جاسوسی انگلیس در اجلاس جی ۲۰ خشم مسکو و آنکارا را برانگیخت

افشای جاسوسی سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا و آمریکا در نشست جی 20 سال 2009 موجب اعتراض روسیه، ترکیه و آفریقای جنوبی شده است.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاری فرانسه، روسیه، ترکیه و آفریقای جنوبی روز دوشنبه خشم و ناراحتی خود را از گزارش‌های منتشر شده مبنی بر جاسوسی سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا در اجلاس جی 20، ابراز کردند.

گزارشی که اخیرا در روزنامه «گاردین» به چاپ رسیده نشان می‌دهد سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا در سال 2009 مکالمات تلفنی شرکت‌کنندگان در اجلاس جی 20 که در لندن برگزار شده بود را شنود می‌کرده و ارتباطات اینترنتی آن‌ها را کنترل می‌کرده‌اند.

با انتشار این گزارش، دولت ترکیه روز دوشنبه نماینده دولت بریتانیا را برای ادای توضیحات در مورد جاسوسی انگلیس از «محمد شیمشک» وزیر دارایی این کشور که در نشست جی 20 حضور داشته، فراخواند.

همزمان مسکو نیز از گزارش‌های منتشر شده مبنی بر شنود مکالمات تلفنی «دیمیتری میدویدیف» رئیس‌جمهور وقت روسیه که در آن زمان در لندن به سر می‌برده از سوی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، ابراز نگرانی کرد. برخی نمایندگان پارلمان روسیه نیز هشدار داده‌اند که این رفتار آمریکا می‌تواند به روابط بین مسکو واشنگتن لطمه بزند.

در حالی که «دیوید کامرون» نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرده است در مورد موضوعات اطلاعاتی و امنیتی اظهار نظر نمی‌کند، به نظر می‌رسد افشای این اطلاعات نشست گروه جی 8 را نیز تحت تأثیر قرار داده است. این نشست از روز دوشنبه با حضور سران هشت کشور صنعتی در شهر «بلفاست» پایتخت ایرلند شمالی آغاز شد.

گزارش روزنامه گاردین بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی «ادوارد اسنودن» جاسوس سابق سرویس اطلاعاتی آمریکا تهیه شده است. اسنودن هفته قبل هم با افشای جاسوسی اینترنتی دولت آمریکا از مردم این کشور، جنجال بزرگی به راه انداخته بود.

ترکیه روز دوشنبه با تائید گزارش‌های منتشر شده، اعلام کرد چنین رفتاری از سوی یک کشور متحد، «غیرقابل قبول» است. آنکارا هشدار داده است که در صورت اثبات این گزارش‌ها، این موضوع به رسوایی در روابط دوجانبه بدل می‌شود.

مقامات همراه «ولادیمر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز که به بلفاست سفر کرده‌اند، این اقدام لندن را یک رسوایی خوانده‌اند.

آفریقای جنوبی نیز دیگر کشوری بود که در گزارش گاردین از مقامات آن به عنوان اهداف جاسوسی بریتانیا در نشست جی 20 نام برده شده است. مقامات آفریقای جنوبی هم در واکنش به انتشار این گزارش، خواستار آغاز اقداماتی «قاطع و مشهود» در این زمینه شده و اعلام کرده‌اند که لازم است با عاملان این امر برخورد شود.
برچسب ها: جاسوسی ، انگلیس ، خشم مسکو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار