القدس:

جان کری در سوریه شکست خورد پس به رام الله رفت

این پنجمین بار است که جان کری از سرزمین های اشغالی دیدن می کند و گفتگوهایی میان رئیس جمهور فلسطین محمود عباس و نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتنیاهو به خاطر از سرگیری مذاکرات در جریان است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، هنگامی که تلاش های آمریکا در جبهه های دیگر عربی مثل بحران سوریه با شکست روبه رو می شود مسئولان این کشور سراغ پرونده فلسطین می روند تا به عرب ها یا کسانی که آنان را به دخالت در مساله فلسین متهم می کنند چنین وانمود کنند که آمریکایی ها در ایجاد و برقراری سازش مسالمت آمیز جدی هستند.

جان کری قبل از اینکه منصب فعلی خود را به طور رسمی به عهده گیرد، چند بار به منطقه سفر کرده و با شرکت در کنفرانس ها به عنوان مهمان یا سخنگو با بسیاری از مسئولان عربی و غیر عربی دیدار کرد. این بدان معناست که وی به جزئیات امور آگاه است و از این رو برای کشف حقائق نیازی یه این دیدارها ندارد.

مشکل اصلی که روند صلح را کند کرد، شهرک سازي های اسرائیلی است که مثل آتش به جان  اسرائیلیان افتاده است.

هر بار که  یک مسئول بلند پایه آمریکایی از سرزمین های اشغالی دیدن می کند، اسرائیل هم عمدا طرح های جدیدی برای ساخت واحد مسکونی ها به منظور اسکان دادن تعداد دیگری از شهرک نشین ها به ویژه در مناطق قدس آغاز می کند تا این پیام را منتقل کند که به هیچ وجهی شهرک سازی را متوقف نمی کند.

وزیر امور خارجه آمریکا راه را خلاصه کرد و زود به نظر اسرائیل تن داد و هیچ اعتراضی به این طرح های شهرک سازی انجام نداد و تنها بر صلح اقتصادی تکیه کرد یعنی ریختن 4 ميلیارد دلار آمریکایی برای سرمایه گذاری در طرح های استثماری جدید.

بنابراین این اتفاقی و به طور تصادفی نیست که چنین طرح هایی موضوع اصلی کنفرانس اقتصادی داووس بود که به ریاست پادشاه اردن در دریای مرده برگزار شد و تعداد بسیاری از تجار فلسطینی و اسرائیلی در آن حضور داشتند و این افراد بزرگترین استفاده کنندگان از طرح های سرمایه گذاری شهرک سازی هستند. گفتگوهای میان اسرائیل و فلسطین از اکتبر 2010 به دلیل اصرار اسرائیل بر ادامه شهرک سازی متوقف شد، اما شاخص های زیادی وجود دارد که نشان می دهد محمود عباس تمایل بیشری دارد به گفتگوها ادامه دهد بدون اینکه بخواهد شرط توقف شهرک سازی را لغو کند .

نظرسنجی ها نشان می دهد اسرائیلی ها دوست دارند تا زمانی که مذاکرات به نتیجه ای نمی رسد آن را ادامه دهد اما نظرسنجی هایی دقیقی در مورد طرف فلسطینی وجود ندارد. اگر چه نتایجی یافت شده که نشان می دهد فلسطین در صورت ادامه شهرک سازی این مذاکرات را رد می کند. به هر حال چه وقت محمود عباس نظر مردم فلسطین را در این رابطه مورد توجه قرار می دهد؟


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار