حجت‌الاسلام رئیسی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

یقین داریم که خلق حماسه اقتصادی با هماهنگی قوای سه‌گانه شکل مي گيرد

معاون اول قوه قوه‌قضاییه گفت: نکته مهم این است که قوه‌قضائیه به دنبال حماسه بزرگ سیاسی است که در 24 خرداد به لطف و عنایت حق و با زمینه‌ها و رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری صورت گرفت؛ ما یقین داریم که خلق حماسه اقتصادی امسال و تحقق شعار با هماهنگی و همکاری قوای سه‌گانه شکل خواهد گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضائیه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران اظهار داشت:روز هفت تیر یادآور شهادت مظلومانه آیت‌الله شهید بهشتی و 72 تن از یاران انقلاب و امام (ره) و خدمتگزاران به مردم عزیز است که باید یاد و خاطره آنها را گرامی بداریم.
 
وی ادامه داد: قوه‌قضائیه مستقل از سایر قوا است که این یکی از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی است که نکته برجسته در قانون اساسی بوده و قوه قضائیه مستقل و قاضی نیز مستقل است. دستگاه قضایی مجموعه مجریان کشور را دارد که قضات در آن مستقل بوده و ساختار قضایی را آیت‌الله شهید بهشتی ساختارسازی کردند که این امر بسیار مهم است. ولایت فقیه در فقه به عنوان فقه اجتهادی از زمان مرحوم سلار تا زمان شیخ طوسی، اردبیلی و تا زمان بهبهانی و مکتب شیخ انصاری وجود داشته است. در حقیقت در سخنان و نظریات بحث ولایت فقیه در تمام فقه وجود داشته و باید ولایت فقیه را برای اولین بار که مطرح شده مورد ارج نهانیم. کسی که در این نظریه که ولایت فقیه را برای اولین بار مطرح کردند دکتر شهید بهشتی بوده که در قانون اساسی آن را آورده است.

معاون اول قوه قضائیه اظهار داشت: خدمات بزرگی در قوه قضائیه صورت گرفته و تحول در قانون و مقررات و منابع انسانی و روش‌ها و ساختارها انجام شده که در این راستا زحمات بسیاری را شاهد بودیم.

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: امروز در سراسر کشور قضات را که مشغول رسیدگی به پرونده‌های بسیاری هستند شاهدیم. ممکن است همه پرونده‌ها رسانه‌ای نشوند ولی برخی از آنها که حساسیت اجتماعی را می‌طلبد، مطرح شده و این به این معنا نیست که رسیدگی به پرونده ها کم است. در واقع صدها پرونده وجود دارد که مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که در اینجا به تمام قضات سراسر کشور خسته نباشید می‌گوییم و آنها را سربازان بدون ادعا نامیده و قضاوت را که مهمترین شغل و پردغدغه‌ترین شغل است می‌دانیم.

وی ادامه داد: قضاوت برای اجرای عدالت است که برای توفیقات بیشتر از خداوند برای قضات طلب توفیق می‌کنیم. امروز در دستگاه قضایی باید با تدبیر و تاکید بر قانون اساسی و اتخاذ بر سیاست پیشگیری از جرم تلاش بسیاری انجام دهیم. چرا که در نظام مقدس ما وجود این پرونده‌ها برازنده نیست. این میزان پرونده در دستگاه قضایی نباید باشد و اگر شد باید به آنها رسیدگی شده و بدانیم چه باید کنیم.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه در دستگاه اجرایی و قانونگذاری اقدامات موثری صورت می‌گیرد و ما به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنیم افزود: باید بستر وقوع جرم را از بین ببریم. هیچ مجموعه‌ای در کشور وجود ندارد که پیشگیری از وقوع جرم برعهده‌اش نباشد. در واقع از نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی موضوع پیشگیری از وقوع جرم مورد اهمیت است. به طور مثال در خصوص موضوع فرهنگی نگاه کاهش جرم باید داشته باشیم. همچنین در خصوص موضوع پولی و مالی باید شاهد کاهش خطاها و کاهش فساد مالی در نظام باشیم. همچنین در خصوص واردات و صادرات و موضوعات اقتصادی باید نگاه پیشگیرانه جزو نگاه اولیه در سیاستگذاری و اجرا باشد تا شاهد کاهش جرائم باشیم.

وی در خصوص حمایت از تولید ملی، گفت: در بحث حمایت از تولید ملی و موضوع قاچاق کالا ما شاهد منافاتی در این امر هستیم. در واقع موضوع تولید ملی مطرح می‌شود ولی مبارزه با قاچاق کالا به درستی صورت نمی‌گیرد که باید تولید ملی را تقویت کرده و مبارزه با قاچاق کالا را در دستور کار قرار دهیم. دستگیری تنها یک بخش از کار است، ما باید کاری کنیم که قاچاق کالا برای قاچاقچیان صرف نکنند و در این امر باید اقدام اقتصادی جدی صورت گیرد که این امر را می‌طلبد.

معاون اول قوه‌قضائیه با اشاره به اینکه جامع‌ترین منشور برای مبارزه با فساد وظیفه دستگاه قانونگذاری به عنوان تصویب پیشگیرانه و برخورد با روش‌هایی که جرم‌زا است، بوده و باید در جامعه با این روش‌ها برخورد کرد که وظیفه دستگاه قضایی است که با مفسدان برخورد کرده و این امر نیز به عنوان یک بسته کامل برای تمام بخش‌ها باید باشد. لیکن برای اهمیت این موضوع بخشی از کار قوه قضائیه مربوط به موضوع پیشگیری از وقوع جرم است که این امر در دستور کار است. موضوع پیشگیری از وقوع جرم در دولت و دستگاه قضایی موضوع مهمی است و لایحه تقدیمی که قوه قضائیه به مجمع تشخیص مصلحت داده امیدواریم به سامان برسد  تا سازوکار در این امر فعال شود.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های قوه قضائیه افزایش نظارت بر عملکرد قضات است. نظارت بر دادسراها و بخش‌های مختلف صورت می‌گیرد و این امر به این معنا نیست که به قضات اعتماد نداریم بلکه به تمام قضات اعتماد داشته و این کنترل عدم اعتماد نیست چرا که اعتماد را افزایش داده و ما نظارت را ضروری می‌دانیم و تلاش شده که نظارت در بخش‌های مختلف تقویت شود.

رئیسی در خصوص اخلاق عمومی و حرفه‌ای افزود: اخلاق عمومی و حرفه‌ای باید در قضات وجود داشته باشد و این امر شرط اول است که قضات با بایدها و نبایدهای قضایی بتواند حکمی را صادر کند که اکثر قضات دارای این امر هستند. شرط دوم برای قضات عدالت است که هیچ قاضی‌ای از آن عبور نکرده است و همگان بر این امر تاکید دارند. به طور مثال وقتی خونی در یک دیگ دیده می‌شود باید آن دیگ را دور ریخت بنابراین اگر بی‌عدالتی از سوی کسی در جایگاه قضا دیده شود باید با آن برخورد کرد و لغزش صورت نگیرد. در واقع شرط اساسی قضات که عدالت است را در این میان از دست می‌دهند. امکان ندارد گزارشی از لغزش قضاتی ارائه شده باشد و ما پیگیری نکرده باشیم و کار را به انجام نرسانده باشیم. عدم اعلام به منزله عدم اقدام نیست.

معاون اول قوه قضائیه اظهار داشت: اخلاق عمومی و حرفه‌ای جزء دستور کار جدی این دوره مدیریت است که در این راستا معاونت فرهنگی برای نظارت بر اخلاق عمومی و حرفه‌ای ایجاد شده و این امر را برعهده دارد.  اراده جدی و برخورد با مفاسد اقتصادی و اجتماعی از موارد مهم است که ما تعجب می‌کنیم افرادی‌که مدعیان حقوق بشر هستند برای سارق مسلح و قاچاقچیان دلسوزی می‌کنند و برای جوانان و خانواده آنها که از یکدیگر پاشیده می‌شوند و همچنین امنیت مردم که به خطر افتاده هیچ حرفی نمی‌زنند. اینکه برای مجرم دل می‌سوزانید و همچنین برای قاچاقچیان که به مردم آسیب می‌رسانند و امنیت را به خطر می‌اندازند دفاع می‌کنید این چگونه حقوق بشر است؟

وی افزود: حفظ حقوق بشر در برخورد با مجرمان حرفه‌ای و مفسدان است که در دنیا مدعیان حقوق بشر به صراحت به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) اهانت می‌کنند ولی این مورد را آزادی بیان دانسته و همچنین 17 کانال تلویزیونی ما را قطع می‌کنند که این امر خود حفظ حقوق بشر نیست چرا که 17 کانال در اقصی نقاط کشور بر خلاف همه قوانین حقوقی و میثاق‌ها قطع شده و این رفتار دوگانه است و حقوق بشر نیست.

معاون اول قوه قضائیه اظهار داشت: امروز" پرس تی‌وی" و "العالم" و تلویزیون‌های ما حق را می‌گویند و مردم به آنها گوش می‌دهند که برخی برای اینکه جلوی این امر را بگیرند این کانال‌ها را قطع می‌کنند در واقع آنها از اینکه مردم به حق گرایش پیدا کنند وحشت دارند.

وی گفت: تا پایان امسال امیدواریم عملکرد خوبی را برای هر سه قوه و همه مسئولان شاهد باشیم و خلق حماسه اقتصادی با همدلی و یکپارچگی صورت گرفته و راهکار و رفع مشکلات معیشتی و همکاری با رئیس‌جمهور منتخب صورت گیرد و قوه قضائیه اراده جدی برای همکاری با قوا و رئیس‌جمهور را اعلام می‌کند تا گام‌های اساسی در جهت رفع مشکلات مردم و مشکلات معیشتی صورت گیرد.
 
 
معاون اول قوه قضاييه گفت:از علماي اهل سنت مي‌خواهيم نسبت به جريان تکفيري، سلفي و وهابيت که در کشورهاي اسلامي به راه افتاده  اعلام موضع کنند و اين جريان را منزوي کنند در غيراين صورت در آينده دچار لطمات اين جريان مي‌شوند.
 سيدابراهيم رئيسي  در خطبه‌هاي پيش از نماز جمعه امروز ادامه داد: روز 7 تير يادآور شهادت مظلومانه آيت‌الله بهشتي و 72 تن از ياران انقلاب، امام و خدمتگزاران به مردم است. اين ايام به مناسبت شهادت رئيس ديوان عالي وقت کشور هفته قوه قضاييه نام گرفته است.   
 
وي ادامه داد: بيان برنامه‌ها، عملکردها و ديدگاه‌ها در ارتباط با قوه قضاييه به عنوان يکي از ارکان مهم نظام و قوه‌اي که به عنوان مرجع و پناهگاه مظلومان و ستمديدگان بايد باشد و مسئوليت فصل خصومت و اجراي احکام و قضايي اسلامي را در جامعه بر عهده دارد ضروري است. 
 معاون اول قوه قضاييه در رابطه با برخورد با مفاسد اجتماعي و اقتصادي گفت: از مدعيان حقوق بشر تعجب مي‌کنم که برخوردشان با سارقان مسلح و قاچاقچيان مواد مخدر به يک ميزان است آيا حقوق خانواده‌ها و جواناني که از بين مي‌روند و امنيتشان از بين مي‌رود، حقوق بشر نيست چرا مدافعان حقوق بشر دل مي‌سوزانند و براي قاچاق مواد مخدر سخن مي‌گويند اما براي مردمي که آسيب مي‌بينند کمترين سخني به ميان نمي‌آورند اين چگونه حقوق بشري است. 
 
 معاون اول قوه قضاييه با اشاره به خلق حماسه بزرگ سياسي در انتخابات رياست جمهوري گفت: قوه قضاييه به دنبال خلق حماسه بزرگ سياسي که مردم ايجاد کردند و در تاريخ کشور به ياد ماندني ماند قلب حماسه اقتصادي را در پرتو همکاري سه قوه تقويت ‌مي کند.  
 
 وي گفت: در پايان امسال اميدواريم عملکرد خوبي براي هر سه قوه داشته باشيم تا با همکاري اين قوا وحدت و يکپارچگي ايجاد شود و راهکارهايي براي رفع مشکلات معيشتي و اقتصادي مردم پيدا شود.همچنين قوه قضاييه با همکاري با رئيس جمهور منتخب، اراده جدي را براي همکاري با تمام بخشهايي که گامهاي جدي براي رفع مشکلات مردم برمي‌دارند خواهد داشت. 
 
 رئيسي با اشاره به جريان منافقان و جنايت‌هاي هولناکي که توسط تروريست‌ها بر عليه شيعيان به راه افتاده گفت: حوادثي که بر ما توسط گروه فرقان و گروهک‌هاي منافقان شکل گرفت و شهادت شهيد مطهري، رجايي، باهنر، قدوسي و آيت‌الله بهشتي را رقم زد روزهاي سختي بود و امروز آنچه از ترورها در مصر، سوريه، عراق و کشورهاي اسلامي مي‌شود همانند آن وقايع است اما عامل اين فجايع چه کساني هستند. 
 
 وي اولين عامل براي اين فجايع را وجود افراد بدذهن، جاهل و نادان دانست و گفت: ذهن اين افراد شستشو داده شده است که اگر مي‌خواهيد به بهشت برويد راهش به وجود آوردن اين فجايع است. تاريخ کربلا و بسيج کردن دشمنان و ريختن خون بهترين انسانها همان سخناني است که در حال حاضر در گوش اين افراد خوانده مي‌شود و اين افراد حاضر به گوش کردن سخنان حق نيستند.   
 
 
علماي اهل سنت نسبت به جريان سلفيت و وهابيت اعلام موضع كنند
 
وي با طرح اين سؤال که چرا همچنان در خطبه‌هاي نماز جمعه سوره منافقان خوانده مي‌شود به جلب توجه مردم به جريان نفاق تأکيد کرد
و گفت: منافقي که به چهره او نقاب زده شده است هم شناختش سخت است و شناساندنش به مردم دشوار است بازگو کردن ويژگي منافقان بسيار مهم است که ناداني و عدم درک واقعيت از ويژگي آنان است و در مقابل حق انعطاف ندارند و امر به منکر و نهي از معروف دارند و معتقدند در راه اصلاح قرار دارند.
 
 رئيسي گفت: کدامين منکر مهمتر از کشتن مسلمانان و تفرقه‌اندازي در صفوف مسلمانان، کمک به دشمنان اسلام و ايجاد وحشت و اختلال در امنيت جامعه است.اين درحالي است که تروريست‌هاي سوريه رسماً دوستي با کفار را اعلام کرده و گفته‌اند با اسرائيل مشکلي نداريم.   
 
معاون اول قوه قضاييه گفت: عامل دوم در شکل‌گيري جريان تکفيري و سلفي، مفتي‌هاي از خدا بي‌خبر، پول‌پرست و شهوت‌ران هستند که برخلاف سنت، احکام صادر مي‌کنند و باعث مي‌شوند جوانان زيادي کشته شده، خانه‌ها ويران شوند و اين افراد جواب خدا را چه مي‌دهند که فقط براي دنيا دست به فتوا مي‌زنند که در کتاب و سنت وجود ندارد.   
 
رئيسي عامل سوم در ايجاد اين جريان سلفي را نقش نظام سلطه و استبدادي عنوان کرد و گفت: منافقان با شعار ضديت با آمريکا آمده‌اند اما امروز تبديل به سرباز آمريکايي شدند و به نفع اسرائيل جاسوسي مي‌کنند، هر فسادي که وجود دارد منافقان در آن دست دارند و اين جريان، دست ساخته استکبار جهاني است و استکبار هروقت خواسته جريان ايجاد کرده است.   
 
رئيسي ضمن قدرداني از اعلام بيزاري بزرگان اهل سنت نسبت به اهانت‌کنندگان به ساحت حجر بن عدي گفت: زماني که در شيعه جريان وهابيت ايجاد شد علما آن را تحريم کردند، کالا، نظرات، کتابها و وابستگي جريان به وهابيت را محکوم کردند.   
 
وي ادامه داد: بنابراين اگر بزرگان اهل سنت در جريان وهابيت و سلفيت اعلام نکنند که اين جريان ربطي به دين و اسلام ندارد و به قانون و اسلام ربطي ندارد در آينده دچار لطمات اين جريان مي‌شوند به نحوي که جهان اسلام در حال حاضر دارد لطمه مي‌بيند. 
 
رئيسي گفت: از علماي اهل سنت مي‌خواهيم اعلام موضع کنند و اين جريان را منزوي کنند و آنها را نسبت به رفتارشان مورد مؤاخذه قرار دهند.  
 
جنگ امروز جنگ اراده‌هاست 
 
معاون اول قوه قضاييه افزود: جريان نفاق با جريان تکفيري و سلفي شباهت دارد و در سوريه مي‌خواهند تقابل جريان شيعه و سني را جلوه دهند اما خط مقاومت و خطي که در مقابل مقاومت قرار دارد در جريان است. خط مقاومت خط مردم فلسطين و سوريه است.   
 
رئيسي گفت: اينکه مردم سوريه و فلسطين اينگونه مورد ستم کشورهاي اروپايي و غربي قرار گرفته‌اند به اين دليل است که خطشان خط مقاومت است و خط صهيونيست در مقابل آن قرار گرفته است.   
 
وي گفت: جنگ امروز جنگ اراده‌هاست بين اراده خدا و اراده شياطين جنگي به راه است و بايد به اين مردم بگوييم که بدانند و آگاه باشند حق‌خواهي و حق‌طلبي و آنهايي که تمام جرمشان ايمان به خداست پيروز خواهند شد چرا که اين اراده الهي است و حق در تمام عالم ظهور خواهد کرد و اميدواريم شاهد حاکميت حق باشيم.  
 
 
 انتهاي پيام/

 

برچسب ها: خلق ، حماسه ، اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار