قديري ابيانه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تاكيد كرد

شناخت وضعيت "بيداري اسلامي" ضرورت سياست خارجي دولت آينده

يک کارشناس سياست خارجي با اشاره به رو به صعود بودن موقعيت ايران در ارتباط با بيداري اسلامي و در مقابل رو به نزول بودن موقعيت آمريکا و غرب گفت: شناخت وضعيت بيداري اسلامي براي تشخيص صحيح راه‌ها ضروري است.

محمد حسن قديري ابيانه در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، درباره اولويت‌هاي سياست خارجي دولت آينده اظهار داشت: در بخش ساختاري بايد بعد اقتصادي دستگاه سياست خارجي تقويت شود و کارشناسان اقتصادي و بازرگانان کشور از بين کارآزموده‌ترين نيروها در سطح کشور انتخاب شوند.

وي با اشاره به اولين کنفرانس مطبوعاتي رئيس جمهور منتخب و اعلام حجت‌الاسلام روحاني مبني بر اينکه دولت به هيچ وجه نبايد از حقوق ايران کوتاه بيايد، خاطرنشان كرد: تاکيد بر دفاع از حقوق حقه ايران در همه زمينه‌ها به ويژه حق هسته‌اي از اولويت‌هاي سياست خارجه دولت آينده است به طوريکه نااميد‌کننده دشمنان از کارآمدي تحريم‌ها باشد و دولت بايد مقاومت نشان دهد که اين مقاومت در کنار مقاومت ملت موثر خواهد بود.

اين کارشناس سياست خارجي ادامه داد: حمايت از بيداري اسلامي و زمينه‌سازي براي شکل‌گيري تمدن بزرگ اسلامي از اولويت‌هاست مردم و مسئولان بايد بدانند موقعيت ايران در ارتباط با بيداري اسلامي روبه صعود  است.

وي در ادامه تصريح کرد: موقعيت آمريکا و غرب در قبال بيداري اسلامي رو به نزول است همچنين رژيم صهيونيستي در مسير اضمحلال قرار دارد كه درک اين مطلب براي تشخيص صحيح راه‌ها ضروري است.

قديري ابيانه با اشاره به فرصت حاصل از شكل‌گيري حماسه سياسي تصريح كرد: دولت بايد از اين فرصت براي پيشبرد سياست خارجي در کمال اقتدار بهره ببرد و با همکاري مردم تلاش کند تا حماسه اقتصادي نيز محقق شود.

وي همه مردم را در تحقق حماسه اقتصادي نقش‌آفرين دانست و افزود: هرچه توان اقتصادي کشور بالاتر رود، نفوذ کلام ايران در سطح جهان افزايش خواهد يافت و تاثيرگذاري هيئت‌هاي ديپلماتيک ما در سطح جهان بيشتر خواهد شد.

اين کارشناس سياست خارجي مهم‌ترين عامل اثرگذار در بهبود وضعيت معيشت مردم را تلاش و فعاليت خود مردم ارزيابي کرد و افزود: نبايد مردم فکر کنند با بهبود روابط خارجي مي‌توان مشکلات اقصادي را حل کرد.

قديري ابيانه افزود: روابط خارجي در ارتباط با بهبود اقتصاد کشور مهم است اما اين مطلب که در صورت بهبود روابط با برخي از کشورها از جمله آمريکا، وضعيت معيشت بهبود خواهد يافت تفکر غلطي است.

وي با اشاره به آمار جمعيت زير خط فقر آمريکا و افزايش 2.5 ميليون نفري سالانه به اين آمار اظهار داشت: اگر قرار بود با روابط با آمريکا وضعيت اقتصادي ما بهبود يابد نبايد وضع خود مردم آمريکا به اين حد اصفناک باشد.

قديري ابيانه گفت: سياست خارجي بايد به کمک سياست داخلي، وضع اقتصادي را بهبود بخشد اما نقش اصلي را مردم ايفا مي‌کنند که اين مطلب با عمل به محورهايي که مقام معظم رهبري تحت عنوان شعار سال مطرح مي‌کنند، محقق خواهد شد.

قديري ابيانه افزود: در کشورهاي ديگر وقتي صحبت از کمبود کالايي مي‌شود، مردم ميزان کمتري مصرف کرده و خريد کمتري انجام مي‌دهند تا اين کمبود موجب بحران نشود اما در ايران کافي است کمبود کالايي به صورت شايعه مطرح شود تا فروشندگان به احتکار بپردازند و مردم بيش از حد نياز آن کالا را ذخيره کنند.

اين کارشناس سياست خارجي در پايان با اشاره به سقوط ارزش پول ملي خاطر‌نشان کرد: هجوم سرمايه‌ها به بازار سکه و ارز منجر به افزايش قيمت سكه و ارز شد که نهايتا ارزش پول ملي کاهش يافت و تحريم‌ها تنها 20 درصد در اين زمينه موثر بوده است.
انتهاي پيام/
برچسب ها: قدیری ، ابیانه ، اولویت ، خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار