تجهیز ابتکاری تاکسی ون برای معلولان و جانبازان/ مبتکران اصفهانی منتظر قولهای مسئولان

مبتکران اصفهانی با ابداع یک بالابر مخصوص خودروی "ون" زمینه تسهیل در رفت و آمد 700 معلول جسمی و صدها جانباز شهر را فراهم آورده اند.


به گزارش خبرنگار گروهاستانها باشگاه خبرنگاران مناسب سازی شهر برای معولان و افرادی که از نظر جسمی و حرکتی برای تردد عادی در سطح شهر دچار مشکل هستند، به یکی از قدیمی ترین مطالبات این قشر تبدیل شده است و از سوی دیگر بی توجهی مسئولان شهری و دولتی سبب شده تا این قشر دیگر بدون هیچ چشم داشتی به ارائه راهکاری اصولی و علمی برای تسهیل در رفت و آمد این بخش از جامعه، خود به فکر راهی برای حضور پررنگ تر در جامعه باشند.

 از همین رو یکی از شرکت های حمل و نقل ویژه جانبازان، معلولان، آسیب دیدگان جسمی و حرکتی و نیز دانش آموزان استثنایی در شهر اصفهان ابتکاری جالب و در نوع خود بی نظیر را برای خدمت به این قشر ابداع کرده است.

شرکت صابران کوثر صفاهان با کمک گروه مبتکر و خلاقی که به قول یکی از اعضای این گروه همواره با صبر و بردباری پروژه های این شرکت را اجرایی می کنند، بالابری را بروی خودروهای عمومی ظراحی کرده اند که با استفاده از آن بروی خودروی سواری ون به راحتی جانبازان و معلولان شهر دیگر دغدغه و نگرانی برای رفت و آمد خود نخواهند داشت.

وقتی پای حرف های این گروه که اراده ای پولادین برای پیگیری طرح خود به رغم بی توجهی مسئولان نشستیم دریافتیم که عزمی واقعی و به زبان خودمانی تر دلسوزی ای نه از سر ترحم که از سر خدمت در نگاه و کلام این گروه برای طراحی و به ثمر نشستن این طرح ابتکاری وجود دارد.

رسول اخلاقی پور اولین فردی از این گروه بود که برای آشنایی با جزئیات این اختراع به سراغش رفتیم، در اتاقی که ما برای مصاحبه با این مرد به قول سهراب "بهتر از برگ درخت" رفتیم چند نفر دیگر از همکارانی از همین جنس نیز حضور داشتند که به رسم ادب و تواضع تمام آنها وی را به عنوان مدیر گروه معرفی کردند.

اخلاقی در ابتدای کلام وقتی از او در مورد انگیزه اش برای طرح کردن این ایده پرسیدیم، صادقانه گفت: اولین انگیزه برای فکر کردن به چنین ایده ای و اجرایی کردن آن خودم بودم چراکه بتوانم راحت تر بیرون بروم و در جامعه حضور داشته باشم.

وی در ادامه افزود: با کمک گروهی که در این شرکت فعالیت می کنند، ابتکار نصب بالابر بروی خودروی ون به ذهن خطور کرد و در حین اجرای این ایده به این نتیجه رسیدیم که این وسیله باید هیدرولیک باشد که به همین دلیل بسیار در این زمینه تحقیق و پیگیری کردیم و سرانجام هم طرحی با همین ویژه گی را نهایی کردیم.

مدیرعامل شرکت صابران کوثر صفاهان با بیان اینکه چهار سال زحمت گروه منجر به ثمر نشستن چنین طرحی شد، تصریح کرد: این طرح مصداقی از ماده 2 قانون حمایت از معلولان است که تسریع و تسهیل در حمل و نقل این افراد را مورد توجه قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا پیگیر واردات این طرح از خارج از کشور بودیم اما با بررسی های بیشتر متوجه هزینه بسیار و نداشتن صرفه اقتصادی برای این کار شدیم، اظهار کرد: هزینه ای که نمونه خارجی این بالابر برای وارد کردن به کشور دارد 9 برابر نمونه داخلی آن بود اما با همت این گروه نمونه داخلی آن با صرفه داخلی و همان کیفیت در داخل ساخته و طراحی شد.

 

عکس تزئینی است

اخلاقی ادامه داد: به علاوه نمونه خارجی این طرح تا 90 کیلوگرم قدرت حمل دارد اما نمونه داخلی بالابری که ما طراحی کردیم قدرت تحمل 300 کیلوگرم را دارد.

وی تصریح کرد: پس از انجام تحقیات و پیگیری برای انجام این طرح، شرکت ما با مرکز تحقیقات و فناوری شیخ بهایی که وابسته به دانشگاه صنعتی اصفهان است، پی از 8 ماه کار اجرایی این طرح را به سرانجام رساندند.

این کارآفرین اصفهانی هزینه این دانش را که به طور کامل از سوی شرکت صابران کوثر صفاهان تامین شده است را حدود 40 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: نصب هر بالابر برئی خودروی تاکسی ون به منظور استفاده معلولان حدود پنج میلیون تومان هزینه دارد.

وی تصریح کرد: 31 اردیبهشت ماه جاری نمونه آزمایشگاهی این طرح با حضور معاون عمرانی استاندار، مدیرکل بهزیستی استان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، مدیرعامل تشکلهای جانبازان و انجمن آسیب نخاعی و تعدادی از جانبازان شهر رونمایی شد.

اخلاقی با اشاره به اینکه نصب این بالابر بروی تاکسی ها به دلیل صرف زمان بیشتر برای حمل و نقل جانبازان و معلولان صرفه اقتصادی کمتری دارد، اظهار داشت: به دلیل این موضوع نیاز داریم که مسئولان استانی به ویژه استانداری اصفهان و شهرداری از این طرح حمایت لازم را داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر به وعده های مسئولان امیدوار هستید، گفت: این به غیرت ملی بستگی دارد چراکه قول هایی داده شد اما هنوز هزنیه برای این کار اختصاص نیافته است.

این کارآفرین اصفهانی با تاکید بر اینکه برای شهری مانند اصفهان که حدود 700 معلول جسمی و حرکتی و بیشترین جانباز را در کشور دارد، اجرایی شدن این طرح بسیار زیبا جلوه خواهد کرد، افزود: در برآوردهای ما برای شهر اصفهان حدود 50 دستگاه ون که مجهز به این بالابر برای جابه جایی معلولان و جانبازان بروی ویلچر باشند، نیاز است.

وی بیان داشت: تعداد افرادی که خودروی تاکسی ون مجهز به این بالابر می تواند جابه جا کند، هفت نفر است.

اخلاقی با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی و یکی از اعضای شورای شهر اصفهان از حمایت کنندگان این طرح هستند، افزود: اما تاکنون به رغم حمایت ها هیچ کمک مالی ای به ادامه طرح و انبوه سازی آن نشده است.

وی گفت: از استانداری اصفهان انتظار داریم که با توجه به ماده 2 قانون حمایت از معلولان تمام مدیران استانی و اجرایی را مکلف به حمایت و مدیریت مالی این گونه طرح ها کند و تسهیلات با سود کم را برای به ثمر نشستن این طرح ارائه کند.

کارآفرین اصفهانی با اشاره به اینکه در اجرای این طرح شهرداری اصفهان هم حتما باید حمایت کند، تصریح کرد: با این وجود تاکسیرانی منابع محدودی دارد و خود نیز با مشکلاتی بسیاری مواجه است و کمتر می تواند کمک کند.

وی در پایان با ابراز امیدواری از کمک مسئولان استانی و شهری مبنی بر قول هایی که خود در این زمینه داده اند، اظهار داشت: دولت باید تدابری بیندیشد تا همانگونه که به سوخت معلولان و جانبازان به صورت ویژه نگاه می شود برای حمل و نقل آنها نیز تسهیلات مالی خاصی در نظر گرفته شود تا رفت و آمد این بخش از شهروندان نیز به سهولت انجام گیرد./ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.