مفسر سیاسی :

تظاهرات علیه اردوغان به اعتراضی سراسري تبديل شده است

شبکه خبري پرس تي وي مصاحبه اي را با رالف شونمن ، مفسر سياسي آمريکايي ساکن برکلي پيرامون مسائل ترکيه و تداوم اعتراضات عليه رجب طيب اردوغان ، نخست وزير اين کشور انجام داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي ، شونمن در اين مصاحبه از ناآرامي هاي اخير در ترکيه به عنوان آغازي بر يک تحول سياسي در اين کشور ياد کرد که تبديل به يک قيامي ملي شده است.

مشروح اين مصاحبه به شرح زير است:

پرس تي وي:تظاهرات بر عليه اردوغان در ترکيه روز به زور گسترده تر مي شود و اکنون سران اصلي احزاب مخالف در اين کشور خواهان برگزاري انتخابات زودهنگام براي احترام به حقوق ملتشان هستند ، چقدر احتمال مي دهيد که انتخابات زودهنگام در ترکيه برگزار شود؟

شونمن: دولت ترکيه هرگونه اقدام براي انجام انتخابات زودهنگام را رد کرده است و به همين دليل دهها هزار نفر از تظاهرکنندگان به سمت دفتر نخست وزيري اين کشور هجوم آوردند و مقامات دولت اردوغان عليرغم اين تنش ها خواستار پايان هر چه سريعتر اين اعتراض ها شده اند.

در همين حال معاون دفتر حزب عدالت و توسعه که نزديک ترين فرد به افکار حال حاضر اردوغان محسوب مي شود از تصميم اين حزب براي انجام انتخابات بسيار قدرتمند در سال آينده ميلادي خبر داده است تا در صورت اصلاح در قانون اساسي اين کشور براي چهارمين بار پياپي به عنوان نخست وزير اين کشور انتخاب شود و يا در صورت عدم تغيير در سمت رياست جمهوري ترکيه به فعاليت سياسي خود ادامه دهد.

بنابراين به وضوح ديده مي شود که دولت ترکيه هيچگونه تصميمي براي انجام انتخابات زودهنگام در ذهن نمي پروراند و با اين اقدام دولت اردوغان هيچگونه توجهي به درخواست بيش از دهها هزار نفر از معترضين نمي کند.

بنابراين شما مي بينيد که يک اعتراض کوچک در پارک گزي استانبول به راحتي به يک قيام مردمي در ترکيه تبديل مي شود که قطعا علت اين موضوع ريشه در سرکوب و عدم توجه کافي به درخواست هاي مردم براي توزيع عادلانه ثروت و بهبود شرايط زندگي در اين کشور دارد.

پرس تي وي:شما به اين نکته اشاره کرديد که يک تظاهرات محلي در يک پارک به يک تظاهرات خونين براي پايان دادن به اقتدارگرايي اردوغان مبدل شد ، چقدر مي توانيم در بيان اينکه اين تظاهرات مي تواند شباهت بسياري به آنچه در کشورهاي عربي رخ داد ، جسارت داشته باشيم  و آيا مي تواند اتفافاتي که در کشورهاي عربي رخ داد براي ترکيه نيز اتفاق بيفتد؟

شونمن:ابعاد قدرتمند و شفافي براي اثبات اين موضوع وجود دارد که اين تظاهرات شباهت بسياري با آنچه در کشورهاي عربي رخ داده دارد،در اين تظاهرات طرفداران سه باشگاه فوتبال محبوب ترکيه کمک شاياني به منظم و بودام برگزار شدن اين تظاهرات کرده اند.

در ضمن اين تظاهرات تنها در داخل استانبول صورت نگرفت و دامنه آن به تمامي نقاط اين کشور سرايت کرد و در ادامه در کشورهاي ديگر جهان همچون آلمان که ترک هاي بسياري در آنجا زندگي مي کنند نيز شاهد حضور مردم در تظاهرات عليه سياست هاي اردوغان بوديم.

بنابراين شکي در اين موضوع وجود ندارد که مردم اين کشور در مورد استبداد و فقر اقتصادي در کشورشان ناراضي هستند و به همين دليل به خيابان ها آمده اند تا اقتدارگرايي حکومتشان را زير سوال ببرند ،اما اين تنها موضوع مورد اعتراض آنها محسوب نمي شود.

تبعيت از خواسته آمريکا ، عربستان سعودي و قطر براي ترويج هرج و مرج در منطقه نيز علت ديگري است که مردم ترکيه را ناارام ساخته است ، چراکه به عنوان مثال دليل ترکيه براي براندازي حکومت در سوريه تنها خواست اين کشورها بود که موجب شد تا اتفاقات غير منتظره اي از ديد دولتي هاي اين کشور رخ دهد و در آخر چيزي جز ضرر و تظاهرات منسجم در اين کشور را به همراه نياورد.

بنابراين اگر بخواهيم دلايل اصلي تظاهرات و قيام مردمي را در ترکيه بررسي کنيم بايد به مواردي همچون تبعيت اين کشور از امپرياليسم ، استبدادگرايي و اقدامات رياضت اقتصادي اعمال شده توسط دولت مردان برعليه مردم که درنهايت موجب سرريز شدن صبر مردم شد ، اشاره کرد.


برچسب ها: تظاهرات ، اردوغان ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار