براساس آمار گمرک ایران در فروردین سال 1392 بالغ بر 5/6تن زعفران و پودر زعفران به ارزش تقریبی 8/9میلیون دلار از کشور صادر شد. این میزان صادرات از نظر وزنی و ارزشی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب 26 و 7/64درصد کاهش یافته است. با توجه به اينكه هم اكنون بيش از90درصد از زعفران دنيا در خراسان توليد مي‌شود اين مسئله مي‌تواند زنگ خطري براي صادرات طلاي سرخ از استان و در نتيجه واگذاري بازارهاي رقيب به كشورهاي ديگر باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،در همين رابطه رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوي از كاهش صادرات زعفران از استان خبر داد و گفت: ايجاد برخي محدوديت‌ها براي صادركنندگان باعث كاهش صادرات طلاي سرخ شده است.

غلامرضا ميري در گفتگو با شهرآرا با بيان اينكه صادرات زعفران تا آذر‌ماه روند افزايشي داشته است، تصريح كرد: از زماني كه اعلام كردند صادركنندگان بايد ارز ناشي از صادرات را به كشور وارد كنند يا اينكه اين ارز را به صورت واردات كالا برگردانند، روند كاهش صادرات زعفران آغاز گردید؛ به‌طوري‌كه در فرودين ‌امسال بيش از 60درصد از صادرات زعفران كاسته شد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوي بيان داشت: برخي‌ صادركنندگان علاقه‌اي به واردات ندارند و نمي‌شود آن‌ها را مجبور كرد كه ارز ناشي از صادرات خود را به صورت كالا واردكنند. وي با بيان اينكه مسئولان به واردكنندگان مي‌گويند ارز ناشي از صادرات را بايد به قيمت ارز مبادله‌اي در كشور عرضه كنند، تصريح كرد: در حالي كه قيمت ارز آزاد 3هزار و 500تومان است، نمي‌شود صادركنندگان را مجبور كرد ارز ناشي از صادرات را با قيمت 2هزار و 500تومان به بازار عرضه كنند.
ميري با بيان اينكه افغاني‌ها در حال خريد زعفران ايراني هستند، بيان داشت: افغاني‌ها زعفران ايراني را خريداري كرده و به اسم خود در بازارهاي جهاني مي‌فروشند تا از اين طريق براي زعفران افغاني، بازار ايجاد كنند. وي تاكيد كرد: از مسئولان تقاضا داريم تا هرچه سريع‌تر براي رفع مشكلات صادركنندگان زعفران تدبیری بیندیشند/س 

برچسب ها: کاهش ، صادرات ، طلای ، سرخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.