تحليلگر ترک تاکيد کرد ترکيه ميان طرفداران و مخالفان دولت اردوغان به دو نيم تقسيم شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از تلويزيون پي بي اس ؛ اسکات پيترسون خبرنگار کريستين ساينس مانيتور درگفتگو با اين شبکه از استانبول ترکيه گفت پس از عمليات گسترده پليس استانبول در بيرون کردن معترضان از ميدان تقسيم و زد و خوردهاي گسترده اي که با معترضان داشت، هم اکنون اوضاع در اين ميدان آرام است و پليس احساس راحتي بيشتري مي کند به طوري که بسياري از ماموران کلاهخودهاي خود را درآورده اند. گرچه هنوز احتمال دارد دوباره معترضان به ميدان بازگردندند و درگيريها شروع شود.

سونر چاگاپتاي از مؤسسه مطالعات سياسي واشنگتن درباره خاور نزديک نيز در اين خصوص گفت کساني که اين اعتراضات و راهپيماييها را انجام مي دهند، ترکهاي طبقه متوسط،سکولار و ليبرال هستند. آنچه که اين اعتراضات را بوجود آورده تقابل اسلام با سکولاريسم يا سکولارها نيست. اين جنبش اعتراضي ايدئولوژيک و مذهبي نيست بلکه مردم مي خواهند دموکراسي در کشورشان نمود واقعي داشته باشد.

مردم طبقه متوسط از دولت مي خواهند به آزاديهاي آنها در برگزاري تجمعات و خواسته هاي مشروع و  دموکراتيک آنها احترام بگذارد. در واقع اينها همگي نشانه هايي از ترکيه اي نوين است. ترکيه به جامعه اي ثروتمند تبديل شده است. به مدد مؤفقيتهاي حزب عدالت و توسعه و اردوغان رهبر آن ترکيه به جامعه اي تبديل شده است که اکثريت آن را قشر متوسط تشکيل مي دهد اما اکنون خود حزب عدالت و توسعه قرباني اين مؤفقيتها شده است زيرا اين قشر متوسط خواسته هاي خود را دارد و دولت بايد پاسخگو باشد و اگر دولت مي خواهد به جاي پارک مرکز خريد بسازد بايد نظر آنها را هم بپرسد. 

اسکات پيترسون هم گفت دولت تا کنون توصيفات زيادي درباره معترضان داشته است. درست است که در ميان معترضان عده اي آشوب طلب نيز بودند اما اکثريت تظاهرکنندگان از مردم عادي ترکيه بوده اند و اصلا دنبال خشونت نيستند. بسياري از جوانان در ميدان تقسيم استانبول دانشجو بودند که برخي از آنها با والدينشان در تظاهرات شرکت کرده بودند. آنها مي گويند اردوغان فاصله خود را از مردم زياد  کرده است و توجهي به خواسته هاي آنها نمي کند. 

سونر چاگاپتاي درباره واکنش اردوغان گفت برخورد اردوغان و نيروهاي امنيتي بسيار خشن بود. او حاضر به مصالحه نيست. تظاهرکنندگان مي گويند درست است که اردوغان در انتخابات پيروز شده است اما او بايد به حرف معترضان هم گوش کند. اما اردوغان پليس را براي سرکوب معترضان اعزام کرد. به نظر من آنچه در ترکيه رخ مي دهد، تغيير دورنماي سياسي در ترکيه نيست. نيمي از مردم از حزب عدالت و توسعه حمايت مي کنند. اما نيم ديگر مردم طرفدار اين حزب نيستند.

 آنها نمي خواهند دولت قوانيني تصويب کند که آزاديها و حقوق مردم را محدود کند. به نظر من ما شاهد ترکيه جديدي خواهيم بود که قشر متوسط سکولار به اعتراضات خود ادامه خواهند داد. مسئله ديگر اينکه متاسفانه ترکيه در يک سال آينده ميان طرفداران و مخالفان دولت تقسيم خواهد شد. 

برچسب ها: سیاست ، ترکیه ، قطب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار