"آموزش کشاورزان"؛ راهکاري براي کاهش مصرف آب

آموزش كشاورزان سنتي، كنترل علفهاي هرز و مديريت ورود و خروج مكان آب به مزرعه سبب كاهش هدررفت آب در زمينهاي كشاورزي مي‌شود.

داود يارمحمدي كارشناس كشاورزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با اشاره به اهميت انجام اقدامات صرفه جويي آب در سطح مزارع گفت: طبق‌ آمار موجود بيشترين هدرفت آب در زمين هاي كشاورزي مربوط به مكانهاي ورود آب به زمين است و به همين منظور به كمك پوشش انهار و استفاده از لوله ميتوان آب را به سمت مكانهاي اصلي خودش هدايت كرد.

وي گفت: براي مديريت مصرف آب در مزارع بايد اقدامي صورت گيرد تا آب به طور مستقيم در اختيار محصولات كشاورزي قرار گيرد و به همين منظور كنترل گياهان زائد و علفهاي هرز بايد مدنظر كشاورزان باشد.

اين كارشناس به سيستم هاي آبياري اشاره كرد و گفت: در زمينهايي كه احتمال فرسايش آبي مي رود براي حفاظت خاك بايد به گونه اي عمل شود تا آب به صورت غيرمستقيم و با توجه به حفظ ظرفيت در اختيار گياه قرار گيرد و به همين منظور استفاده از سيستمهاي آبياري تحت فشار مثل آبياري باراني و قطره اي بايد در دستور كار قرار گيرد و هدررفت آب كاهش يابد.

يار محمدي تاكيد كرد: كنترل مصرف آب در مزرعه فقط توجه به منابع آب نيست بلكه حفاظت خاك و كاشت به موقع محصول هم اهميت فراواني دارد رفتار سنجي رطوبت خاك توسط كارشناسان بايد به صورت دوره اي براي كشاورزان انجام شود.

وي در پايان گفت: براي جلوگيري از هدررفت آب در زمينهاي كشاورزي آموزش كشاورزان سنتي بايد در دستور كار قرار گيرد تا با ورود كشاورزان مكانيزه بتوان سيستم آبياري زمين هاي كشاورزي را مديريت كرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: کشاورزان ، سنتی ، مدیریت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار