اذعان دبکا فايل:

نبرد دمشق به پایان رسید و اشتباهات محاسباتی اسرائیل به شکست‌اش در سوریه انجاميد

پایگاه تحلیلی «کانترپانچ» در مقاله‌ای به بررسی تحلیل‌ پایگاه خبری اسرائیلی «دبکا» در مورد عملکرد اشتباه اسرائیل در سوریه و اذعان آن به پیروزی‌های حماسی ارتش سوریه می‌پردازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "کانترپانچ" در مقاله‌ای با عنوان «اسرائیل بازنده جنگ سوریه است»، به قلم "گیلاد آتزمون" می‌نویسد: در هفته گذشته شاهد تلاش‌های مذبوحانه انگلیس و فرانسه در اصرار برای مداخله نظامی در سوریه بودیم. این مسئله که دولت‌های انگلیس و فرانسه تحت سلطه لابی‌های یهودی قرار دارند، بر هیچ کس پوشیده نیست. در انگلیس، این لابی متعلق به «سی اف آی» (دوستان محافظه کار اسرائیل) است که ظاهرا 80 درصد از نمایندگان محافظه کار پارلمان انگلیس از اعضای این لابی طرفدار اسرائیل هستند. در فرانسه نیز شرایط حتی بدتر است و کل سیستم سیاسی این کشور تحت سلطه «سی آر آی اف»، (شورای نماینده موسسات یهودی در فرانسه) قرار دارد.

*** ارتش سوریه عملا در یک پیروزی حماسی، بار دیگر کنترل دمشق را به دست آورد
اما اگر کسی نمی‌تواند بفهمد که چرا لابی‌های یهودی بر مداخله فوری در سوریه اصرار می‌ورزند، «دبکا»، پایگاه خبری اسرائیلی، پاسخ او را می‌دهد. از قرار معلوم، ارتش سوریه در تمامی جبهه‌ها پیروز میدان است و ثابت شد که عملکرد ارتش اسرائیل و محاسبات ژئوپولیتیکی این رژیم، همگی اشتباه از آب درآمده‌اند. 
به گفته پایگاه خبری «دبکا»، «مبارزه برای دمشق به پایان رسیده است. ارتش سوریه عملا در یک پیروزی حماسی، بار دیگر کنترل شهر را به دست آورد.» شورشیان و عمدتا مزدوران، در این مبارزه شکست خوردند. آنها دیگر بیش از این توانایی حمله یا تهدید مرکز شهر، فرودگاه و یا پایگاه هوایی سوریه در نزدیکی آن را ندارند. پس از ماه‌ها محاصره فرودگاه دمشق به دست شورشیان،‌ دولت سوریه می‌تواند بار دیگر نظامیان خود را در این فرودگاه به زمین بنشاند.

*** پیروزی‌های پی در پی ارتش سوریه
اما این موضوع فقط به پایتخت سوریه مربوط نمی‌شود. به گزارش «دبکا»، «واحدهای نظامی حزب الله و ارتش سوریه، محاصره خود را بر شورشیانی که به بخش شمالی شهر کویسر عقب نشینی کرده بودند، تنگ‌تر کردند؛ سایر واحدهای ارتش سوریه نیز کنترل نواحی اطراف شهر حما را در اختیار گرفتند؛ و واحد دیگری نیز که ترکیبی از نیروهای سوریه و حزب الله بود، کنترل موقعیت‌های اطراف شهر حلب را در دست گرفت.»
«دبکا» مدعی است که افسران ارشد نیروهای دفاعی اسرائیل، وزیر دفاع اسرائیل (موشه یعلون) را که چند روز پیش با این برآورد که «بشار اسد تنها کنترل 40 درصد از سوریه را در اختیار دارد»، موجب گمراهی مجلس «کنست» اسرائیل شده بود، مورد انتقاد قرار دادند. از نظر «دبکا»، وزیر دفاع این رژیم، از یک ارزیابی اطلاعاتی اشتباه استفاده کرد و نگران این بود که نیروهای مسلح، بر اساس اطلاعات اشتباه عمل کنند.» این پایگاه خبری تاکید کرد که ارزیابی‌های نادرست و اشتباه می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری غلط گردد.»

*** اذعان «دبکا» به محاسبات اشتباه اسرائیل
پایگاه خبری «دبکا» به اندازه کافی شجاع بود که تایید کند محاسبات اشتباه ارتش اسرائیل می‌تواند منجر به عواقب فاجعه بار گردد. به گزارش این پایگاه، «یک ماه پس از بمباران گسترده سلاح‌هایی که در نزدیکی شهر دمشق انبار شده بود، معلوم شد که این کار نتیجه عکس داشته است و به جای آنکه بشار اسد را تضعیف کند، موجب تقویت وی شده است.»
بدیهی است که حق با «دبکا» است. پیش بینی اینکه حمله اسرائیل به سرزمینی عرب، از سوی توده‌های عرب، حتی بدترین مخالفان عرب بشار اسد نیز، غیرقابل قبول است، به نبوغ چندانی نیاز ندارد.

*** تمرکز سرویس‌های جاسوسی اسرائیل بر تحرکات نظامی در سوریه، به ضرر این رژیم تمام شد
«دبکا» معتقد است که «تمرکز سرویس‌های جاسوسی اسرائیل بر تحرکات نظامی در سوریه، به ویژه در اطراف شهر دمشق، برای اطمینان از این که موشک‌های پیشرفته و سلاح‌های شیمیایی به دست حزب الله نمی‌رسد، در نهایت مانع پی بردن به حرکت اصلی واحدهای شبه نظامی حزب الله به سمت مرزهای سوریه و اسرائیل شد.»
در حال حاضر اسرائیل با واقعیت دیگری روبه رو است. این رژیم با نیروهای کمکی حزب الله که از لبنان به سمت بلندی‌های جولان و مرزهای این کشور با سوریه درحرکت هستند، مواجه است.

*** اسرائیل با چالش نظامی دیگری از جانب منظقه جولان روبه‌رو است
«دبکا» نتیجه می‌گیرد که اسرائیل به زودی برای اولین بار با واحدهای حزب الله که با سلاح‌های سنگین و موشک‌های پیشرفته تجهیز شده‌اند و در طول مرزهای اسرائیل و سوریه در حرکت هستند، مواجه خواهد شد. 
به نوشته پایگاه تحلیلی «کانترپانچ»، از نظر«دبکا»، «به جای آنکه حزب الله تضعیف شود، آنها آماده آغاز جنگی دیگر هستند و نیروهای دفاعی اسرائیل را با چالش نظامی دیگری از جانب منطقه جولان سوریه روبه رو کرده‌اند.»
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار