در نشست خبري چهل‌و ‌نهمين جشنواره منطقه‌اي سينماي جوان (بام ايران)؛

جشنواره منطقه‌اي جايگاه ويژه‌اي دارد/ برگزيد‌گان وارد جشنواره فيلم كوتاه مي‌شوند

برگزاري جشنواره‌هاي منطقه‌اي در بين فيلمسازان شهرستاني جايگاه ويژه و جدي را دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران حاضر در محل نشست خبري چهل‌و نهمين جشنواره منطقه‌اي سينماي جوان بام ايران صبح امروز در محل انجمن سينماي جوان با حضور "هاشم ميرزا‌خاني" مدير عامل و رئيس‌هيئت مديره سينماي جوان و "حسين گنجي" مدير‌كل اداره فرهنگ و تارشاد اسلامي چهار‌محال‌بختياري و دبير جشنواره بام ايران برگزار شد.
در ابتداي اين نشست "ميرزا‌خاني" گفت: جشنواره منطقه‌اي جايگاه جدي را در بين فيلمسازان و هنزمندان شهرستان‌ها باز كرده است.
در طول اين مدت كه من در انجمن سينماي جوان حضور داشتم 13 دوره جشنواره برگزار شده است.
وي ادامه داد: اميدوارم اين جشنواره به معرفي و تعامل بين فيلمسازان جوان كمك كند تادر اين فرصت بتوانند بهره لازم را ببرند.
"ميرزا‌خاني" ادامه داد: به منظور توجه به فيلمسازان جوان و نوپا كه به تازگي وارد عرصه آموزش و توليد فيلم كوتاه شده‌اند از سال گذشته شاهد افزايش 20 تا 50 درصدي جوايز در بخش‌هاي مختلف شده است.
مدير‌عامل انجمن سينماي جوان در خصوص هيئت انتخاب و داوري جشنواره بام ايران افزود: "پناه‌بر‌خدا رضايي"، "سياوش سرمدي" و داريوش غريب‌زاده" آثار را انتخاب و با اضافه‌شدن "عباس‌رافعي" و "رحمان سيفي‌آزاد" داوري اين بخش انجام شد، در بخش عكس "افشين بختيار"، "احسان رجبي"، "مهدي وثوق‌نيا" آثار را داوري و در طول برگزاري جشنواره كارگاه تور عكاسي نيز با حضور آنها برگزار خواهد شد.
"ميرزاخاني" ادامه داد: در بخش فيلمنامه "انيسه شاه حسيني"، "احمد كاوري" و "شاهد سلطاني آزاد" آثار را مورد ارزيابي و داوري قرار دادند.
رئيس هيئت مديره انجمن گفت: نقد كليه فيلم‌ها توسط "منوچهر اكبر‌لو" و "طهماسب صلح‌جو" انجام خواهد شد، نقد آثار به جواناني كه در ابتداي راه هستند كمك مي‌كند كه نقاط قوت و ضعف اثر خود را متوجه شوند.
"ميرزا‌خاني" اظهار داشت: در زمينه فيلمنامه كارگاه فيلمنامه در طول برگزاري جشنواره بام ايران توسط "منوچهر‌اكبر‌لو" برگزار خواهد شد.
وي ضمن اشاره به اضافه شدن بخش جشنواره جشنواره‌‌ها گفت: در طول برگزاري جشنواره بام ايران به منظور بهره‌مندي هر چه بيشتر  جوانان از آموزش‌هاي مختلف در زمينه‌‌اي گوناگون يك سانس نمايش آثار برگزيده بيست‌ و نهمين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه در قالب 2 باكس 90 دقيقه‌اي از توليدات سال 91 از ايران و جهان به نمايش گذاشته مي‌شود.
در ادامه اين مراسم "حسين گنجي" دبير جشنواره گفت: هدف از برگزاري اين جشنواره عرضه و تبادل انديشه‌ها و تجربه‌هاي هنرمندان، عكاسان، فيلمسازان و فيلمنامه‌نويسان براي معرفي و شناسايي استعدادهاي جوانان است.
وي ادامه داد: در مجموع 2117 اثر به دبير‌خانه ارسال شده كه نسبت به جشنواره چهل‌و هشتم 10 درصد رشد داشته است،
641 فيلم كوتاه، 1072 عكس و 431 فيلمنامه به دبير‌خانه ارسال شده است كه از اين مجموع 59 فيلم، 55 تك عكس و دو مجموعه عكس و 12 فيلمنامه به بخش مابقه راه‌يافته است.
"گنجي" افزود: مراسم افتتاحيه عصر روز 9 تير در گلستان شهداي شهر‌كرد آغاز مي‌شود.
وي گفت: در طول برگزاري جشنواره 2 كارگاه عكس و فيلمنامه با حضور اساتيد صاحب‌نام برگزار خواهد شد.
دبير جشنواره تصريح كرد: اكران فيلم‌ها در 2 سالن تالار غدير فرهنگ و ارشاد اسلامي شهر‌كرد و سينما بهمن انجام خواهد شد اميدواريم اين فعاليت باعث ايجاد پيوند ميان مردم و هنرمندان شود.
دبير جشنواره بام ايران خاطرنشان كرد: اين جشنواره با حضور 15 استان آذربايجان‌شرقي و غربي، اردبيل، زنجان، گيلان، كرمان، سيستنان و بلوچستان، هرمزگان، گلستان، خوزستان، لرستان، مركزي و چهار‌محال‌و بختياري، برگزار مي‌شود مراسم اختتاميه عصر روز 13 تير ماه با حضور مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مديران انجمن و هنرمندان برگزار خواهد شد.

*18 تير آخريت مهلت ثبت‌نام در جشنواره فيلم كوتاه تهران
در ادامه اين مراسم "ميرزا‌خاني" مدير‌عامل انجمن سينماي جوان گفت: ما در سال 92 برنامه‌ريزي جدي را در حوزه فيلم‌ كوتاه داريم و با توجه به اينكه جشنواره9 فيلم‌هاي قرآني 4 سال پيش در اصفهان برگزار شد و به علت نبود هماهنگي‌هاي لازم 3 يال اين جشنواره برگزار نشد، در شوراي سياست‌گذاري جشنواره ها ارائه و تصميم گرفته شد كه جشنواره فيلم‌هاي قرآني تسنيم به صورت دو سالانه برگزار شود.
وي ادامه داد: تا به الان بيش از 1200 اثر در سه بخش فيلم‌كوتاه فيلمنامه و عكس به دبير‌خانه ارسال شده است.
رئيس هيئت مدذيره انجمن گفت: دومين جشنواره "تسنيم" از 22 تا 24 مرداد ماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.
"ميرزاخاني" اظهار داشت: جشنواره "نماز و نيايش" كه سال گذشته در قم برگزار شد به صورت دوسالانه خواهد بود.
مديرعامل انجمن تصريح كرد: بعد از برگزاري موفقت‌آميز جشن فارغ‌التحصيلان و جشنواره فيلم اولي‌ها، دومين دوره اين جشن از 12 تا 14 شهريور ماه همزمان در كليه دفاتر انجمن سراسر كشور برگزار مي‌شود.
آثار برگزيده اين جشن در سي‌امين جشنواره بين‌المللي كوتاه تهران در چند بخش نمايش داده مي‌شود.
"ميرزاخاني" افزود: سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران مهر ماه در تهران برگزار خواهد شد تا به الان بيش از 4000 اثر از ايران و 108 كشور جهان به دبير‌خانه ارسال شده است.
وي ادامه داد: فيلمسازان تا 18 تير ماه فرصت دارند كه به سايتwww. iycs.ir در اين جشنواره شزكت كردند.
مدير‌عامل انجمن ضمن اشاره به آغاز دوره‌هاي آموزشي تكدرس مشاغل سينمايي در تابستان 92 در سراسر كشور افزود: دوره‌ةاي آموزشي تكدرس مشاغل سينمايي در زير مجموعه‌هاي مباني عكاسي، عكاسي پرتره، عكاسي ديجيتال و فتو‌شاپ، تصوير‌برداري نورپردازي، مباني صداف فيلمنامه‌نويسي، نقد و تحليل فيلم مباني و تكميلي، زيبا‌شناسي تدوين آموزش نرم‌افزار اديوس در تدوين و مديريت توليد، 11 هنوان از دروسي هستند كه براي آموزش در تابستان سال جاري انتخاب شده و از هم اكنون ثبت‌نام ان با مراجعه حضوري به دفاتر انجمن آغاز شده است.
"ميرزاخاني"اظهار داشت: با توجه به رونمايي از دوره‌هاي آموزشي بلند مدت توسط انجمن سينماي جوانان ايران 15 استان در حال حاضر انتخاب شده كه دوره‌هاي بلند مدت آموزش تخصصي انيميشن را برگزار كنند.
وي ادامه داد: آزمون بلند مدت فيلمسازي در سراسر كشور 10 آبان 92 به طور همزمان در دفاتر انجمن برگزار خواهد شد و از هم اكنون تبليغات و ثبت‌نام آن با مراجعه به سايت انجمن آغاز شده است.
گفتني است؛ چهل‌و نهمين جشنواره منطقه‌اي سينماي جوان از 10 تا 12 تير ماه با حضور 16 استان در "شهركرد" برگزار مي‌شود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار