اردبیل/

320 میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان اردبیل وجود دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: در حال حاضر بیش از 320 میلیون متر مکعب آب ذخیره در پشت سدهای استان اردبیل وجود دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ داود نجفیان امروز در مراسم گرامیداشت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در اردبیل اظهار داشت: ‌این هفته از اول تا هفتم تیرماه با هدف ارتقای سطح آگاهی عمومی در مصرف آب و ضرورت مصرف بهینه نامگذاری شده است که در این هفته سعی می‌شود با عناوین مختلف اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به عموم مردم در صرفه‌جویی مناسب انجام شود.

وی تصریح کرد: کشور ما و استان اردبیل جزء مناطق خشک و نیمه خشک بوده که با محدودیت منابع آب روبه‌رو است که در این زمینه ضرورت دارد بحث صرفه‌جویی در مصرف آب جدی گرفته شود.

نجفیان خاطر نشان کرد: در سال آبی 92- 91 میزان بارش کشور 227 میلی‌متر بود که نسبت به سال ما قبل آن 18 درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود:‌ این در حالی است که در استان اردبیل با کاهش بارندگی‌ها روبه‌رو بودیم به طوریکه تا اوایل تیرماه امسال 260 میلی‌متر بارندگی در استان اردبیل اتفاق افتاد که نسبت به مدت مشابه سال قبل این میزان 24 درصد کاهش نشان می‌دهد که نسبت به میانگین بلندمدت نیز کاهش 10 درصدی را شاهد هستیم.

نجفیان کل منابع آبی استان را اعم از سطحی و زیرزمینی سه میلیارد و 430 میلیون متر مکعب اعلام کرد و ادامه داد: 91 درصد آب‌های استان اردبیل سطحی و 9 درصد زیرزمینی می‌باشد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همچنین یادآور شد: ‌امسال به رغم کاهش بارندگی‌ها سعی کردیم از ذخیره سال گذشته که برخی از سدهای ما سرریز شده بود، استفاده کنیم و قطعاً این استفاده بهینه و مطلوب زمینه یک اطمینان‌بخشی واقعی را برای ما به وجود آورده است تا امسال کاهش بارندگی را کمتر احساس کنیم.

نجفیان گفت:‌ در حال حاضر 330 میلیون متر مکعب در پشت سدهای استان و حدود یک میلیارد متر مکعب در پشت سد ارس ذخیره آب داریم که در شرایط متوسط مطلوب و مناسب به نظر می‌رسد.

وی افزود:‌ هر چند ذخیره ما امسال کاهش می‌یابد اما سعی می‌کنیم بخشی از این منابع را با اخذ مجوزهای لازم برای بهره‌برداری از حوزه‌های آبریز اطراف استان اردبیل که سهمی در آنها داریم، جبران کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان در ادامه گفت: ‌آبگیری سد امسال یک ماه زودتر آغاز شده و با توجه به اینکه 93 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است صرفه‌جویی زارعان می‌تواند بخش عظیمی از مشکلات ما را برطرف کند./س.

برچسب ها: اردبیل ، آب ، ذخیره ، شده ، در ، پشت ، سدها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.