تبریز/

اصلاح نژاد گاومیش های بومی با بهره گیری از اسپرم گاومیش ایتالیایی

قائم مقام معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: برنامه ریزی های کارشناسان سازمان حاکی از افزایش دو هزار تنی شیر گاومیش نسبت به سال گذشته و پیش بینی تولید 62 هزار تن شیر از این دام سنگین در سال حماسه اقتصادی است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، ثقلینی در گفتگو با خبرنگاران جمعیت گاومیش در استان را 95 هزار راس عنوان نموده و افزود: گاومیش به علت داشتن ویژگیهای منحصر به فرد مانند استفاده از علوفه های خشبی با کیفیت پائین ، تولید شیر با ارزش غذائی بالا(درصدچربی ، پروتئین ، لاکتوز و امگا3 بالاتر نسبت به گاو) ، مقاومت در مقابل بیماریها ، عادت پذیری بالا به شرایط آب و هوائی متفاوت و گوشت با چربی و کلسترول کمتر نسبت به گاو در توسعه اقتصادی خانواده های روستائی موثر می باشد.

وی تشریح کرد: اصلاح نژاد گاومیش های بومی با بهره گیری از اسپرم گاومیش ایتالیایی را باید از مهم ترین برنامه های مدیریت بهبود تولیدات دامی سازمان در سال حماسه اقتصادی قلمداد نماییم.

ثقلینی با معرفی شهرستانهای برتر تولیدکننده شیر گاومیش در آذربایجان شرقی ادامه داد: بیشترین تولید شیر گاومیش در شهرستانهای مراغه، میانه و سراب به ترتیب با تولید 8900، 8300 و 5600 تن صورت می گیرد.

قائم مقام معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان تصریح کرد: شیر گاومیش ایتالیایی از چربی زیادی برخوردار بوده و می تواند به عنوان یکی از امتیازات این نژاد از گاومیش تلقی شود.

وی ضمن عنوان نمودن میزان گوشت گاومیش تولیدی در سال گذشته اظهار داشت: گوشت گاومیش نیز در سال گذشته 4 هزار و 900 تن در استان تولید شده بود و بنا بر پیش بینی صورت گرفته تولید 5 هزارو 100 تن گوشت گاومیش در استان دور از انتظار نخواهد بود.

ثقلینی تاکید کرد: بیشترین گوشت گاومیش در شهرستانهای مراغه، میانه و سراب به میزان 730، 670 و 460 تن تولید می شود.  /س

 

برچسب ها: اصلاح ، نژاد ، گاومیش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۴
من بیست راس گاومیش موولد دارم کل گله چهل راس است هیچ کس از ما حمایت نمی کند لطفا حمایت کنید ممنون