تبریز/

تحویل بیش از 16 هزار واحد دامی به زلزله زدگان ارسباران

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: حوادث اقلیمی چون سیل و تگرگ باعث بروز خساراتی در بخش کشاورزی استان شده که خسارت حاصل از سرمای دیررس بهاره به بخش کشاورزی استان در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه سال جاری برابر با 686 میلیارد تومان بوده است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، محمدیان در نشست مطبوعاتی افزود: با توجه به اینکه برای بخشهای کشاورزی خسارت دیده، بیمه به دلیل قدیمی بودن باغ های کشاورزی زیر 50 درصد اختصاص یافته و در سال گذشته جهت پرداخت غرامت بیمه، صندوق بیمه با مشکل مواجه شد، سازمان درصدد قرار دادن 100 درصد بخش های کشاورزی طی برنامه پنچ ساله پنجم تحت حمایت و پوشش بیمه است.

وی از افتتاح 89 پروژه با اعتبار 51 میلیارد تومان دربخش کشاورزی خبر داد وخاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه جهادکشاورزی از ادغام دو مجموعه سازمان کشاورزی و جهادسازندگی تشکیل شده، در جهت ایجاد امنیت غذایی و تولید اقدامات مفیدی را به مرحله اجرا رسانده و در هفته جهادکشاورزی سال جاری درصدد افتتاح 58 پروژه در حوزه آب و خاک و 2 پروژه در حوزه شیلات و در تولید دامی 18 پروژه می باشد که منتج به اشتغال زایی 290 نفر در سطح استان می شود.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان تصریح کرد: آذربایجان شرقی از نظر سطح کشت نباتات علوفه ای با 11.42 درصد رتبه نخست را در بین استان های کشور دارد و همچنین رتبه دوم تولید گیاهان دارویی و صنعتی و رتبه چهارم تولید گل محمدی کشور را داشته و چهرمین استان کشور در تولید پیله کرم ابریشم می باشد.
وی ادامه داد: از پتانسیل های بخش کشاورزی استان می توان به وجود نیروی کارشناسی توانمند و تشکل های قوی و قطب دانشکده های رشته های مرتبط با کشاورزی و هم مرز بودن کشور هایی که به عنوان مصرف کننده محصولات کشاورزی یا محلی جهت صادرات محصولات به خارج از کشور می باشند، اشاره کرد.

دکتر محمدیان با بیان اینکه تحریم ها تاثیری بر میزان صادرات محصولات کشاورزی استان نداشته، اظهار کرد: در سال 91، بخش کشاورزی استان 245 میلیون دلار صاردات محصولات کشاورزی به خارج از کشور داشته و در طی 2 ماه اخیر سال جاری 34 میلیون دلار صادرات به خارج از کشور داشته که نسبت به دو ماه سال های گذشته رکورد را شکسته است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت دریاچه ارومیه یکی از چالش های مهم بخش کشاورزی استان است، اعلام کرد: نقش بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در جهت مقابله با این چالش، استفاده بهینه از منابع آبی چون منابع آبی تحت فشار و روش های انتقال آب با استفاده از کانال ها و لوله ها و تغییر الگوی کشت وجایگزینی ارقام مقاوم در برابر شوری و جایگزینی منابع تبدیلی و بسته بندی بهره می گیرد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان آذربایجان شرقی یکی از مناطق کم آب و نیمه خشک کشور است، باید به صورت کارشناسی و تصمیمات مدبرانه در جهت حل مشکلات این بخش اقدامات صورت بگیرد و با اتمام پایاب سدهای220 هزار هکتاری، افزایش تولیدات و محصولات بخش کشاورزی چون گوشت قرمز و سفید، آبزیان، عسل مازاد نیاز استان و تولیدات دامی را به همراه خواهد داشت.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان تاکید کرد: باید صنایع تکمیلی و بسته بندی در اولویت برنامه پنجم قرار بگیرد و با توجه به اینکه 7 درصد تسهیلات با اعتبار 306 میلیارد تومان به بانک ها جهت پرداخت معرفی شده، تاکنون 180 میلیارد تومان آن مبلغ به این بخش صنایع تکمیلی و بسته بندی پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه در کنار توسعه گوشت قرمز و سفید، واحد های پرورش سایر واحدهای تولیدی، خاطرنشان کرد: مجوز واحدهایی در شهرستان هریس جهت پرورش تمساح صادر شده و در خصوص سامان دهی پرندگان زینتی، ساماندهی نژاد اسب، پرورش زالو و سایر اقداماتی که باعث ارزآوری و توسعه اقتصاد کشور شود، جهاد کشاورزی اقداماتی را انجام داده است.

محمدیان در ادامه اعلام کرد: آذربایجان شرقی رتبه دوم بیمه محصولات زراعی کشور را دارد، تعداد بیمه گذار در سال زراعی 91-92، 109هزار و 872 نفر بوده است که 283 هزار و 222 هکتار با 39 هزار و 398 نفر بهره بردار در بخش زراعی و 33 هزار و 793 هکتار با 70هزار و 474 نفر بهره بردار در بخش باغی محصولات خود را بیمه نموده اند که در سال زراعی جاری بیش از686 میلیاردو 298 میلیون تومان خسارت ازناحیه سرمازدگی،سیل و تگرگ به بخش زراعی و باغی وارد شده است.

وی ادامه داد: همچنین در سال زراعی گذشته تعداد 53 هزار و 141نفر بهره بردار در بخش باغی، بیش از 338 میلیارد و 600 میلیون ریال و تعداد 24 هزار و 575 نفر بهره بردار در بخش زراعی بیش از 90 میلیارد ریال غرامت دریافت کرده اند و در مجموع میزان پرداخت غرامت به خسارت دیدگان بخش کشاورزی ناشی از حوادث غیر مترقبه در سال گذشته، بالغ بر 429 میلیارد ریال بوده است.

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان اظهار کرد: با وقوع زلزله در تابستان سالجاری در منطقه ارسباران، زیر ساختهای بخش کشاورزی در شهرستان اهر، هریس، ورزقان، تبریز، کلیبر، خدافرین، مرند و سراب دچار خسارت 30 الی 100درصدی شده و آسیب دیدند و از این بابت بیش از 198 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شد، لذا در این خصوص 17 هزار و 871 پرونده افراد خسارت دیده در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی تشکیل شده است که تاکنون 14هزار و 298 مورد از آن در بانک عامل عقد قرارداد شده است که تا 25 خرداد ماه سال جاری با احتساب تحویل 10 هزارو پانصد واحد دامی پیش ساخته در مجموع 16هزارو 65 واحد ساخته و تحویل زلزله زدگان شده است/س

برچسب ها: تحویل ، زلزله ، زدگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.