تولدی که به تلخی زندگی مادر منجر می شود

گاهی شیرینی تولد یک نوزاد با افسردگی مادر که به نوعی ناشی از تولد کودک است کمی تلخ می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، هر مادری دوران سخت بارداری را به امید تولد نوزادی سالم و دیدن او با شادی پشت سر می نهد اما گاهی علی رغم انتظار و ثانیه شماری مادر برای رسیدن چنین روزی، تولد نوزاد با حالتی ناخوشایند از خلق در مادر توام خواهد بود که امروزه تحت عنوان افسردگی پس از زایمان از آن یاد می شود.
 ابراهیمی مقدم در این باره گفت: حدود 60 تا 80 درصد مادران پس از زایمان دچار گرفتگی خلق می شوند که نوعی افسردگی ضعیف است و تا چند روز تا یک هفته پس از زایمان ادامه می یابد.
وی با اشاره به گریه زیاد، اضطراب و عدم توانایی خواب در مادران مبتلا به این اختلال افزود:  اکثر این افراد پس از کمی استراحت و کمک اطرافیان به آنها در نگهداری از نوزاد و یا حتی پس از یک گریه طولانی متعاقب استرس و هیجان پس از زایمان احساس بهتری داشت.
 ابراهیمی مقدم تصریح کرد: اگر ناراحتی و تنگی خلق پس از حدود دو هفته برطرف نشود ممکن است علت آن افسردگی پس از زایمان باشد.
وی ادامه داد: 10 تا 20 درصد مادران پس از زایمان دچار افسردگی می شوند که ممکن است از دو هفته تا یک سال به طول بیانجامد.
ابراهیمی مقدم بارداری  بدون برنامه ریزی ، عدم حمایت همسر، وجود مشکلات زناشویی، مالی، بروز تغییر جدید همزمان با تولد نوزاد نظیر نقل مکان یا از دست داد شغل و... را از دلایل احتمالی ابتلا به افسردگی پس از زایمان دانست و افزود:  البته صرف وجود این عوامل دلیل بروز افسردگی پس از زایمان نیست و ممکن است فردی علی رغم وجود چندین عامل هرگز به افسردگی دچار نشود.
وی اظهار داشت:  بی خوابی، اشکال در تمرکز حواس، تغییر اشتها، حملات پانیک، احساس گناه شدید و افکار خودکشی و .... از علائم افسردگی پس از زایمان است که البته همگی آنها ممکن است در یک شخص رخ ندهد.
ابراهیمی مقدم در پایان خاطر  نشان کرد: بسیاری از مادران در طول ماههای اول پس از تولد نوزاد دارای مقداری اضطراب و اندوه اند اما چنانچه تمام طول روز در حال گریه و حملات پانیک باشند مراجعه به یک روانشناس یا روانپزشک الزامی است.
گفتنی است: شاید یکی از دلایل افسردگی و تغییر خلق پس از تولد نوزاد به دلیل فقدان و خلاء چیزی است که به مدت طولانی آن را احساس می نمود اما در هر صورت اطرافیان و بخصوص همسر و ایجاد شرایطی پر نشاط در این میان به نوعی می تواند موثرترین امر در جهت درمان باشد./ز

برچسب ها: تلخی ، زندگی ، مادر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار