فارن پالسي :

موفقيت هاي ارتش سوريه و ديگر معادلات منطقه اي به نفع ايران بوده است

"توماس اي ريکز" در مقاله جديدي تحت عنوان "در صورتيکه اسد بر تروريست هاي سوري فايق آيد، اين موضوع پيروزي اي براي ايران در منطقه خواهد بود" اذعان مي کند که با پيروزي نهايي "بشار اسد" رييس جمهور سوريه در نبرد با تروريست ها معادلات منطقه اي به نفع ايران تغيير خواهد يافت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از نشريه فارن پالسي ؛ نويسنده ضمن توصيه به دولتهاي غربي مبني بر خودداري از اتخاذ اقدامي نابخردانه در قبال سوريه و انجام حمله نظامي عليه آن کشور مي افزايد "حفظ "بشار اسد" رييس جمهور سوريه در قدرت براي  ايران اهميت دارد. جنبش حزب "الله" لبنان نيز از دولت اسد حمايت بعمل مي آورد. ايران در دو سال گذشته به حمايت از دولت اسد ادامه داده است. پيروزي نهايي دولت سوريه بر تروريست هاي سوري سبب خواهد شد تا ايران به منطقه مديترانه دسترسي کامل داشته باشد. در آن ناحيه پايگاه نظامي دريايي "تارتوس" روسيه نيز قرار دارد.پيروزي دولت سوريه دسترسي استراتژيک و جعغرافيايي ايران به ساير مناطق را افزايش خواهد داد. در آن صورت آينده توازن قوا در منطقه و روابط سياسي بين المللي تغيير خواهد يافت." 

نويسنده مقاله در ادامه با ابراز هراس از دست بالاي ايران در معادلات منطقه اي مي افزايد "در چنين صورتي بايد بشدت در مورد تحرکات ايران در منطقه هشياري را حفظ کرد. در صورت پيروزي اسد نفوذ ايران در لبنان نيز افزايش خواهد يافت. در آن صورت تجاوز نظامي رژيم صهيونيستي عليه نيروهاي جنبش حزب الله لبنان بسيار دشوارتر از قبل خواهد شد. "

وي با اذعان به تغيير معادلات منطقه اي در صورت پيروزي نهايي اسد در منطقه به روابط ايران و ترکيه نيز اشاره مي کند و در اين باره مي افزايد "در آن صورت ايران و ترکيه به رقابت با يکديگر ادامه خواهند داد. با اين حال بايد توجه داشت که ايران به هيچ وجه اقدام نظامي و رفتار خصمانه اي را در قبال ترکيه به کار نخواهد برد. ايران همواره سعي کرده تا از طريق "فرهنگي" انقلاب خود را صادر نمايد و از طريق مدارس و مساجد به ارايه الگوي خود مي پردازد.

دليلي ندارد ايران قصد حمله به کشورهاي ديگر را داشته باشد. دسترسي جمهوري اسلامي به کشور استراتژيک سوريه از نظر هر نقطه نظري براي ايران حائز اهميت است. نتايج فرهنگي و سياسي رويدادهاي اخير و افزايش قدرت منطقه اي ايران نه در آينده کوتاه مدت بلکه در بلند مدت مشخص خواهد شد. تصميم گيرندگان آمريکايي مي بايستي به دقت به گزينه هاي پيش روي آمريکا در مورد بحران سوريه توجه کنند."‌

برچسب ها: تروریست ، ایران ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار