسپانیا به همراه 500 سرباز اسپانیایی و 15 هزار سرباز بومی اجیر شده با هدف تصرف شیلی راهی این منطقه شدند؛ اما پس از حدود 2500 کیلومتر پیشروی در خاک شیلی، از شورش در لیما پایتخت پرو، دیگر مستعمره خود مطلع گردیدند. اسپانیا در این تهاجم از یک سو تلفات بسیاری داد و از سوی دیگر فرمانده مهاجمان اسپانیایی نیز در راه بازگشت کشته شد؛ اما در مرحله‌ای دیگر در 12 ژوئن 1540 اسپانیا موفق به تصرف شیلی گردیدید. حضور اسپانیا در شیلی تا 18 سپتامبر 1810 م به طول انجامید. گرچه در این میان طرفداران ادامه سلطه اسپانیا تا سال 1818 مقاومت کردند. شکست نهایی اسپانیا در این کشور مرهون حرکت «خوزه سن مارتین» سردار آرژانیتی است که به کمک آزادی‌خواهان و استقلال‌طلبان شیلی توانست این کشور را رهایی بخشد.

روز ملی «فیلیپین»
فیلیپین، کشوری است به صورت مجمع‌الجزایر در شرق آسیا که از جمعیت 76 میلیون نفری آن، اکثریت آنان را، مسیحیان تشکیل می‌دهند. مسلمانان نیز دارای جمعیت زیادی در این کشور به ویژه در منطقه جنوب می‌باشند. پیش‌بینی شده است جمعیت این کشور تا سال 2025 بیش از 108 میلیون نفر خواهد شد. پایتخت کشور فیلیپین مانیل و شهرهای مهم آن کالوکان، کوئزون سی تی و داوائو می‌باشد. سکنه فیلیپین به زبان فیلیپین و انگلیسی و اسپانیایی صحبت کرده و ملیت فیلیپینی نوین دارند. واحد پول این کشور آسیایی، پز و فیلیپین می‌باشد. روز 12 ژوئن روز اعلان استقلال از اسپانیا در سال 1898 روز ملی فیلیپین نام‌گذاری شده است. دولت فیلیپین با جنبش‌های اسلامی میانه خوبی نداشته و اسلام را یک تهدید بزرگ برای امنیت ملی قلمداد می‌نماید. در سال 1973 مجنگ خونینی در شهر «میندانائو» رخ داد که منجر به قتل عام تعدادی از مسلمانان شد که ساز ماندهٔ آن را گروه ضد اسلامی «ایلوکو» و «کلیسای کاتولیک» عهده‌دار بوده است. در میان مسلمانان نیز، بیگانگان در صدد ایجاد اختلاف و تفرقه می‌باشند. رژیم عربستان سعودی با تبلیغ از وهابیت و پشتیبانی از گروه‌های وهابی در حال مبارزه با شیعه و طرفداران انقلاب اسلامی است. شیعیان در فیلیپین معدود و محدود بوده و فعالیت‌های فرهنگی چشم‌گیری نمی‌توانند داشته باشند و حتی اهل سنت نیز به آنان اجازه فعالیت نمی‌دهند..

روز ملی فدراسیون روسیه
در 12 ژوئن 1991، اولین انتخابات آزاد ریاست جمهوری در فدراسیون روسیه برگزار شد و به دلیل اهمیت این انتخابات، این روز به عنوان روز ملی روسیه نامیده شد. در این انتخابات بوریس یلت سین به ریاست جمهوری انتخاب گردید. فدراسیون روسیه، بزرگ‌ترین جمهوری شوروی سابق، در آوریل 1990، قبل از فروپاشی شوروی اعلام کرده بود که از آن پس قوانین داخلی روسیه بر قوانین شوروی ارجحیت دارد و به این ترتیب، جز در روابط خارجی، مستقل از شوروی عمل می‌کند. روسیه با 17/075/400 کیلومتر مربع در شمال آسیا و شرق اروپا واقع شده است. این کشور وسیع‌ترین کشور جهان است. جمعیت آن قریب به 147 میلیون نفر بوده که کمتر از 20% آنها مسیحی بوده که عمدتاً ارتدوکس می‌باشند و حدود 10% مسلمان و بیش از 10% سایر ادیان.
در واقع بیش از 60% مردم روسیه معتقد به دینی رسمی نیستند. مردم روسیه به زبان روسی صحبت کرده و خط رایج در آنجا سی ریلی است. کشور روسیه از ملیت‌های مختلف از جمله روس که اکثریت دارد و نیز تاتار، اوکراینی و چچنی و... تشکیل شده است. واحد پول روسیه روبل و پایتخت آن مسکو می‌باشد. از شهرهای مهم آن سن پترزبورگ و نیژنی‌نووگورود می‌باشند. با توجه به رشد منفی جمعیت در این کشور، پیش‌بینی جمعیت آن تا سال 2025 بیش از 137 میلیون نفر خواهد بود. فدراسیون روسیه با نظام سیاسی جمهوری چند حزبی فدرال با دو مجلس قانون گزاری اداره می‌شود.

اولین آزمایش برای مهار و کار گیری انرژی حرارتی خورشید (1914 م)
در دوازدهم ژوئن 1914 م اولین آزمایش برای مهار و کار گیری انرژی حرارتی خورشید در ناحیه‌ای در حومه قاهره در مصر انجام شد.

مبتکر و مجری این طرح یک فیزیک دان آلمانی به نام شومان بود که توانست با تمرکز اشعه خورشید یک ماشین بخار را که 50 اسب بخار نیرو داشت به کار بی اندازد. این آزمایش، اساس موتورها و محرکه‌های آفتابی شد که امروزه در صنعت، کاربرد زیادی یافته‌اند.

برخی از رخدادهای امروز
• 1580: یک حکمران اسپانیایی آمریکای جنوبی شهر بوئنوس آی رس (پایتخت آرژانتین) را بناد نهاد.
• 1665: انگلیسی‌ها در جریان جنگ‌های خود با هلند بر سر مستعمرات، 12 ژوئن «نیوآمستردام» را در آمریکای شمالی با اعزام چند کشتی جنگی و تفنگدار از دست هلندی های مهاجر خارج ساخته و آن را به «نیویورک» تغییر نام دادند که این نام بر این شهر همچنان باقی مانده است.
• 1886: یک گردباد شدید در ایالت ویسکانسین آمریکا 119 تن را کشت و 146 نفر را زخمی ساخت.
• 1898: در جریان جنگ آمریکا با اسپانیا، «امیلی و آلینالدو» می هندوست فیلیپینی استقلال این سرزمین را که قرن‌ها مستعمره اسپانیا بود و نام پادشاه اسپانیا بر آن گذاشته شده است اعلام داشت. پس از شکست اسپانیا در جنگ با آمریکا، فیلیپین طبق قرارداد پاریس تا سال 1946 توسط آمریکا اداره می‌شد، ولی فیلیپینی‌ها روز 12 ژوئن را که امیلی و اعلام داشت، سالگشت استقلال خود می‌دانند و مراسم برگزار می‌کنند.
• 1964: یک دادگاه رژیم سفید پوستان جمهوری آفریقای جنوبی نلسون ماندلا را به حبس ابد محکوم کرد.
• 1972: سائول دیوید الینسکی Saul D. Alinsky نویسنده رادیکال در 63 سالگی درگذشت.
• 1990: 12 ژوئن روز ملی روسیه فدراتیو اعلام شد.
• 1991: یلت سین رئیس جمهور روسیه شد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.