معاون وزیرخارجه:

تحولات تركيه با بهار عربي تفاوت دارد/ سیاست ثابت تهران حمایت از دموکراسی است

معاون وزير خارجه جمهوری اسلامی ایران یکی از اصول سياست خارجي ايران را در منطقه، حمايت از آراي مردمي دانست و گفت: اشتباهي كه در برخي كشورهاي منطقه صورت مي گيرد آن است كه براي كسب ثبات، به جاي تكيه بر آراء مردم، به قدرت هاي بزرگ وابسته مي شوند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، رامین مهمانپرست در گفتگو با العالم، حمایت از دموکراسی را اصل ثابت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: تحولات سوريه در منطقه به گونه اي است كه برخي رژيم ها بر خلاف خواست ملت سوريه گام برداشتند و از سياستهاي كشورهاي قدرتمند غربي حمايت كردند.


مهمانپرست افزود: در تمام كشورهاي منطقه از جمله سوريه و بحرين بايد زمينه مشاركت مردم در اداره امور كشور فراهم و از حقوق آنان حمايت شود، ما قصد دخالت در هيچ كشوري را نداريم و معتقديم وظيفه ما ايجاد فرصت براي مردم به منظور نقش آفريني در اداره امور كشور است.

وي که میهمان برنامه "من طهران" شبکه العالم بود، در بخشی از این گفتگو تصریح کرد: در سوريه تمام حرف ما همين است كه اگر خواسته اي برخي مخالفان دارند، راه تحقق آن استفاده از روشهاي دموكراتيك، مردم سالاري و انتخابات است، سياست ما در سوريه، بحرين، يمن و مصر، حمايت از حقوق مردم و جلوگيري از دخالت خارجي است.

معاون وزير خارجه ايران دخالت خارجي در امور كشورهاي منطقه را رويه اي خطرناك دانست و درباره تاثير انتخابات رياست جمهوري بر سياست هاي ايران در منطقه، گفت: سياست ما ثابت است و هر فردي رييس جمهور شود همين سياست را به عنوان يك اصل دنبال مي كند، پس تغيير اصولي نسبت به سياست ما در قبال سوريه صورت نمي گيرد.

تحولات تركيه با «بهار عربي» تفاوت دارد

مهمانپرست درباره اعتراضات در تركيه و عبارت «بهار تركي» گفت: رويدادهاي كشورهاي منطقه با رويدادهاي تركيه متفاوت است، در كشورهاي عرب منطقه جريان اسلام گرايي و پياده كردن ارزشهاي اسلامي بيشتر حاكم بود تا جلوي دخالتهاي خارجي را بگيرد، اما در تركيه دولت اسلام گرا است و جريان معترض خيلي مذهبي نيستند.

وي افزود: ثبات و آرامش در كشورهاي منطقه را به نفع همه مي دانيم، نمي خواهيم كشورهاي مهم منطقه دچار بي ثباتي و ناامني شوند.

مهمانپرست تنش در روابط كشورهاي منطقه را به نفع رژيم صهيونيستي و حاميانش دانست و گفت: اميدواريم مسئولان تركيه با هوش سياسي بتوانند وضعيت را به سمتي هدايت كنند كه آرامش در اين كشور برقرار شود، تركيه يكي از كشورهاي دوست و استراتژيك ايران است و مشتركات فراواني با آن داريم، لذا چون همسايه ماست حتما خواستار بهترين شرايط امنيت و ثبت در آن هستيم چون امنيت تركيه را امنيت خود مي دانيم، لذا در سايه اين روابط خوب مي توانيم به بهترين شكل از منطقه دفاع كنيم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار