با ورود ریز گردها هوای کرمانشاه امروز هم بحرانی اعلام شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


یک متخصص بهداشت محیط گفت: بررسی های علمی نشانگر آن است که وضعیت هوای کرمانشاه به شدت نامناسب می باشد.

دکتر مقداد پیرصاحب  افزود: در بررسی هوا دو عامل غلظت و پایداری مورد نظر قرار می گیرد که معمولا رابطه عکس دارند، یعنی با افزایش غلظت، پایداری کم می شود و برعکس، اما متاسفانه کرمانشاه با هردوی این عوامل درگیر است.

وی با اشاره به تاثیرات ریزگردها بر سلامت انسانها افزود: تاثیرات مخرب تنفسی و قلبی عروقی به ویژه در افراد حساس همچون کودکان و برگسالان روشن است، به علاوه ریزگردها تاثیرات زیست محیطی عمیقی را نیز برجای می گذارند.

پیرصاحب از بین رفتن مراتع را موجب تهدید زندگی جانوران و حیات وحش که زیستگاه آنان است دانست و اظهار داشت: ریزگردها زندگی گونه های نادر جانوری و گیاهی به ویژه گیاهان دارویی و یا گیاهانی که ارزش اکولوژیکی و اقتصادی دارند را به طور جدی تهدید می کند، به طوریکه به مرور در منطقه نمی توان گیاهان مفید و باارزش اقتصادی را یافت. به طور کلی ریزگردها بر کوچکترین گیاهان و جانوران تا بزرگترین آنها تاثیر می گذارد.

وی تاکید کرد: متاسفانه در شرایط حاضر به دلیل نرسیدن نور خورشید به برگ گیاهان و نیز پوشیده شدن سطح برگها از گردوغبار، پدیده فتوسنتز گیاهان مختل می شود که این امر باعث تسریع خشک شدن مراتع و جنگلها می شود و پدیده ای را که به دنبال خنک شدن هوا در پاییز صورت می گیرد به تابستان منتقل می کند که افرایش حریق را در آنها موجب می شود.

این متخصص بهداشت محیط یکی دیگر از تاثیرات منفی اکولوژی ایران را وجود میلیونها تن گردو غبار ورودی از مرزها دانست و خاطرنشان ساخت: به دنبال بارندگی این حجم شسته شده به آب رودخانه ها رفته و در پشت سدها ذخیره شده و حجم مفید سدها را کاهش می دهد.

به گفته این استاد دانشگاه براساس بررسی های علمی انجام شده در 22 استان درگیر ریزگردها، در خوشبینانه ترین حالت 4 تا 5 میلیارد دلار و در بدترین سناریو بالای 30 میلیارد دلار ضربه به اقتصاد این مناطق وارد می نمایند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام اینکه استانداردهای سازمان جهانی بهداشت به معنی میزانی از گرد و غبار است که بر سلامت انسان تاثیر نگذارد، ادامه داد: متاسفانه میزان ریزگردها در هوای کرمانشاه اخیرا 10 برابر استانداردهای تدوین شده توسط سازمان جهانی بهداشت بود/س


برچسب ها: کرمانشاه ، گرد ، غبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.