اخلاق انتخاباتي در فرمايشات امام‌خميني(ره)

آقايان کانديداها و دوستان از هرگونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد، خودداری کنند

امام خميني (ره) در فرمايشات خود بارها به رعايت اخلاق انتخاباتي و تبليغات سالم تأکيد کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، انتخابات رياست‌جمهوري يكي از قواي سه‌گانه كشور يعني قوه مجريه را تثبيت کرده و مسئوليت بزرگ تدبير امور و اداره جامعه و سرزمين اسلامي را به آن خواهد سپرد.

اين مقطع حساس و حياتي بيداري مردم و حضور آزادانه آنان در صحنه انتخابات و سالم‌سازي شرايط و زمينه‌هاي لازم آن را واجب و ضروري مي‌کند به‌طوري که امام‌خميني (ره) تاکيدات زيادي بر تبليغات سالم و رعايت اخلاق انتخاباتي داشته‌اند که در متن زير گزيده‌اي از آنها آمده است. 

هيچ سابقه ندارد كه در دنيا هر جا شما بگرديد مردم به اين شور و شعف بروند براي راي دادن. اينقدر تبليغات مي‌كنند اين روساي جمهور وقتي كه مي‌خواهند انتخاب بشوند، اينقدر خرج مي‌كنند اينقدر تبليغات مي‌كنند. از يك ماه دو ماه قبل پول‌هاي گزاف خرج مي‌كنند و تبليغات زياد راست و دروغ تا اينكه يك عده مردم را جمع كنند و راي بدهند. اينجا اين مسائل نبود مساله اسلام بود.

از آقايان كانديداها و دوستان آنان انتظار دارم كه اخلاق اسلامي ـ انساني را در تبليغ براي خود، كانديداهاي خويش مراعات و از هرگونه انتقاد از طرف مقابل كه موجب اختلاف و هتك حرمت باشد خودداري نمايند كه براي پيشبرد مقصود ولو اسلامي باشد ارتكاب خلاف اخلاق و فرهنگ مطرود و از انگيزه‌هاي غيراسلامي است.

من بسيار مايل هستم گروه‌هايي كه متعهد و معتقد به جمهوري اسلامي و خدمتگزار به اسلام هستند در مبارزات انتخاباتي كمال آرامش را در تبليغ كانديداهاشان رعايت نمايند و نسبت به يكديگر تفاهم و صميميت و اخوت اسلامي داشته باشند و از تفرقه و كدورت شديدا احتراز كنند كه تفرقه و تشتت دوستان را نگران و دشمنان را كامياب مي‌كند و موجب تبليغات سو مي‌شود.

گاهي شنيده مي‌شود كه براي تبليغات انتخاباتي بعضي از كانديداها خداي نخواسته بعضي ديگر را تضعيف يا توهين مي‌كنند در رابطه با آن تذكر دهم كه امروز اين نحو مخالفت‌ها  از سوي كانديداها براي اسلام و جمهوري اسلامي فاجعه‌آميز است. اگر فرضا كسي در ديگري مناقشه دارد ابراز آن و اظهار در بين مردم هيچ مجوزي ندارد و حيثت و آبروي مومن در اسلام از بالاترين و والاترين مقام برخوردار است و هتك مومن چه رسد به مومن عالم از بزرگترين گناهان است و موجب سلب عدالت است.

اشخاصي هستند كه به جمهوري اسلامي هيچ اعتقاد ندارند، لكن به خاطر شكستن جمهوري اسلامي در تبليغات انتخاباتي مي‌خواهند شركت كنند. از باب اينكه مي‌خواهند شكست بدهند جمهوري اسلامي را، اشخاصي هستند كه به وسوسه اشخاص مومن را وادار مي‌كنند كه به طور حاد دخالت بكنند در اين امور.

ممكن است كه اگر اشخاص هوشمند تنبه ندهند و بيدار نشوند، انتخابات موجب اين بشود كه دو دستگي‌هاي زيادي ايجاد بشود و اين همان مساله مشروطه است . بايد مردم توجه كنند و خصوصا روحانيون مبارز تهران، مدرسين محترم قم، روحانيون مشهد و اصفهان همه جا توجه كنند كه مساله، مساله مشروطه نشود. 

مساله اين نشود كه يك دسته براي خاطر اينكه يك كانديدايي دارند ديگران را بكوبند آن دسته هم براي همين كانديداي خودشان اين را بكوبند اگر همه براي خدا هست با هم تفاهم كنيد. البته تبليغ هيچ مانعي ندارد لكن مثل مشروطه نشود آنطور نشود كه هر كدام ديگري را بكوبند و آني كه دشمن ما مي‌خواهد خطوط مختلفه را در انتخابات عملي كند.

شما همه مي‌خواهيد كه اسلام در اين مملكت تحقق پيدا كند. همه مي‌خواهيد كه اين جمهوري اسلامي ادامه پيدا بكند ادامه اين به اين است كه شما در مواردي كه مي‌بينيد كه دارند شياطين نقشه مي‌كشند و توطئه مي‌كنند تا شما را به جان هم بيندازند بنشينيد با هم و تفاهم كنيد و آن‌ها را مايوس كنيد. امروز دارند تهيه مي‌بينند مخالفين شما مخالفين جمهوري اسلامي كه براي انتخابات ايجاد نفاق كنند و اين يك خطري است براي كشور ما.

اگر احتمال بدهيم كه به واسطه تبليغات انتخاباتي ما،  اسلام و جمهوري اسلامي در خطر است بايد آنجور تبليغاتي كه خطرناك است دست از آن برداريم براي اينكه ضد اسلام است و گاهي با اسم اسلام يا با توهم اسلامي بودن يك اموري انجام مي‌گيرد كه برخلاف اسلام است.

آن كسي كه مي خواهد در انتخابات شركت كند و كانديد مي‌شود آن كسي كه كانديد مي‌کند كسي را، آن كسي كه فعاليت انتخاباتي مي‌كند، آن كسي كه تبليغ مي‌كند براي خودش يا براي غير اين آزمايش‌اش همانجاست.

تويي كه خودت را كانديد انتخابات كردي قدرت اين را داري كه براي كشورت درست خدمت بكني و قدرت خودت را بالاتر از ديگران مي‌داني، تويي كه ديگري را كانديد مي‌كني ديگران كه غير از اين هستند لايق نمي‌داني، اين را لايق‌تر و احسن مي‌داني‌. تويي كه فعاليت مي‌كني و تبليغ مي‌كني براي انتخابات تبليغ خودت را مي‌كني يا تبليغ براي اسلام مي‌كني اگر شما تبليغ براي خودت مي‌كني كه همان تبليغ براي شيطان است . و اگر تبليغ مي‌كني كه بروي خدمت بكني من چون مي‌توانم خدمت بكنم چرا كنار باشم بروم خدمت بكنم اين شخص چون لايق است چرا كنار باشد بيايد خدمت بكند اگر اينطور باشد اين براي خداست.

برادر خودش، عيال خودش اينها به نظرش خوب مي‌آيد و گاهي همين اگر صادر بشود از يك كس ديگري به نظرش بد مي‌آيد. اين براي همين است كه حب نفس اينجا پرده پوشيده است روي واقعيت و نمي‌تواند انسان تشخيص بدهد. بايد انسان توجه كند به اينكه آيا من كه مي‌خواهم يك كسي را انتخاب كنم اگر اين كس يك نفر ديگري از او بهتر بود لكن ارتباطي با من نداشت بلكه با من هم دلخوري داشت آيا او را كانديد مي‌كردم اگر او را هم كانديد  مي‌كرد معلوم مي‌شود كه اين براي خدا دارد كار مي‌كند كار به خودش ندارد و اگر اينطور نشد بداند كه مساله مساله شيطاني است نه مساله خدايي. و اين دقيق است و اين از آن اموري است كه بر انسان پوشيده مي‌ماند.

انتهای پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار