اردبیل/

فرش 65 درصد ارزش افزوده دارد/ قالی با نام ایران قرین شده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: فرش به‌عنوان محصول و کالای با ارزش ایرانی از 65 درصد ارزش افزوده برخوردار است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، ارژنگ عزیزی امروز در مراسم گشایش هفتمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف اردبیل اظهار داشت: این نمایشگاه با سه هدف عمده برگزار می‌شود که هدف اول معرفی آخرین دستاوردهای فعالان یک صنعت و بخش تخصصی است که در قالب نمایشگاه عرضه می‌شود تا ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها بیشتر و بهتر معرفی شود.

وی هدف دوم را اجتماع مجموعه فعالان یک صنعت مخصوص به شکل کارگاهی و آموزشی اعلام کرد و افزود: ‌این نمایشگاه‌ها فرصتی برای تبادل نظر و تجربه در خصوص آخرین دستاوردهای رشته تخصصی نمایشگاهی است که به مرور هماهنگی و هم‌راستایی را سبب می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل عنوان کرد: هدف سوم بحث بازاریابی است که قطعاً برگزاری نمایگشاه‌ها سبب حضور بازدید‌کنندگان و خریداران شده و تولید و صنعت را با رونق بیشتر روبرو کرده و مطابق با سلیقه و مطالبه مشتریان به آنها پاسخ داده می‌شود.

عزیزی ادامه داد: هر چند در صنعت فرش مشکل این است که اول فرش تولید می‌شود سپس شاهد نظر و انتقاد مشتری هستیم اما در برنامه‌های کلان و در هدف‌گذاری‌های واقعی می‌توان به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا بیشتر مطابق با ذوق و سلیقه مشتریان تولید انجام شده و بازاریابی به شکل راحت‌تر صورت گیرد.

این مسئول به ابعاد هنری، فنی، اجتماعی و اقتصادی تولید فرش دستباف اشاره کرد و بیان داشت: از بعد فرهنگی جایگاه فرش ایران جایگاهی بین‌المللی و جهانی است به طوری‌که در تمام دنیا قالی با نام ایران قرین شده و پیوندی ناگسستنی دارد به طوری که هر کس نام قالی را می‌شنود در کنار آن نامی از ایران برده می‌شود.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تاکید کرد: صنعت فرش از دیرباز در این سرزمین و همچنین استان اردبیل پر رونق بوده به طوری‌که نقوش فرش ایران شهره آفاق است و بیانگر جهان‌بینی فلسفی و نگاه هنرمندان به ارزش‌های متعالی انسانی و اسلامی است.

عزیزی یادآور شد: قطعاً این نقوش و طرح با ادبیات و فولکوریک ایران پیوندی ناگسستنی دارد و به یقین جایگاه فرش دستباف ویژه و با اهمیت است.

وی گفت: از نظر اجتماعی فرش برای ایجاد اشتغال روستاییان، عشایر و شهر‌نشینان دارای جایگاه ارزنده‌ای است به طوری‌که علاوه بر اشتغالزایی سبب پر شدن اوقات فراغت جوانان و خانواده‌ها نیز می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل خاطرنشان کرد: در کنار کشاورزی افراد روستایی و عشایر ما قادر است از فرش به‌عنوان در‌آمد مکمل و در‌آمد و معیشت تکمیلی استفاده کند و در کنار آن به ماندگاری روستایی نیز کمک خواهد کرد.

عزیزی اذعان داشت: سهل‌ترین راه ایجاد اشتغال در مناطق محروم و ‌دور‌افتاده تولید فرش دستباف است که در اقصی نقاط کشورمان رونقی بی‌نظیر دارد.

این مسئول افزود: از جایگاه اقتصادی نیز فرش با 65 درصد ارزش افزوده به‌عنوان یک محصول با ارزش بعد از صادرات نفت دومین جایگاه صادرات کشور را عهده‌دار است به طوری‌که در تراز مبادلات تجاری ما نیز بسیار مفید و موثر می‌باشد.

پرداخت 139 میلیارد ریال تسهیلات برای صنعت فرش

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تصریح کرد: در استان اردبیل نیز در سال‌های اخیر 39 هزار و 18 فقره صدور و تمدید کارت شناسایی بافندگان فرش اعم از شهری و روستایی انجام شده است.

 عزیزی در پایان سخنان خود از پرداخت 139 میلیارد ریال تسهیلات در قالب مشاغل خانگی برای فعالان این بخش خبر داد و  گفت: بیش از 30 هزار بافنده در استان اردبیل سالانه 180 هزار متر‌مربع فرش با نقش و نگار و الوان متنوع تولید می‌کنند که اغلب این فرش‌ها شامل پادری، قالی، قالیچه و تابلو‌ فرش‌های متنوع است.
برچسب ها: اردبیل ، قالی ، فرش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.